ESF “Oproep e-leren”

In januari werd oproep 524 E-leren gelanceerd, een éénmalige oproep inzake de herstel- en veerkrachtfaciliteit van de Europese unie (RRF). Via deze oproep wouden ze opleidingsverstrekkers met een bestaande of toekomstige opleiding in de opleidingsdatabank (databank voor Vlaamse opleidingsincentives) ondersteunen op vlak van e-leren.

Binnen deze oproep werd er verplicht gewerkt aan het aanpassen van een bestaande opleiding naar een e-opleiding, het aanpassen van een bestaande e-opleiding of het ontwikkelen van een nieuwe e-opleiding. Naast het onderzoeken van technologische mogelijkheden hadden ze ook oog voor de ontwikkeling van de noodzakelijke didactiek. De promotor moest ook een adequate begeleiding van de lerenden uitwerken in alle fases van het online traject, met extra aandacht voor lerenden met specifieke ondersteuningsnoden. Ten slotte kon men optioneel inzetten op bewustmaking en bekendmaking van het online aanbod bij mogelijke cursisten en werkgevers.

Tijdens deze oproep werden de promotoren gecoacht en ondersteund door Acco Learn for Business en werd er een lerend netwerk opgestart door Obelisk.

Benieuwd naar de resultaten van het lerend netwerk? Je leest het in deze editorial!

Afbeelding

Alle case studies (64)

Provincie
Sector

In de Bachelor-na-Bachelor-opleidingen ‘Zorgverbreding en Remediërend Leren’ en ‘Buitengewoon Onderwijs’ van de Karel de Grote Hogeschool versterkt de huidige curriculumvernieuwing de nood aan een e-revolutie binnen het opleidingsaanbod, met een sterke focus op flexibel en gedifferentieerd leren. De studenteninstroom binnen deze opleidingen is immers zo divers naar leeftijd, vooropleiding, werk- of stagecontext en trajectkeuze dat het online of gecombineerd leren in een inclusieve elektronische leeromgeving een centrale plaats dient te krijgen in het nieuwe curriculum om de opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR’s) te behalen.

Organisator: Algemene Directie en Hogeschooldiensten Sociaal-Agorisch werk, campus Zuid

Als organisatie willen we werk maken van een duurzame integratie van het blended leren in onze structuur zodat we evolueren naar een mature e-opleidingsverstrekker. Met Steun van het ESF kunnen wij ons project versneld en grondiger realiseren.

Organisator: Regio Antwerpen

We willen binnen het opleidingsgebied lichaamszorg, de opleiding kapper-salonverantwoordelijke maximaal omvormen naar afstandsonderwijs in combinatie met contactonderwijs, waarbij het ontwikkelen van e-leren noodzakelijk is om zowel het afstandsonderwijs aan te bieden, als het contactonderwijs te ondersteunen.

Organisator: Hoofdzetel van Centrum voor Volwassenenonderwijs SVG

ZoW e-Verpleegkunde

West-Vlaanderen

We formuleerden onze strategische doelstelling als 'Digitaal normaal'. 
Om deze doelstelling te realiseren willen we met ons project 'Iedereen blended' stappen zetten rond online leren en het optimaliseren van blended leertrajecten. Daarvoor vormen we de opleiding 'Onboarding voor de basiswerker' om naar een blended opleiding met een goede balans tussen face-to-face en online opleidingsmomenten en met inzet van sterke didactisch-technologische instrumenten.

De verworven expertise willen we duurzaam verankeren in onze werking.

Organisator: ZoWe Verpleegkunde

Snelle technologische vernieuwingen en het toenemend belang van energie-efficiëntie affecteren de werkzaamheden van de elektro-installateur. Om in te spelen op de verwachte competentieverschuivingen, ontwikkelt Volta een praktijkgerichte en blended opleiding ‘Van residentieel elektro-installateur tot energieadviseur’. Zes modules belichten verschillende innovatieve technologieën m.b.t. fotovoltaïsche systemen en batterijen, ventilatiesystemen, laadinfrastructuur, warmtepompen, CEMS en de digitale meter. De focus ligt op innovatie en de energietransitie en -efficiëntie van residentiële gebouwen.

