Infopunt e-lerenFinanciële ondersteuning

Welke personeelskosten brengt e-leren met zich mee?

Een leerervaring ontwikkelen, daar komt heel wat expertise bij kijken. Maar waar haal je die? Werf je personeel aan of huur je freelancers en/of consultants in? Sowieso zal je op zoek moeten gaan naar heel specifieke profielen. 

De kosten voor die profielen zijn geen exacte wetenschap. We kunnen je dus jammer genoeg geen inschatting of richtprijzen geven, daarvoor is de markt te divers. We maken je wel graag wegwijs in de profielen – en dus de kostenposten – die je waarschijnlijk nodig zal hebben. 

Wil je toch graag cijfers zien? Via het downloadbare sjabloon kan je je kosten en opbrengsten berekenen. 

Twee personen bekijken grafieken

Het profiel van de designers

De learning experience designer, instructional desinger en learning architect… Behalve dat hun titels heel ingewikkeld klinken, hebben ze nog iets gemeenschappelijk: ze conceptualiseren je leeroplossing. In het ADDIE-model werken ze vooral aan de A(nalyse) en het D(esign). 

  • De learning experience designer is op de hoogte van de allerlaatste leertechnologieën om leerinhoud te creëren, ontwikkelen, aanpassen en delen. Dat profiel is meer gericht op het user-centric leren, met nadruk op de leerervaring. Deze mensen wil je in je team ‘ontwikkeling technologie’.
  • De learning architect heeft alle designkennis in huis én is je strategische partner om een solide, kostenefficiënt plan op te stellen. Hij lost problemen op die er nog niet zijn en heeft sterke managementvaardigheden. Deze mensen wil je in je team ‘projectmanagement’. 
  • De instructional designer is de organisator van dienst. Hij plant hoe je complexe en ongeorganiseerde informatie kan omzetten in professioneel, duidelijk, interactief en effectief (multimedia)materiaal. Anno 2022 ligt die rol heel dicht bij die van de learning experience designer. Deze mensen wil je in je team ‘ontwikkeling lesmateriaal’.

Het profiel van de denkers

Een uitstekende leeromgeving, daar hoort ook heel wat didactische expertise bij. Bij de ontwerpers vind je dat al voor een stuk. Toch is het geen overbodige luxe om ook specifieke expertise in huis te halen. De didactisch expert werpt een blik op de totale leerervaring (zie daarvoor ook de lijst met bedrijven) en kan de nodige didactische elementen invoegen. Deze expert kan perfect overweg met termen als ‘retrieval practice’, ‘de principes van Meyer’, ‘de zone van naaste ontwikkeling’, ‘scaffolding’, ‘feedbackstrategie’… 

Het profiel van de makers

Aan het maken van content hebben we een apart artikel gewijd. Daarom blijven we nu een beetje aan de oppervlakte. 

Wat we je wel op het hart willen drukken, is dat het echt noodzakelijk is om goede contentcreators aan boord te halen. Stel dat je een asynchroon e-leerplatform wilt en gebruik wilt maken van origineel beeldmateriaal en goed geschreven teksten. Dan heb je liefst kwaliteit. 

Die kwaliteit komt ten eerste van je team ‘contentproductie’. Storyboarding, copywriting, een filmploeg en een projectmanager die alles op elkaar afstemt… Content creëren gaat niet vanzelf. Gelukkig zijn er ook heel wat [ ⚠️ LINK ] DIY-opties en kunnen externe bedrijven je een heel eind op weg helpen. Iemand zal vervolgens ook al die goede content moeten toevoegen aan je LMS-systeem. Daarover lees je meer in ons artikel over contentkosten

Het IT-profiel

Last, maar absoluut niet least: de collega’s van IT. Hoeveel zij je kosten, hangt helemaal af van de technologie die je kiest.

Als je besluit de technologie te integreren in je eigen infrastructuur en dus te koppelen met bestaande databronnen (on premise werken), zal je heel wat tijd en geld moeten investeren in IT. Kies je voor een stand-alone, cloud based SaaS-oplossing, dan is de kans kleiner dat je vaak een beroep moet doen op IT en blijven de personeelskosten beperkt. Meer over de keuze tussen on premise werken en een SaaS-oplossing, lees je hier.

Je personeelskosten zijn onmogelijk te voorspellen. Alles hangt af van de technologie die je kiest, hoeveel content je zelf wilt maken, of je met freelancers of vaste werknemers werkt, of je misschien al sterke profielen in huis hebt.