Infopunt e-lerenESF “Oproep e-leren”
Terug naar alle case studies

Implementatie van wetenschappelijk onderzoek in de verpleegkundige praktijk

Gezondheidsberoepen zijn steeds verder in ontwikkeling. Ook in de verpleegkunde is dat zo en deze evolutie is steeds evidence based. Een van de belangrijke luiken in deze evolutie is het zoeken, vinden én toepassen van de best beschikbare informatie.

Het omgaan met best evidence is letterlijk beschreven binnen de domeinspecifieke leerresultaten van de bacheloropleiding verpleegkunde. Toch merken docenten verpleegkunde, kwaliteitscoördinatoren in de zorg en beleidsmakers dat slechts een zeer beperkt aantal bachelorverpleegkundigen effectief over de nodige competenties en kennis beschikken.

Tijdens de coronapandemie werd duidelijk dat verpleegkundigen een onmiskenbare schakel zijn in ons zorgsysteem. Helaas is verpleegkunde ook een knelpuntenberoep, enerzijds door een duidelijke schaarste aan verpleegkundigen en anderzijds door de nood aan vorming van deze beroepsgroep gezien de snelle evoluties.

Het doel van het project is uitwerken van een vormingspakket waarbij studenten de nodige competenties kunnen ontwikkelen om zo als verpleegkundige bij te dragen aan de professionalisering van het verpleegkundige beroep - door wetenschappelijke literatuur te gebruiken. Dit project werken we uit op een manier die het mogelijk maakt om studenten grondig te vormen, in combinatie met de professionele situatie en het sociale leven van de verpleegkundige. Om die reden kiezen we voor een blended vormingspakket. Want een betere zorg komt de gehele populatie ten goede.

  • Sector: Gezondheidszorg & welzijn
  • Organisator: Algemene Directie en Hogeschooldiensten Sociaal-Agorisch werk, campus Zuid
  • Locatie: Antwerpen
Laatst gewijzigd op 8 juni 2023
Afbeelding