Organisator: Volta vzw-asbl

Elektromecanicien

West-Vlaanderen

In dit digitaliseringsproject willen we een kwalitatieve blend maken van 6 modules binnen de bestaande opleiding Elektromecanicien. Specifiek gaan we aan de slag in de clusters Bedrijfselektriciteit, Sensoren en Motoren.

Organisator: Syntra West

Building your safety

Oost-Vlaanderen

Constructiv gelooft in de ontwikkeling en het aanbieden van VR-veiligheidstrainingen en wil volop verder inzetten op de ondersteunende mogelijkheden die door serious games en e-learning in VR-omgevingen binnen opleidingen kunnen geboden worden.

Organisator: Constructiv

Organisaties willen het verschil maken met videocontent, maar vaak hebben ze daarvoor te weinig financiële middelen om met een externe partner in zee te gaan of ontbreekt het hen aan medewerkers met de juiste skills. Met het project 'Storytellingvideo's met impact op sociale media' willen we een blended leerpad ontwikkelen om werkende lerenden de essentiële skills te helpen ontwikkelen en zo vanuit de identiteit van een organisatie door middel van video's impact op sociale media te creëren.

Organisator: Hogeschool West-Vlaanderen

Het doel van dit project is het ontwikkelen en configureren van een educatief EPD naar de noden van alle gezondheidszorgopleidingen binnen de Odisee hogeschool. Dit educatief EPD stimuleert de lerende om continu de link te maken met de praktijk. Het leren documenteren van verstrekte handelingen, het organiseren van de zorgen en het leren communiceren met het multidisciplinaire team worden in een veilige omgeving getraind.

Organisator: Odisee vzw

In ons project - met steun van het ESF aan de UAntwerpen - modelleren we het opleidingsonderdeel Chemo-Informatics and computational drug design naar een blended traject waarbij de ontwikkeling van een VR-tool een plaats inneemt. De vorm en structuur worden opgemaakt in functie van de fasen van het leerproces.

Organisator: UAntwerpen - Stadscampus

e-LIO

Antwerpen

Via dit project beogen we twee doelen. Enerzijds willen we de bestaande educatieve graduaatsopleiding voor LIO-studenten omvormen naar een opleiding waarin e-leren een aanzienlijk aandeel van de opleiding omvat. Dit nieuwe traject noemen we het e-LIO-traject van de educatieve graduaatsopleiding. Hierdoor bereiken we een grotere groep zij-instromers en leraren in opleiding. Zo dragen we actief bij aan het lerarentekort.   

Organisator: Campus Lange Nieuwstraat (AP)

Digiranger

Oost-Vlaanderen

Natuurinvest is een organisatie die in opdracht van het Agentschap Natuur en Bos projecten organiseert die de beleving van de natuur vergroten. Onder de naam Inverde biedt Natuurinvest ook opleidingen aan rond bos-, groen- en natuurbeheer.

Organisator: Natuurinvest

Tijdens dit project willen we het kader scheppen om de volgende opleiding via blended leren te kunnen organiseren: Opleiding ambulancier NDLZ, waarbij 'NDLZ' staat voor Niet Dringend Liggend Ziekenvervoer, zoals beschreven in het KB van 14 mei 2019 betreffende de erkenning van de beoefenaars van de paramedische beroepen.

Organisator: Ambuce Rescue Team

Dit project VicoSim zal de inhoud uit een bestaand traject van simulatieonderwijs in de bacheloropleiding verpleegkunde omvormen naar een Virtual reality (VR) e-simulatiemodule met up-to-date casuïstiek die voornamelijk de communicatieve vaardigheden van zorgverleners traint. Het doelpubliek van dit project wordt breder opgevat dan enkel verpleegkundigen door in de uitwerking ook de opleidingen ergotherapie, vroedkunde, mondzorg, logopedie, audiologie en podologie te betrekken. Communicatieve vaardigheden zijn immers breed toepasbaar in iedere zorgrelatie.

