Remote Lab Connection: praktijklessen op afstand met labo-infrastructuur
Het Remote Lab Connection-project ontstond om de brug te slaan tussen technologie en didactiek door het ontwikkelen van remote labs, online leeromgevingen waarin studenten de fysieke apparatuur op de campus vanop afstand kunnen besturen. Hiervoor werkten de bacheloropleiding Elektronica-ICT en de dienst onderwijsbeleid van de VIVES hogeschool samen.
De ruimere doelstelling van de hogeschool was om oplossingen te creëren voor het op afstand organiseren van vaardigheidslessen. Op lange termijn is de ambitie van het Remote Lab Connection project om samenwerkingsverbanden met andere hogescholen en bedrijven af te sluiten om infrastructuur en expertise rond remote labs te delen.
De grootste uitdaging van dit project lag in het overwinnen van technische obstakels en de verzoening van pedagogisch-didactische en technologische wensen. Om die het hoofd te bieden en erop te anticiperen, werden er maandelijks statusmeetings georganiseerd waarin een docent, een ontwikkelaar en een onderwijsondersteuner werden samengebracht. Als het nodig was, sloot er ook een onderwijstechnoloog aan bij het overleg. Door een duidelijk onderscheid te maken tussen de must haves en de nice to haves, behielden de deelnemers de focus op wat essentieel was.
De ontwikkeling van een eigen platform (Goomyx) met een bijhorende manual laat toe dat het product later doorontwikkeld kan worden of aangepast aan de eigenheid van een andere context. Sway laat de docenten toe om op een laagdrempelige manier de inhoud van hun lessen aan te passen. Beide technologieën zijn toegankelijk, laagdrempelig en aanpasbaar. Het resultaat: een laagdrempelig remote-lab opstelling met documentatie voor breder gebruik.
- Sector: Onderwijs, cultuur & wetenschap
- Organisator: Katholieke Hogeschool VIVES Noord
- Locatie: West-Vlaanderen