Terug naar alle case studies

We practice as we preach

In de Bachelor-na-Bachelor-opleidingen ‘Zorgverbreding en Remediërend Leren’ en ‘Buitengewoon Onderwijs’ van de Karel de Grote Hogeschool versterkt de huidige curriculumvernieuwing de nood aan een e-revolutie binnen het opleidingsaanbod, met een sterke focus op flexibel en gedifferentieerd leren. De studenteninstroom binnen deze opleidingen is immers zo divers naar leeftijd, vooropleiding, werk- of stagecontext en trajectkeuze dat het online of gecombineerd leren in een inclusieve elektronische leeromgeving een centrale plaats dient te krijgen in het nieuwe curriculum om de opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR’s) te behalen.

Binnen dit projectvoorstel willen we enerzijds inzetten op het ontwikkelen van een zelfevaluatie-instrument dat de studenten helpt om de persoonlijke beginsituatie in kaart te brengen, zowel inhoudelijk als op vlak van de randvoorwaarden die vervuld moeten worden om optimaal te kunnen functioneren in een online omgeving. Vanuit deze beginsituatie formuleren de studenten persoonlijke leerdoelen en maken ze doelgerichte keuzes uit het online aanbod. Via flexibele e-leertrajecten ter remediëring of verdieping landen de studenten samen bij het startpunt van een opleidingsonderdeel of stagetraject. Op deze manier worden verschillen tussen studenten verkleind en kan er op basis van de vereiste startcompetenties doelgericht en op maat aan de OLR’s gewerkt worden, om elke student van de Ba-na-Ba-opleidingen optimaal te laten groeien.

Anderzijds focussen we op het de eerste stappen in de ontwikkeling van een professionele e-leergemeenschap waar de studenten en het werkveld van de Ba-na-Ba-opleiding elkaar zowel tijdens als na het voltooien van de opleiding vinden om van en met elkaar te leren. Binnen de middelen van dit project bevragen we de noden, verkennen we de mogelijkheden voor het opbouwen van een dergelijke community en werken we een actieplan uit om deze e-leergemeenschap op te starten. Ook de professionalisering van (gast)docenten rond e-leren (in het kader van levenslang leren) en de maatschappelijke rol die we hierin als opleidingen, door uitwisseling met het werkveld, kunnen spelen, zullen hierin een plaats krijgen.

  • Sector: Onderwijs, cultuur & wetenschap
  • Organisator: Algemene Directie en Hogeschooldiensten Sociaal-Agorisch werk, campus Zuid
  • Locatie: Antwerpen
Laatst gewijzigd op 26 april 2024
Afbeelding