Organisator: Campus Hoogpoort

BLISS4ALL

West-Vlaanderen

Binnen het BLISS4ALL-project wil Howest blended formats uitwerken voor het aanleren en inoefenen van interpersoonlijke skills, om zo tegemoet te komen aan het doelpubliek van werkende studenten in het kader van levenslang leren. Het aanleren van interpersoonlijke vaardigheden is een belangrijke 21e-eeuwse vaardigheid, maar is momenteel sterk gebonden aan campusonderwijs aan Howest.

Organisator: Hogeschool West-Vlaanderen

Expertisecentrum Dementie Vlaanderen brengt een geactualiseerde en blended opleiding Referentiepersoon dementie uit, op basis van de reeds bestaande en erkende opleiding in de Vlaamse opleidingsdatabank (registratienummer: ODB-1000570).

Organisator: EXPERTISECENTRUM DEMENTIE VLAANDEREN

Het uitwerken van een e-learning voor toekomstige renovatie-adviseurs die mensen kunnen bijstaan bij de planning van een gedeeltelijke of volledige renovatie, met oog voor de toekomstige doelstellingen rond energie en duurzaamheid.

Deze opleiding vertrekt vanuit het brede bestaande aanbod van Pixii, maar wordt herwerkt en vertaald naar een e-learning. Daarbij ligt de focus op de mogelijkheden die e-learning biedt op het vlak van didactiek, opvolging van de lerenden en nieuwe interactieve oplossingen.

Organisator: Passiefhuis

Noordzee Drones (ND) is het eerste opleidingscentrum voor dronepiloten in Vlaanderen en intussen marktleider. Sinds 31/12/20 is er een Europese wetgeving van kracht en is ND als eerste erkend als Designated Entity waardoor het professionele opleidingen mag organiseren voor alle Europese onderdanen/organisaties en tevens examens kan organiseren.

Organisator: CHIC Noordzee Drones

De ambitie van De Hoofdzorg bestaat erin om een volwaardige blended e-learning-opleiding te ontwikkelen die eerstelijnswerkers ondersteunt in het uitoefenen van hun dagelijkse taken. Meer bepaald wordt hun capaciteit tot het herkennen van geestelijke gezondheidsproblemen bij patiënte, en het toepassen van de meest optimale aanpak wanneer dergelijke problemen gedetecteerd worden, flink aangescherpt. Het wordt een arbeidsmarktgerichte opleiding die zich voornamelijk richt op zorgkundigen (knelpuntberoep).

Organisator: BART DE SAEGER

Opleidingsgericht digitaliseren

Brussel/Vlaams Brabant

Dit project omvat het digitaliseren van een praktijkgerichte opleiding als geheel. Van micro-aanpak, waarbij de docent groeit in zijn digitalisering naar modificatie van zijn opleidingsonderdeel, naar een meso-aanpak waarbij de opleiding als geheel wordt gedigitaliseerd.

Met digitalisering van het onderwijs wordt op de Erasmushogeschool Brussel een evenwichtige balans gezocht tussen synchroon en asynchroon onderwijs en tussen on campus en on line onderwijs met digitale tools als ondersteuning van een goed doordacht lesdesign. In deze meso-aanpak worden de mogelijkheden van geïntegreerd evalueren onderzocht en toegepast voor sterk praktijkgerichte opleidingen in het levenslang leren-traject.

Organisator: EhB Centrale Administratie

Implementatie van Zorginnovatie

Brussel/Vlaams Brabant

Met deze blended learning-module Implementatie van Zorginnovatie willen wij huidige en toekomstige zorgverleners voorbereiden op hun steeds meer gedigitaliseerd werkveld. Tijdens dit project willen wij de onderwijs-module uitwerken en toegankelijk maken voor werkende zorgverleners en huidige studenten in zorgopleidingen.

