Digiranger
Het project
Natuurinvest is een organisatie die in opdracht van het Agentschap Natuur en Bos projecten organiseert die de beleving van de natuur vergroten. Onder de naam Inverde biedt Natuurinvest ook opleidingen aan rond bos-, groen- en natuurbeheer.
Henry Machenil is teamlead Natuuropleidingen bij Inverde: “Inverde organiseert zowel praktische opleidingen– hoe werk je veilig met een kettingzaag, bijvoorbeeld – als theoretische opleidingen over bos- en natuurbeheer. Natuurmanagement is een van onze langlopende opleidingen en die bestaat uit een basistraject en een specialisatietraject.”
“In 2021 – coronatijd – hebben we onze basisopleiding snel moeten omvormen naar een blended opleiding via ons LMS-systeem. Hoewel we de eerste stappen richting e-leren al een tiental jaar geleden namen, bracht de coronapandemie de interne leercultuur over e-leren in een stroomversnelling. En hoewel er heel goed materiaal ontwikkeld was en de cursisten tevreden waren, bleef het ongestructureerd. Het was het resultaat van zelfstudie en we hebben ons best gedaan, maar als we verder wilden met blended leren, moesten we het professioneler aanpakken.”
“De oproep van EFS kwam als geroepen: we zouden met professionele ondersteuning ons vervolgtraject kunnen omvormen naar een blended traject. En de begeleiding zou er ook voor zorgen dat we onze eigen digitale skills en die van de docenten zouden kunnen verbeteren. We zaten op dat moment met heel wat vragen, waarbij we begeleiding konden gebruiken: Wat is de blended wave? Welke tools kunnen we gebruiken? Welke content kan blended? Hoe kunnen we ons LMS duidelijker structureren en organiseren, zodat cursisten én lesgevers beter hun weg vinden?”
Hoe is jullie traject verlopen?
Henry Machenil: “In eerste instantie organiseerden we interne opleidingen voor onze lesgevers. Het was snel duidelijk dat ze niet op zoek waren naar didactische ondersteuning, want daarin stonden ze al sterk. Wat ze wel nodig hadden was info over en kennis van de tools die ze konden gebruiken om digitale leerpaden uit te werken.”
“Voor elk lesthema wilden we een theoretisch leerpad, aangevuld met extra informatie, vragen en oefeningen via H5P-modules. We identificeerden welke lessen in de vorm van een webinar konden, en welke excursies in aanmerking kwamen voor begeleiding via e-learning. De docenten hebben veel vrijheid gekregen, ze konden zelf beslissen op welke manier ze een leerpad vormgaven.”
“H5P is een plugin van ons bestaande LMS, dat we nu omgevormd hebben tot een LXP – een Learning Experience Platform. Studenten kunnen online leren met meer interactiviteit en we kunnen linken aan nieuwe technologieën.”
“Belangrijk, we begonnen niet van nul. Al bij de omvorming van ons basistraject schakelden we over naar hele interessante en handige digitale tools. Maar het grote probleem was dat studenten het overzicht kwijt geraakten, want voor al die tools was er een ander platform. Het voordeel aan H5P is dat we er zowat alles mee kunnen, en dat op één en hetzelfde laagdrempelige platform.”
“Het doel van het traject was dat alle docenten de basisvaardigheden van H5P en onze LXP onder de knie kregen. Ze moesten een quiz kunnen maken, inhouden toevoegen, interactie creëren. Tijdens de interactieve workshops en onder begeleiding van een externe partner konden ze dan aan de slag met eigen lesmateriaal. Voor enkele docenten was er ook een geavanceerder niveau waarbij ze moesten leren werken met Adobe Captivate, de autoring tool die we nodig hadden om excursies met e-learning te organiseren.”
“In het begin was er wel wat weerstand. Want volgens onze externe partner mochten bijvoorbeeld video’s niet langer dan twee of drie minuten duren, anders zouden cursisten niet meer actief kunnen volgen. Docenten zagen het als een onmogelijke opdracht om hun kennis in die paar minuten te delen. We hebben dan in H5P de mogelijkheid gecreëerd om video’s van tien, vijftien of zelfs twintig minuten op te nemen.”
“Voor de excursies vroegen de docenten aan de cursisten om voor de uitstap de cursus en digitale leerpaden al door te nemen, zodat ze de theorie kenden. Tijdens de excursie kwam die theorie nog eens aan bod via Adobe Captivate: uitgebreider en met voorbeelden en toepassingen op het terrein.”
Wat hebben jullie geleerd?
Henry Machenil: “We hebben veel ondersteuning gekregen van een externe partner. Ook bij de uitwerking van de excursies. Zo hebben we hen gevraagd om een voorbeeldexcursie uit te werken en ons te leren hoe we dat zelf konden aanpakken.”
“Een ding werd snel duidelijk: zulke excursies maken is erg tijdsintensief. Onze zelfgemaakte excursies zijn wel in orde, maar evenaren niet de kwaliteit van onze voorbeeldexcursie. Het was onze verwachting dat het gemakkelijker zou zijn om zo’n digitale excursies te creëren.”
“Plus, er is ook maar één programma dat we daarvoor kunnen gebruiken en dat is Adobe Captivate. Het is een beetje verouderd en er zijn weinig updates, maar we wilden heel graag de gps-functie toevoegen. Achteraf bekeken was dat misschien niet nodig en hadden we voor een meer toegankelijk programma kunnen kiezen.”
- Sector: Milieu & agrarische sector
- Organisator: Natuurinvest
- Locatie: Oost-Vlaanderen