Infopunt e-lerenTechnische ondersteuning

Technologie en e-leren: een blik op het ecosysteem

Als je start met e-leren, rijst al snel de vraag naar de technologie die je wilt gebruiken. Moet je nieuwe tools aankopen? Een ingewikkelde IT-infrastructuur opzetten? Data bewaren? En moet je extra personeel aanwerven om je tools te onderhouden?

Wat is een ecosysteem?

Er bestaat een groot en divers aanbod van ‘educational technology’ (EdTech), of technologie die onderwijs ondersteunt. En dat aanbod blijft elke dag groeien. Het nadeel is dat je je weg moet vinden in de bestaande technologie. Het voordeel is dat er zeker een tool is die aansluit bij jouw leerdoelstellingen. De kracht zit meestal in de combinatie: een ‘ecosysteem’ van tools die elkaar versterken.

Er zijn verschillende manieren waarop je EdTech-tools kan categoriseren. We bespreken er hier vier :

  • asynchrone versus synchrone tools
  • contentmanagementsystemen
  • learning-management- of learning-experience-systemen
  • gespecialiseerde tools

Voor elk van die categorieën vind je meer informatie in het Infopunt e-leren .

Lesgever wijst op kaart tijdens e-leren, cursist kijkt naar scherm met laptop.

Asynchroon, synchroon en blended leren

Bij synchroon leren leer je met een groep, bij asynchroon leren leer je individueel en op eigen tempo. Om je opleiding sterker te maken, combineer je beide vormen via blended learning. Er bestaan heel wat EdTech-tools voor asynchroon leren, maar ook voor synchroon leren kan je technologie inzetten. Denk aan een digitale poll via je smartphone tijdens een klassikale les.

Je hoort soms ook de term ‘hybride leren’. Blended leren legt vooral de nadruk op synchroon en asynchroon leren, terwijl hybride leren focust op fysiek tegenover digitaal leren. Beide vormen van leren zijn heel efficiënt.

Link naar artikel '3 tips om interactie te creëren tijdens digitaal lesgeven'

Content verzamelen en maken in een contentmanagementsysteem

Om te leren heb je leerinhouden (of leercontent) nodig, bijvoorbeeld een cursus of presentatie, maar ook oefeningen, infographics, video’s en audio.

Heb je veel content, dan wordt het al snel lastig om die te structureren. Een contentmanagementsysteem (CMS) helpt je om je content te beheren. Je kan er ook content mee maken. Dat heet ‘authoring’: je werkt als auteur van leercontent in je CMS.

Vooral als je een asynchroon aanbod hebt in je opleiding, speelt je CMS een belangrijke rol. Wil je op verschillende kanalen e-leren aanbieden of via één kanaal? Zit er een verdienmodel achter je opleiding? Hoeveel content heb je? Hoe vaak wil je die bijwerken? Elk CMS-platform heeft een set van functionaliteiten die al dan niet aansluiten bij jouw opleiding en doelstellingen.

Je vindt een CMS meestal terug binnen je learning-managementsysteem (LMS).

Link naar artikel 'Wat doet een contentmanagementsysteem (CMS) en hoe kies je het CMS voor je opleiding?'

Learning Management of Learning Experience?

Een andere categorie van tools die onderwijs ondersteunen, zijn learning-managementsystemen of learning-experience-platformen (LMS of LXP). Die worden vaak naar voren geschoven als dé technologische oplossing om e-leren te ondersteunen. Maar ook voor LMS of LXP geldt: kies het platform dat bij jouw leerdoelstellingen past.

Een LMS heeft een centraliserende rol. Het zorgt ervoor dat je cursist een digitale leeromgeving heeft waarin alle content, werkvormen en tools verzameld zijn.

In een LMS zitten heel wat functionaliteiten die je ook terugvindt bij gespecialiseerde tools. Of je nu kiest voor een allesomvattend LMS of een combinatie van tools, start altijd bij je leerdoelstellingen en je leerproces. Wil je bijvoorbeeld webinars aanbieden? Of leerpaden maken? Een duidelijk beeld van je einddoel helpt je om je keuze te maken.   

Link naar artikel 'Waarvoor gebruik je een learning-managementsysteem (LMS)?'

Gespecialiseerde tools

Binnen EdTech zijn er tools op de markt die één specifieke functie hebben, anders dus dan bij een CMS of LMS. Omdat ze zich specialiseren in die functie, beantwoorden ze gericht aan een nood binnen je opleidingsprogramma, zoals:

  • communicatie en administratie (agenda, planning)
  • asynchrone instructie
  • synchrone instructie 
  • samenwerken en oefenen
  • evaluatie

Dat soort tools is doorgaans betaalbaar en gebruiksvriendelijk.

Link naar artikel 'Gespecialiseerde tools voor e-leren'

Learning data

Alles wat jij en je cursisten digitaal doen, zorgt voor data die je kan gebruiken om je leerproces te sturen of te verbeteren. Meten is weten, gebruik dus die leerdata om leerkansen te creëren en je cursisten te helpen efficiënter te leren.

Overweeg je om die data te centraliseren, lees dan zeker het artikel over Learning analytics.