Organisator: Odisee vzw

Het Remote Lab Connection-project ontstond om de brug te slaan tussen technologie en didactiek door het ontwikkelen van remote labs, online leeromgevingen waarin studenten de fysieke apparatuur op de campus vanop afstand kunnen besturen. Hiervoor werkten de bacheloropleiding Elektronica-ICT en de dienst onderwijsbeleid van de VIVES hogeschool samen.

Organisator: Katholieke Hogeschool VIVES Noord

Gezondheidsberoepen zijn steeds verder in ontwikkeling. Ook in de verpleegkunde is dat zo en deze evolutie is steeds evidence based. Een van de belangrijke luiken in deze evolutie is het zoeken, vinden én toepassen van de best beschikbare informatie. Het omgaan met best evidence is letterlijk beschreven binnen de domeinspecifieke leerresultaten van de bacheloropleiding verpleegkunde. Toch merken docenten verpleegkunde, kwaliteitscoördinatoren in de zorg en beleidsmakers dat slechts een zeer beperkt aantal bachelorverpleegkundigen effectief over de nodige competenties en kennis beschikken.

Organisator: Algemene Directie en Hogeschooldiensten Sociaal-Agorisch werk, campus Zuid

Doelstelling van dit project is het blended maken van de IT-opleidingen ‘Full Stack Developer’ en ‘Netwerkbeheerder’.

Organisator: SYNTRA-LIMBURG vzw

Vanuit het werkveld is er de vraag om de opleiding ‘Preventieadviseur niveau 3’ sterker te enten op praktijkervaringen en vaardigheden. Skilliant en Syntra Bizz gaan deze uitdaging aan en herwerken de opleiding tot een blended verhaal waarbij we via e-learnings en werkplekleren willen tegemoet komen aan deze noden.

Organisator: SKILLIANT

De Thomas More-hogeschool biedt met het Postgraduaat Kritische Zorgen verpleegkundigen de kans om zich te specialiseren in de kritische zorgen, zodat ze op de afdeling intensieve zorgen of spoedgevallenzorg aan de slag kunnen of blijven. Zo behalen ze in dit postgraduaat de Bijzondere Beroepstitel (BBT) van verpleegkundige gespecialiseerd in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg.

Organisator: Campus De Vest

Dit project heeft als doelstelling het blended maken van de praktijkgerichte opleiding ‘Fietshersteller (ODB-Z00282) / Fietsvakhandelaar 3j (ODB-Z00019)’. Dit is een sterk groeiende sector met steeds meer nieuwe lerenden die professioneel instappen tot het beroep.

Organisator: SYNTRA-LIMBURG vzw

Impuls wil via e-leren nagaan hoe de leerimpact bij de deelnemers gemaximaliseerd kan worden, en de transfer naar de werkvloer krachtig kan zijn. E-leren wordt niet enkel ingezet omwille van de praktische voordelen, maar vooral omwille van de didactische meerwaarde.

Organisator: IMPULS vzw

e-synergie

Oost-Vlaanderen

Zowel de Universiteit Gent als Engie Laborelec hebben een traditie in het aanbieden van opleidingen en trainingen. Beide doen dat voor hun respectievelijke kernpubliek: studenten en ingenieurs/werknemers. Beide organisaties zijn zich sterk bewust van de kansen die blended en online leren bieden: kansen om een groter publiek te bereiken, om de leerefficiëntie te verhogen, en om meer flexibele vormen van leren te kunnen aanbieden. Beide organisaties zijn er zich ook van bewust dat de onderwerpen waarover zij cursussen of opleidingen aanbieden, ook voor mekaars doelpublieken relevant zijn.

Organisator: Universiteit Gent

Telewerken vormt een uitdaging voor vele werknemers en werkgevers, en ook mensen met een specifieke problematiek zoeken meer specifieke handvaten om ermee aan de slag te gaan. Binnen dit project willen we een blended leertraject ontwikkelen waarbij werknemers met een eventuele kwetsbaarheid handvatten krijgen om aan de slag te gaan en met risico's van zaken als overbelasting, sociaal isolement en weerbaarheid om te gaan.

