Infopunt e-lerenESF “Oproep e-leren”
Terug naar alle case studies

ZORGvuldige e-leerpaden: digitaal aanleren van vaardigheden in bacheloropleidingen gezondheidszorg

In dit project ontwikkelt VIVES Hogeschool e-leerpaden voor praktijkgerichte opleiding. Een e-leerpad is een digitaal leermiddel waarbij studenten interactief, doelgericht en vanop afstand verschillende leeractiviteiten uitvoeren. De grootste uitdaging in het creëren van deze e-leerpaden is om alle relevante actoren (studenten, docenten, onderwijsondersteuners en -technologen...) systematisch te betrekken bij de ontwikkeling.

Concreet werden in dit project drie interactieve e-leerpaden ontwikkeld: het e-leerpad ‘Perfusietherapie’ uit de opleiding Verpleegkunde, het e-leerpad ‘Zelfzorgactiviteiten voor personen met een hemiplegie/-parese’ uit de opleiding Ergotherapie en het e-leerpad ‘Actief luisteren’ uit beide opleidingen.

Om gedragenheid te bevorderen, bezorgden we geregeld rapporten aan de verschillende belanghebbenden. Er werden ook demo-, inspiratie- en opvolgsessies georganiseerd. Bij de gekozen technologie letten we vooral gelet op de laagdrempeligheid voor docenten, om zo toekomstig gebruik te garanderen. De mogelijkheden van VR, Nearpod en H5P werden onderzocht. De e-learnings zijn reeds geïmplementeerd in de opleiding, de mogelijkheden rond VR en/of simulatietools worden verder verkend. Oog hebben voor de gedragenheid van het project en het faciliteren van het keuzeproces zijn inspanningen die lonen. Verder zien we vooral een grote meerwaarde in de diverse achtergronden en expertises van het ontwerpteam.

  • Sector: Gezondheidszorg & welzijn
  • Organisator: Katholieke Hogeschool VIVES Zuid
  • Locatie: West-Vlaanderen
Laatst gewijzigd op 12 juni 2023
Afbeelding