Infopunt e-lerenESF “Oproep e-leren”
Terug naar alle case studies

HelloProf Academy -blendedopleiding Frans (van ERK-niveau A2 naar niveau B1)

Wat was jullie project?

Accountmanager Luna Van Rillaer: “HelloProf is een bedrijf dat bijlessen organiseert op alle onderwijsniveaus, van lagere school tot hoger onderwijs. Daarnaast trainen en begeleiden we ook zakelijke klanten. Onze projectaanvraag kwam er omdat we twee nieuwe opleidingen wilden ontwikkelen: de Teacher Academy – een interne opleiding voor onze bijlesdocenten - en een Student Academy, een blended opleiding Frans voor professionals.”

“Voor onze Teacher Academy konden we eigenlijk zelf vlot aan de slag. Er staat al veel lesmateriaal op onze blog en dat hebben we nu herwerkt voor onze docenten die op zakelijk niveau lesgeven. Heel wat van onze bijlesdocenten hebben een relevant diploma in hun vakgebied, maar geen pedagogisch-didactische opleiding. Met de Teacher Academy willen we hen de mogelijkheid geven hun pedagogische vaardigheden te verfijnen. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze iemand moeten helpen bij het opstellen van een planning of hoe je opbouwende kritiek geeft aan een cursist. De Teacher Academy loopt al, we stonden er al ver genoeg mee. Ze is getest en wordt nu gebruikt.”

“Een ander verhaal was het voor de Student Academy. We wilden binnen dat kader een blended traject uitwerken voor een opleiding Frans, waarbij cursisten instappen op ERK-niveau A2 en na minimum 32 lesuren niveau B2 bereiken.”

Waarom zijn jullie ingegaan op de oproep e-learning?

Luna: “Voornamelijk omdat we zelf geen lesmateriaal Frans hadden. En omdat er vanuit de docenten de vraag kwam naar uniform materiaal. Het is niet makkelijk om een opleiding van nul uit te werken. Welke materie behandel je? Wat niet? Dankzij dit project konden we rekenen op andere organisaties, zoals LichtWerk. Zonder dit project was onze opleiding nooit zo volledig en volwaardig geworden.”

“Samen met die partnerorganisaties hebben we de opleiding vooral inhoudelijk van A tot Z op punt gezet. Welke leerpaden zijn zelfstandig te verwerken? Wanneer is het relevant dat je als cursist samenzit met de docent? Hebben we voldoende lesmateriaal dat toegepast is op het werkveld? Ook technisch was de steun groot, want we wilden het LMS-systeem eerst binnenshuis ontwikkelen. Dat bleek te tijdrovend, dus moesten we voor een bestaand LMS-systeem kiezen.”

Hoe verliep jullie traject?

Luna: “Ik ben zelf pas in dit project gestapt toen de docenten al lesmateriaal aan het ontwikkelen waren. Toen dat materiaal klaar was, hebben we dat nagekeken. Er is dan heel veel over en weer gemaild en feedback gegeven om alles te finetunen en er één geheel van te maken. Tegelijkertijd hebben we verschillende LMS-systemen bekeken, uitgetest en een beslissing genomen. Daar is ook wel wat tijd in gekropen, want we wilden echt een weloverwogen keuze maken.”

Wat is nu het resultaat? En wat hebben jullie eruit geleerd?

Luna: “Wij waren bij HelloProf al voorloper op vlak van online leren. Heel veel digitale tools staan bij ons al op punt. Maar een hele cursus ontwikkelen, bleek toch een ander paar mouwen. Vooral het vastleggen van de inhoud, van het lesmateriaal zelf, is niet evident. We wilden ook een goed evenwicht tussen e-lessen en persoonlijke contactmomenten met de docent. En ja, ook daarvoor konden we terecht bij Lieven Bossuyt van LichtWerk. Het was fijn om met iemand te kunnen sparren die buiten de organisatie stond.”

Vragen over de opleiding, klik hier
  • Sector: Onderwijs, cultuur & wetenschap
  • Organisator: BijlesHuis
  • Locatie: Oost-Vlaanderen
Laatst gewijzigd op 12 juni 2023
Afbeelding