Organisator: Emino vzw Antwerpen

Focus op blended leren

West-Vlaanderen

Met dit project, dat we met steun van het ESF kunnen realiseren, willen  we een methodiek ontwikkelen waarmee we onze opleidingen op een duurzame wijze kunnen transformeren van face-to-face naar blended varianten. Met deze blended aanpak streven we ernaar om opleidingen toegankelijker te maken en zo bij te dragen aan het bevorderen van een levenslang leren.

Organisator: Centrum Voor Kwaliteitszorg West-Vlaanderen

Entrili zal de klassieke hef- en reachtruckopleidingen in logistieke opgevingen aanpassen naar een blended opleiding waarbij e-learning wordt toegepast naast Virtual reality en Augmented reality. Het betreft een volledig nieuwe opleiding waarbij gebruik gemaakt wordt van verschillende digitale oplossingen in combinatie met begeleiding en training in de praktijk. 

Organisator: Entrili

KOPA Oost-Vlaanderen geeft al jaren opleiding en taalcoaching op de werkvloer aan mensen met een migratieachtergrond. Door de coronapandemie werden de coaches gedwongen om op een meer digitale manier nieuwe werknemers te coachen.

Organisator: Kans op arbeid Scheldeland vzw

We willen de bestaande praktische opleiding rond het plooien van metaalplaten blended maken om studenten tijds- en plaatsonafhankelijk te laten leren. Bedoeling is om dergelijke opleidingen los te maken van de leverancier en terug te gaan tot de basis: leren hoe een metaalplaat buigt. Door de opleiding blended te maken kunnen ook lerenden die zich moeilijk kunnen verplaatsen naar een opleidingscentrum aan de andere kant van het land of in een ander land toegang krijgen. Zo zorgen we er voor dat weknemers levenslang kunnen bijscholen.

Organisator: CLUSTA

Edco

Limburg/Kempen

Om mensen langer aan het werk te houden is levenslang leren essentieel. Werken aan competentieversterking is belangrijk op niveau van het individu (de deelnemer) voor persoonlijke ontwikkeling, maar ook even belangrijk op niveau van de organisatie om competenties intern te managen, te versterken en te borgen. De uitdagingen van de 21ste eeuw vragen om competentieversterking volgens een nieuwe aanpak. Alle sectoren digitaliseren en onderwijs vormt geen uitzondering. Daarom willen we Edco e-learnings ontwikkelen: een eigen aanbod aan e-learnings (blended).

Organisator: Edco e-learnings

De leraar is cruciaal. Al decennia toont onderwijsonderzoek dat de didactische kwaliteit van de leraar van doorslaggevend belang is voor leerprestaties. Het lerarentekort zet dit sterke lerareneffect onder druk. Met dit projectvoorstel willen we een antwoord bieden door twee flexibele instroomtrajecten educatieve bachelor Lager Onderwijs, Leraar in opleiding (LIO) te versterken met een e-module rond effectieve didactiek en deze effectiviteitsprincipes te gebruiken om de volledige trajecten te hervormen tot eLIO-opleidingen met een optimale blend tussen contactonderwijs en digitaal afstandsonderwijs.

Organisator: Thomas More Kempen vzw

Het project omvat de ontwikkeling van de zakelijke kernopleiding van de EMBA tot een blended format: de voorbereiding van de EMBA in asynchroon format, tijdens de opleiding een naslagwerk, voorbereidingsmateriaal en self-assesment tool.

Organisator: ANTWERP MANAGEMENT SCHOOL

Vier belangrijke spelers van het Brusselse volwassenenonderwijs bundelen in dit project hun krachten om de expertise over taalverwerving en e-leren samen te brengen en te verdiepen, specifiek voor de doelgroep van laaggeletterde cursisten.

