D.O.E.L. (Digitaalondersteund ervaringsgericht leren)
Het project
Binnen Artevelde Academy, Expertisenetwerk Mens en Samenleving, voelen we de druk om het on campus Levenslang leren nog veel meer om te zetten naar blended+trajecten. We voelen ook de goesting om hier te groeien en te schakelen, zien dat als praktisch haalbaar en we zien de vele mogelijkheden die dit kan bieden.
We merken ook de hindernissen op: docenten of cursisten die niet happig zijn. Om diverse redenen: ze geloven niet in de meerwaarde van digitale tools, missen noodzakelijke van ICT-skills (of zelfs materiaal – bij cursisten), werken in contexten waar interactie tussen mensen een wezenlijk onderdeel is van de zorg- en hulpverlening en meer.
Binnen ons expertisenetwerk staan onze opleidingen en bijscholingen in het kader van levenslang leren, gekend voor hun 3P-benadering: persoonsgericht, praktijkgericht en procesgericht. We willen de kracht van deze 3P-benadering behouden en aanvullen met een blended+traject omdat we geloven dat dit niet alleen methodisch en didactisch een meerwaarde is, maar ook omdat we zo cursisten en hun werkvelden meenemen in de digitale evolutie.
We nemen daarbij de – voor ons – meest uitdagende competenties vast, nl. de transversale thema’s die in 21°-eeuwse vaardigheden én in leiderschapsmodellen van cruciaal belang zijn.
We focussen op 3 thema’s:
1. Omgaan met weerstanden in groepsdynamische settings (samenwerken, problemen oplossen)
2. Kritisch kijken naar het eigen functioneren en leren (reflectie en zelfreflectie, zelfregulering)
3. Feedback geven / coachingsgesprekken aangaan (communiceren)
en schuiven 3 digitale methodieken naar voor:
1. Immersive room (virtual reality)
2. Online leerdagboeken
4. Digitale spelen / online werkvormen
Voor elk thema ontwikkelen we een innovatieve methodiek die eerst door de docenten uitgetest wordt en daarna door cursisten. We testen dit uit bij cursisten uit lopende opleidingen, bij vrijwilligers uit opleidingen die extra willen oefenen en bij externen die het aanbod willen leren kennen.
Het geheel wordt gepresenteerd op een disseminatiestudiedag en vandaaruit wordt een lerend netwerk opgestart om de resultaten van dit project te laten verder uitdijen naar andere opleidingen, in andere organisaties en in andere werkcontexten.
De evaluatie
De uitdaging van dit project lag vooral in het meekrijgen van docenten in het digitale verhaal en in de wissels van projectmedewerkers. Docenten aanspreken en duidelijke afspraken maken, met een heldere handleiding voor het gebruik van digitaal materiaal, loste veel op.
De gekozen technologie – Immersive Room, Articulate en andere specifieke software – bood de cursisten en docenten de kans om zich volledig onder te dompelen in casussen.
Het eindresultaat zijn een casus rond een conflictsituatie in Immersive Room, een online spel rond feedback geven en een online reflectiedagboek.
Tips: Visualiseer het doel voor docenten, laat ze al vroeg testen, bepaal welke leerdoelstellingen je wil behalen en beperk deze.
- Sector: Onderwijs, cultuur & wetenschap
- Organisator: Campus Hoogpoort
- Locatie: Oost-Vlaanderen