Terug naar alle case studies

E-leren Fietshersteller

Het project
Niels Evers is developer bij SyntraPXL en projectleider voor ontwikkelingen Digitaal Leren: ”SyntraPXL is een van de grootste opleidingsverstrekkers in Limburg. We organiseren erg praktijkgerichte opleidingen voor iedereen die ondernemend is ingesteld en zich verder wil ontplooien.”

“E-learning krijgt haar plek, net als de individuele begeleiding die onze vakdocenten bieden. Dat is in het kader van onze digitalisering en toekomstvisie erg belangrijk, zeker omdat we de praktijkgerichte opleidingen ook op een hybride wijze willen aanbieden. We combineren drie leeromgevingen: de campus, de werkplek en de online leeromgeving. Zo sluit SyntraPXL nauw aan bij de realiteit op de arbeidsmarkt. We zetten in elke leeromgeving de docent-ondernemer centraal en met de digitale inhoud en tools verrijken en versterken wij de praktijklessen. Dat is een stevige uitdaging, vooral omdat wij hiervoor de digitale vaardigheden van de docent moeten bijschaven.”

“En ook bij cursisten bestaat er een groot verschil in mentaliteit en leerhouding. Fietsherstellers bijvoorbeeld komen met de fiets naar de les en gaan daar liefst direct mee aan de slag. Zo’n opleiding is populair bij een zeer divers publiek en dus moeten we ook daar een compromis zoeken in digitale complexiteit. We hebben cursisten die thuis een encyclopedie hebben liggen en er zijn er anderen die via het internet instructiefilmpjes opzoeken. Daardoor krijg je een soort wildgroei aan leertrajecten. Het is dus onze uitdaging om in de opleidingen daar op kwalitatieve wijze op in te spelen. Daarom voorzien we liever zelf in online leerpaden. Zo krijgt iedereen de juiste theorie mee naar huis, om er dan in de praktijkles op verder te gaan met oefeningen en handelingen. Zo’n flipped classroom is erg effectief in praktijkgerichte opleidingen. Nu besteden de fietsherstellers hun tijd samen in de werkplaats minder aan lespresentaties van de docent, en krijgen zij meer ruimte om te sleutelen.”

“Voor andere opleidingen, zoals de IT-opleidingen Netwerkbeheer en Fullstack Development is die uitdaging er ook. Want hoewel de digitale vaardigheden daar doorgaans geen hindernis vormen, merken wij dat flipped classroom ook daar een kwaliteitsverschil kan maken.”

Hoe is het traject verlopen?
Niels Evers: “Voor de ontwikkeling van digitale content kregen we – verrassend genoeg – meer enthousiaste reacties van de fietsherstellers dan van de IT’ers. Fietsherstellers delen met plezier en passie zowel hun technische als hun commerciële kennis over fietsen. Je merkt goed aan onze docenten dat zij dagelijks met klanten in contact komen en alles in duidelijke taal kunnen uitleggen. Het is iets waarover mensen gemakkelijk meepraten, het wordt nooit al te technisch. Een stuur is een stuur, een zadel is een zadel. De uitdaging bestaat er voornamelijk in al die kennisdeling en communicatie te digitaliseren.”

“Bij de IT-docenten van Netwerkbeheer en Fullstack Development is dat een omgekeerd verhaal: je merkt als leek al snel dat je niet thuis bent in de materie. Het is ook moeilijk om als starter in deze sector ergens aan te knopen en je eigen leertraject op te starten. Toch bestaat er onnoemelijk veel online leerinhoud, waardoor de cursisten in deze opleidingen meestal blijk geven van zeer hoge zelfredzaamheid. Maar het is het communiceren over deze kennis dat vaak een werkpunt blijkt. Niet alleen naar externen, ook onderling is gebleken dat deze sector gebaat is bij een oefening in soft skills.”

“Onze docenten hebben overdag een voltijdse job, lesgeven doen ze daarnaast. Dat maakte het afspreken tot ontmoeting of online vergaderen over deze projecten extra moeilijk, zowel voor de docenten als voor ons als e-learning developers.”

Wat is het resultaat? Wat hebben jullie geleerd?
“De fietsherstellers zijn ondertussen aan de slag met een gebruiksvriendelijk leerpad met daarin tekst, video en audio. Dat openen ze vanuit Microsoft Teams of vanuit de eigen digitale leeromgeving. Het leerpad werkt op alle apparaten en is dus ook makkelijk te bekijken of beluisteren op een smartphone. Zo heb je als SyntraPXL-cursist altijd je informatie en instructies bij de hand, ook thuis of op de werkplek.”

“De IT-cursisten en IT-docenten kunnen ook aan de slag met een leerpad, al neemt dat leerpad de vorm aan van een rollenspel met delen die zij zelfstandig kunnen doornemen. Om voortgang te boeken in het spel en nieuwe inhoud te ontgrendelen, zullen zij moeten samenwerken en communiceren. Technisch gezien was dat voor onze e-learning developers een uitdaging, maar het resultaat mag er zijn.”

“Voor het samenstellen van een opleiding en het selecteren van de lesmaterialen zoeken wij altijd naar een ideale leermix. We maken combinaties van leervormen op basis van docent, doelpubliek en materie. Daarbij streven we naar balans en effectiviteit. En dat is alleen mogelijk als we in dialoog gaan met de betrokken docenten en cursisten. Zo schatten we motivatie, soft skills, digitale vaardigheden en leervoorkeur beter in en stappen we af van vooroordelen. De fietsherstellers niét betrekken bij de digitalisering van ons aanbod, zou een grote gemiste kans zijn geweest . Anderzijds zien wij nu ook in dat de IT-cursisten en IT-docenten evenzeer begeleiding nodig hebben, ongeacht hun digitale vaardigheden.”

“Wij zien toe op een correcte inzet van alle leermiddelen, ook de digitale. Dit is allesbehalve een vandaag-op-morgenverhaal en we verwachten van onze docenten niet dat zij deze methoden in hun eentje adopteren en integreren. Daarom voorzien wij zo veel mogelijk begeleiding aan de start van een lesopdracht en zetten wij o.a. met leerpaden, workshops en docentencoaches in op professionalisering van alle SyntraPXL-docenten.”

  • Sector: Techniek, productie & bouw
  • Organisator: SYNTRA-LIMBURG vzw
  • Locatie: Limburg/Kempen
Laatst gewijzigd op 12 juni 2023
Afbeelding