Organisator: Huis van het Nederlandse Brussel vzw CVO Lethas CVO Brussel Ligo Brusselleer

e-LEV

Brussel/Vlaams Brabant

e-LEV ontwikkelt een nieuw opleidingstraject dat leidt tot een veiligheidspaspoort in de live eventindustrie (activiteiten die live plaatsvinden, in aanwezigheid van een publiek). Het combineert een digitale leeromgeving met inoefening in de praktijk, waarbij ook mentoren op de werkvloer ingeschakeld worden.

Organisator: SOCIAAL FONDS VOOR DE PODIUMKUNSTEN VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

HelloProf is marktleider in Vlaanderen op het vlak van individuele studiebegeleidingen en bijscholingen. Met dit project wil HelloProf zijn plaats innemen in het groeiend landschap van individuele en blended (taal-)bijscholingen. HelloProf positioneert zich als laagdrempelig, waarbij het leertraject van de cursist centraal staat.

Organisator: BijlesHuis

Het Steunpunt Diversiteit & Leren (SDL) heeft toekomstambities op het vlak van e-leren, maar een doorgedreven didactische en technische expertise op het terrein van e-leren ontbreekt momenteel. Dit project is bedoeld om de complementaire expertise van SDL en Tecolab - beide verbonden aan de Universiteit Gent - te bundelen tot een e-course meertaligheid en leren. Daarmee richten we ons voornamelijk op werkende leerkrachten in het basis- en het secundair onderwijs.

Organisator: Universiteit Gent

Het blended maken van de opleiding metalen (Staal, Roestvast Staal, Koper, Aluminium en Coatings) moet toelaten dat mensen op elk moment in hun carrière terug kunnen vallen op basiskennis over metalen om een volgende stap in hun carrière te zetten, of om hun kennis op latere leeftijd op te frissen.

Organisator: CLUSTA

Met het project ‘E-module: Industriële schakelkast’ zetten we in op de omvorming van opleiding 'elektriciteit en schakeltechnieken' naar een blended traject waarbij lerenden aan de slag gaan met e-learning, een simulatietool en praktijklessen om zich de leerinhouden betreffende schakelingen, contactoren en motoren eigen te maken.

Organisator: LIMBURGS TECHNOLOGIECENTRUM PLUS

Binnen Artevelde Academy, Expertisenetwerk Mens en Samenleving, voelen we de druk om het on campus Levenslang leren nog veel meer om te zetten naar blended+trajecten. We voelen ook de goesting om hier te groeien en te schakelen, zien dat als praktisch haalbaar en we zien de vele mogelijkheden die dit kan bieden. We merken ook de hindernissen op: docenten of cursisten die niet happig zijn. Om diverse redenen: ze geloven niet in de meerwaarde van digitale tools, missen noodzakelijke van ICT-skills (of zelfs materiaal – bij cursisten), werken in contexten waar interactie tussen mensen een wezenlijk onderdeel is van de zorg- en hulpverlening en meer.

Organisator: Campus Hoogpoort

Bodymap geeft elk jaar zo’n 200 opleidingen aan verzorgers in kinderdagverblijven, onthaalouders, kleuteronderwijzers, zorgleerkrachten en directies. De opleidingen koppelen het spelen en bewegen van kinderen aan schoolse vaardigheden. Onze missie is om iedereen te sensibiliseren over het belang van spelen en beweging voor de ontwikkeling van kinderen. Zo geven we kinderen optimale kansen om hun eigen talenten te kunnen ontplooien.

Organisator: Bodymap

MPM AMS in blended format: Redesign van de Master in Publiek Management naar een blended format om de leerimpact te vergroten.

Organisator: Antwerp Management School

E-Plant'Agora

Oost-Vlaanderen

E-Plant-Agora wil inzetten op blended leren rond plantbasedproductie van zowel food (voedingsmiddelen, voedingssupplementen) als non-food (cosmetica, biociden). NatuurPlus Academy wil via een nieuw geïntegreerd blended leertraject een significante bijdrage leveren aan de integratie van agro-ecologie in onderwijs en vormingsprogramma’s.

