Het project
Binnen het BLISS4ALL-project wil Howest blended formats uitwerken voor het aanleren en inoefenen van interpersoonlijke skills, om zo tegemoet te komen aan het doelpubliek van werkende studenten in het kader van levenslang leren. Het aanleren van interpersoonlijke vaardigheden is een belangrijke 21e-eeuwse vaardigheid, maar is momenteel sterk gebonden aan campusonderwijs aan Howest.

We missen de technologie en de concrete didactische richtlijnen om het aanleren van interpersoonlijke vaardigheden te ontwerpen naar een blended vorm van onderwijs. Met dit ESF-dossier willen we deze uitdaging aanpakken. We streven hierbij naar een blend waarbij (a) het aanleren van de vaardigheden online gebeurt en (b) de campustijd wordt gereduceerd tot het toepassen van deze vaardigheden in complexe casussen. De online leeractiviteiten willen we vormgeven als micro-learnings die inzetbaar zijn in diverse opleidingen aan Howest. 

Als kapstok hanteren we de methodiek van simulatieonderwijs (Simzone-raamwerk van Roussin & Weinstock, 2017) die we willen vertalen naar technologische oplossingen en didactische richtlijnen.

De scope van dit project situeert zich in twee opleidingen die als pilot zullen dienen: de graduaatsopleidingen Orthopedagogische Begeleiding en Maatschappelijk Werk, omwille van 1) de reeds aanwezige expertise met betrekking tot het aanleren van interpersoonlijke vaardigheden on campus en 2) de wens om op korte termijn trajecten voor werkende studenten uit te werken gezien de groeiende vraag hiernaar bij kandidaat-studenten.

Zoals eerder aangegeven zijn interpersoonlijke vaardigheden ook in andere opleidingen een belangrijke component. In het projectvoorstel bouwen we diverse acties in om disseminatie mogelijk te maken naar een breder scala van opleidingsdomeinen en -niveaus. De betrokkenheid van een instructional designer, vanuit de dienst onderwijsontwikkeling aan Howest en een stuurgroep van diverse opleidingen aan Howest moeten deze duurzame verankering garanderen.

Deze innovatieve veranderingen impliceren een rolverschuiving voor lectoren en een mindshift bij studenten. Een professionaliseringsaanbod voor deze stakeholders maakt inherent deel uit van dit projectvoorstel. Binnen elke stap van het project houden we daarbij rekening met de grote diversiteit onder beide groepen, o.a. via de principes van Universal Design for Learning.

De evaluatie
De uitdagingen tijdens de ontwikkeling van de opleiding situeren zich op twee vlakken: het identificeren en selecteren van een goede procedure om een blended leerpad te ontwikkelen en het verkennen en selecteren van de meest geschikte technologieën voor dat blended leerpad. Door wetenschappelijke literatuur te raadplegen en best practices te onderzoeken binnen de onderwijsinstelling zelf én daarbuiten, kon een goede aanpak ontwikkeld worden. Een uitgebreid marktonderzoek naar het meest geschikte technologische systeem bleek nodig.

In-house beschikt Howest over een LMS (Canvas) en videobewerkingssoftware (Panopto). Als authoring tool naast Powerpoint en werd gekozen voor Articulate 360, met de nadruk op Rise. Om kennisclips op te nemen, werden ook enkele video-opnames gemaakt met een green screen.

Dit project kadert in een bredere zoektocht naar een authoring tool die Howest-breed gebruikt kan worden. Articulate 360 wordt vaak omschreven als de huidige industriestandaard. Het gebruik van deze tool laat ons toe te zien welke sterktes en zwaktes het heeft en hoe we andere tools hiermee kunnen vergelijken. Articulate - en vooral Rise - staat bekend om gebruiksvriendelijkheid als ontwikkelaar en laat ook toe om relatief eenvoudig een visueel aantrekkelijke module te ontwikkelen.

Het resultaat zijn 5 e-learning modules (in Rise) van telkens ongeveer een uur, ingebed in een bredere cursus (Canvas) met praktische opdrachten die progressief stijgen in complexiteit. Het opleidingsonderdeel betreft gespreksvaardigheden voor een hulpverlener en is toegepast op afstandsstudenten. De modules bieden hierbij per vaardigheid de essentiële theorie en daarnaast eenvoudige kennisvragen, terwijl daarna steeds enkele praktische opdrachten gegeven worden.

Tips: Zoek en vind draagkracht binnen relevante opleidingen. Ook de juiste tools selecteren en een degelijk script en storyboard uitschrijven zijn essentieel. De juiste leerdoelen uitdenken en deze daarin verwerken moet de focus zijn. Voorzie voldoende ruimte voor evaluatie doorheen het traject van docenten én studenten om tijdig bij te kunnen sturen als dat nodig is.

  • Sector: Onderwijs, cultuur & wetenschap
  • Organisator: Hogeschool West-Vlaanderen
  • Locatie: West-Vlaanderen
Laatst gewijzigd op 12 juni 2023
Afbeelding