Transform(Fland)ers: Digitale transformatie in de publieke en private sector
Het project
BtH (HGA) biedt een nieuw trainingsprogramma aan dat voornamelijk gebaseerd is op twee van de reeds bestaande trainingsprogramma's:
• AI-Centric Transformation in Business
• Cybersecurity Risk Management
Hoewel de inhoud van deze opleidingsprogramma's al is vastgelegd, zullen ze worden aangepast en bijgewerkt in overeenstemming met de behoeften van de klanten in Vlaanderen en aangepast om te voldoen aan de kenmerken van de technologische implementatie zoals interactieve video's, AR / VR, rule engine / algoritmen.
De titel van de voorgestelde cursus is ‘Shape the Future - Digital Transformation in Public and Private Sectors’ met een projectnaam ‘Transform (Fland)ers’. De genoemde trainingsprogramma's vormen twee belangrijke digitale competenties die vereist zijn in het tijdperk van digitalisering: cyberbeveiliging en AI-transformatie. Terwijl de eerste kwetsbaarheden dekt en zorgt voor een soepele werking van organisaties, bevordert de laatste het concurrentievermogen en verzekert het wereldwijde technologische voorsprong.
Het project (gemengd opleidingsprogramma) zal worden opgebouwd rond twee pijlers: Didactische pijler en Digitale pijler. Didactische pijler zal een holistisch trainingsprogramma ontwerpen in overeenstemming met verbeterde digitale leermiddelen. De digitale pijler zal het trainingsprogramma integreren in cyberspace. Dit deel van de training is ook erg belangrijk om tot een blended oplossing van goede kwaliteit te komen."
De evaluatie
Contentontwikkeling zelf is een echte uitdaging. Zeker als je met iets nieuws te maken hebt. In ons geval hebben we een trainingsinhoud ontwikkeld voor niet-technische leidinggevenden. Er is een groot gat in de beschikbare opleidingsmogelijkheden voor niet-technische leidinggevenden in Europa. Dit was een uitdaging voor onze experts. Het implementeren van deze training in het LMS was onze tweede uitdaging. Dit komt vooral door het tijdsbestek. De resterende tijd om de inhoud in te zetten was nauwelijks voldoende, omdat we ook de modernste functies gebruikten, zoals virtual reality-experimenten, dynamisch leerpad en originele figuren.L ast but not least, omdat we de projectplanning moesten wijzigen (we moesten het project half oktober starten in plaats van begin september), moesten de testsessie en de verbeteringsperiode in een zeer kort tijdsbestek worden gehouden.
Voor de inhoudelijke ontwikkeling hebben we een workshop gedaan met de stakeholders (inclusief instructeurs, mogelijke opdrachtgevers) en andere stakeholders individueel ontmoet die de workshop niet konden maken. Dit voorbereidende werk heeft ons geholpen om zowel het kader van de inhoud als het ontwerp van de training te bepalen. Voor de implementatie van trainingscontent naar het LMS heeft onze partner extra medewerkers toegewezen om het schema in te halen. Voor het tijdschema van het project kon weinig worden gedaan, aangezien het ESF elke andere wijziging dan een verlenging van de rapportageperiode met één maand verwierp.
We gebruikten een bestaand Learning Management System (LMS), LearnWorlds. We hebben het echter geüpgraded met onze experts. Zo hebben we een gegamificeerd en op maat gemaakt leerpad voor de studenten toegevoegd. We hebben ook de visualisatie van de inhoudsopgave gewijzigd om deze begrijpelijker te maken. En we hebben ook flash-kaarten toegevoegd om het leren van studenten te helpen. De serviceprovider ondersteunt deze functies niet. Het belangrijkste is dat we twee virtual reality-experimenten hebben toegevoegd. Deze VR-applicaties zijn toegevoegd aan het LMS, toch hebben de studenten er tijdens de workshop van genoten met een VR-headset.
We hebben voor dat LMS gekozen omdat het tal van functies heeft en het ons gedeeltelijk in staat stelt aanpassingen en veranderingen door te voeren die beide de bruikbaarheid vergroten en het leren ondersteunen. De VR-toepassingen stellen je in staat om je zintuigen te gebruiken (om de omgeving in high definition te zien, om de discussie tussen peers te horen) in een virtual reality, waardoor studenten het leeronderwerp kunnen ervaren, zelfs als het een algoritme of een werkproces is. De studenten vinden het LMS erg gebruiksvriendelijk en waarderen zowel de verbeterde functies als de VR-ervaring.
Bijkomende tips: Het ontwikkelen van de inhoud is een echte uitdaging, vooral als het een nieuw onderwerp is. Het gebruik van technologische items moet zorgvuldig worden gepland. Dit dient te gebeuren via een derde partij indien u niet over de middelen beschikt (voldoende IT-experts op meerdere domeinen). Het meest uitdagende is echter de marketing als je er echt aan denkt om het product achteraf te verkopen.
- Sector: Handel & dienstverlening
- Organisator: Beyond the Horizon International Strategic Studies Group
- Locatie: Brussel/Vlaams Brabant