Organisator: AARDE-ND-WERK

Syntra Midden-Vlaanderen zal de uitgesproken praktijkgerichte opleiding Gespecialiseerd voetverzorger transformeren naar een blended traject (e-GVV), met behulp van augmented reality. We focussen niet alleen op de toepassing van de technologie, maar leggen minstens even hard de focus op de begeleiding en ondersteuning van zowel lerenden als docent-beroepsbeoefenaars.

Organisator: SYNTRA MIDDEN VLAANDEREN

Binnen het volwassenenonderwijs wordt de huidige technische beroepsopleiding PLC-technieker in contactonderwijs aangeboden. Door de actuele digitale context/transitie en door de coronacrisis merken we de noodzaak om opleidingsonderdelen in afstandsonderwijs (=blended leren) te kunnen aanbieden. Op die manier bereiken we nieuwe doelgroepen en leiden we cursisten sneller naar de arbeidsmarkt toe.

Organisator: cvo Creo

Hergo 3.0

West-Vlaanderen

Het Oranjehuis wil een blended opleiding Hoe word ik Hergo-moderator ontwikkelen.
Als Hergo-moderator leer je op een herstelgerichte manier omgaan met de uitdagende dynamieken van het samenleven en -werken. Deze blended opleiding verlaagt de drempel voor iedereen die zijn of haar competenties in het omgaan met conflicten wil ontwikkelen en op een eigen tempo beter wil omgaan met conflicten door bewust in te zetten op het bouwen, onderhouden en herstellen van relaties.

Organisator: Oranjehuis

De praktijkopleiding 'schoonheidsspecialist-salonbeheerder' bereikt via blended learning een breder publiek. Het leerplatform Canvas, video opnames en verschillende apps zoals Kohoot, Padlet en Bookwidget zorgen voor een gedifferentieerde lesinhoud. Het digitaal pakket werd samengesteld door een team van praktijkleerkrachten. Het gebrek aan doorgedreven ICT-kennis bleek soms een uitdaging, maar het team werd in goede banen geleid door de projectmanager.

Organisator: Katholiek Onderwijs voor Volwassenen

Dit is een gezamenlijk project van Linguineo, Groep INTRO en D-Teach. Er wordt een blended learning-methodologie ontwikkeld voor de opleiding ‘Nederlands op de werkvloer’ van Groep INTRO vertrekkende vanuit de bestaande opleiding, de bestaande Linguineo e-learningcomponenten en de expertise van D-teach met de intentie een langetermijnsamenwerking uit te werken.

Organisator: Linguineo

Het Instituut voor Verpleegkunde Sint-Vincentius te Gent wil de leerweg ALOV (Anders Lopende Opleiding Verpleegkunde) in HBO5 Verpleegkunde omzetten van uitsluitend contactonderwijs naar blended leren. We ontwikkelen een visie op blended leren, formuleren een concreet plan van aanpak om dan uiteindelijk te starten met een proefproject in de module Initiatie Verpleegkunde.

Organisator: Instituut voor Verpleegkunde Sint-Vincentius te Gent

Maatwerkers beschikken vaak niet over de juiste digitale vaardigheden om de huidige technologische evoluties bij te benen. De blended doorstroomopleiding voor doelgroepwerknemers zet daarom in op de generieke competenties die ze nodig hebben om door te stromen binnen het maatwerkbedrijf of extern naar het REC. De grootste uitdaging bestaat in het vinden van aangepaste didactische werkvormen met laagdrempelige technologie, zodat de meerwaarde van blended leren ook voor maatwerkers van toepassing is.

Organisator: Vlaamse Federatie van Beschutte Werkplaatsen

Het PLOT organiseert voor de beginnende kandidaat hulpverlener-ambulancier een basisopleiding van minstens 160 uren (in overeenstemming is met het programma dat is bepaald door het koninklijk besluit van 13 februari 1998 betreffende de opleidings- en vervolmakingscentra voor hulpverleners-ambulanciers).

