VicoSim: Virtual Communication Simulator
Het project
Dit project VicoSim zal de inhoud uit een bestaand traject van simulatieonderwijs in de bacheloropleiding verpleegkunde omvormen naar een Virtual reality (VR) e-simulatiemodule met up-to-date casuïstiek die voornamelijk de communicatieve vaardigheden van zorgverleners traint. Het doelpubliek van dit project wordt breder opgevat dan enkel verpleegkundigen door in de uitwerking ook de opleidingen ergotherapie, vroedkunde, mondzorg, logopedie, audiologie en podologie te betrekken. Communicatieve vaardigheden zijn immers breed toepasbaar in iedere zorgrelatie.
Ook wordt het doelpubliek uitgebreid naar de bedrijfscontext, onder andere door de opleiding bedrijfsmanagement te includeren. In de opleiding verpleegkunde wordt al heel wat jaren aan simulatieonderwijs gedaan met hoogtechnologische poppen en menselijke simulanten. Deze aanpak dompelt studenten onder in zo realistisch mogelijke scenario’s waarin ze op een veilige manier hun aangeleerde vaardigheden integratief kunnen inzetten.
Een professionele zorgverlener moet zowel rationeel-technisch sterk zijn, en over belangrijke relationeel-communicatieve vaardigheden beschikken om kwalitatief goede zorg te verlenen. Zo is het belangrijk dat een verpleegkundige enerzijds technisch bekwaam is om een vlotte bloedafname te doen, maar zal ze ook moeten kunnen omgaan met een patiënt die een panische angst heeft voor naalden. Rationeel-technische vaardigheden kan je trainen op trainingsmodellen, denk maar aan een plastic arm voor bloedafname bijvoorbeeld. Relationeel-communicatieve vaardigheden worden veelal getraind aan de hand van rollenspelen.
Om een rollenspel tot een hoger niveau van realisme te brengen zijn getrainde simulanten/acteurs nodig met kennis van zaken en deze zijn niet steeds zomaar voor handen. In dit project willen we een databank met 360° VR-scenario’s voorzien die kwalitatieve en realistische simulatiescenario’s voor communicatieve vaardigheden op een zeer laagdrempelig reproduceerbare, gestandaardiseerde manier en met kwaliteitsvolle omkadering beschikbaar maken voor studenten, en ook voor werknemers in de zorg in het kader van levenslang leren. De databank zal scenario’s bevatten die inhoudelijk aansluiten bij de diverse gezondheidszorgberoepen, en is daarom ook in de bredere context zoals het bedrijfsleven inzetbaar.
De evaluatie
Een van de grote uitdagingen van het project was de planning van de draaidagen, waarop zowel acteurs als de setting beschikbaar moest zijn. Ook over de contracten van acteurs – en dan vooral op vlak van rechten en toekomstig gebruik van het beeldmateriaal – moest goed worden nagedacht.
Door zo gestructureerd mogelijk te plannen en beschikbaarheden en locaties duidelijk op te lijsten, werd het gemakkelijk om de draaidagen te organiseren. Voor de correctheid van de contracten van de acteurs werd juridisch en financieel advies ingewonnen en werd ook gepolst naar de verwachtingen van de acteurs zelf.
Technologisch was het belangrijk dat de software die gebruikt zou worden voor de simulaties paste bij het concept en de VR-brillen die de hogeschool al had aangekocht. Die markt werd uitvoerig geëxploreerd. En ook het verwerken van de beelden moest op een kwaliteitsvolle manier gebeuren.
Het eindresultaat wordt een databank van 30 Nederlandstalige casussen en 1 Engelstalige casus die aangeboden kunnen worden in Virtual Reality samen met een didactisch concept om deelnemers zowel zelfstandig te kunnen laten trainen als onder begeleiding (ingebed in de diverse opleidingen).
- Sector: Onderwijs, cultuur & wetenschap
- Organisator: Campus Hoogpoort
- Locatie: Oost-Vlaanderen