Organisator: Provincie Limburg

In dit project passen we de AR-technologie toe in HVAC-opleidingen, specifiek gericht op instromers met beperkte voorkennis. Naast de technologie staan vooral de randvoorwaarden voor een succesvolle implementatie in een uitgesproken praktijkgerichte opleiding centraal.

Organisator: Skilled By

In dit project ontwikkelt VIVES Hogeschool e-leerpaden voor praktijkgerichte opleiding. Een e-leerpad is een digitaal leermiddel waarbij studenten interactief, doelgericht en vanop afstand verschillende leeractiviteiten uitvoeren.

Organisator: Katholieke Hogeschool VIVES Zuid

BtH (HGA) biedt een nieuw trainingsprogramma aan dat voornamelijk gebaseerd is op twee van de reeds bestaande trainingsprogramma's:

• AI-Centric Transformation in Business

• Cybersecurity Risk Management

Organisator: Beyond the Horizon International Strategic Studies Group

E-learning

Antwerpen

In het e-learningproject van Vormingscentrum Hoger Instituut Voor Verpleegkunde Sint-Elisabeth Turnhout staan twee doelstellingen centraal. Enerzijds willen we nog meer matuur worden op vlak van e-leren dan we vandaag al zijn en inzetten op het optimaliseren van de reeds omgevormde vormingen. Anderzijds willen we stappen zetten richting de omzetting van een deel van het bestaande aanbod naar e-aanbod, waarbij we doelbewust kiezen voor blended-learning.

Organisator: Vormingscentrum Hoger Instituut Voor Verpleegkunde Sint-Elisabeth Turnhout

Blended leren is de toekomst in onze sector op vlak van opleidingen en moet opgebouwd en verstrekt worden aan cursisten conform de vier pijlers van onze dienstverlening met name proactiviteit, efficiëntie, flexibiliteit en innovatie.
Wij zijn ervan overtuigd dat we vanuit onze sector naar de grote doelgroep van actuele en potentiële cursisten een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het streven naar een ‘leven lang leren’ waarbij leren leuk mag en kan zijn.

Organisator: Confederatie Bouw West-Vlaanderen

Feniks

West-Vlaanderen

PVO wenst de opleiding Industrial Engineering en de opleiding Werkplaatsorganisatie om te zetten naar een e-learning traject. Deze opleidingen zijn belangrijke opleidingen binnen het huidig aanbod van PVO, maar worden vooralsnog enkel face tot face aangeboden. Met dit project is het de bedoeling om over te stappen naar blended learning.

Organisator: Organisatiebureau P.v.O.

3D Operator

Limburg/Kempen

In het project wordt een e-leermodule gemaakt waarin een operator kan rondlopen in een virtuele fabriek en er handelingen kan uitvoeren. Deze fabriek is een door laserscanning gemaakte fotorealistische 3D-representatie van een echt bestaande installatie. Voor deze installatie (alfatraining van ILE) bestaan er al veel oefeningen en we zullen een aantal van deze oefeningen beschikbaar maken in de virtuele omgeving. Het gaat dan om oefeningen die zowel individueel als in groep uit te voeren zijn.

Organisator: ILE

E-IV-OHO

Antwerpen

De unit ID&A wil het opleidingstraject Interieurvormgeving OHO (voor werkstudenten) verder omvormen naar een blended traject. Dit opleidingstraject is de piloot om de hele unit om te vormen naar blended leren. Via een blended opleidingstraject en intensieve coaching willen we de vakdocenten helpen om hun opleidingsonderdelen om te vormen in het komend academiejaar.

Organisator: Campus Lucas Faydherbe

Project BLLIP focust op de creatie van een impactvol opleidingstraject, dat modulair en op maat wordt ontwikkeld, voor (potentiële) leiders in de productieomgevingen. Om die impact te maximaliseren zal er bijzondere aandacht besteed worden aan de mensgerichte en adequate begeleiding van de lerende en zijn trainer/coach. Daarnaast ambiëren we hiermee een grote bewustwording en bekendheid te genereren inzake dit blended traject.

Organisator: ITZU Training