Daarna leggen we de grafieken naast elkaar om ze te vergelijken. We proberen dieper in te gaan op wat iedereen bedoelt met ‘kwaliteit’. Kijken mensen naar het resultaat, of naar het proces, naar hoeveel opleiders mee zijn of hoeveel producten er liggen, kijken we naar de tevredenheid van de leerders of de didactische kwaliteit van de lessen? Er is uiteraard geen juist antwoord, maar het toont al dat mensen vaak iets anders begrijpen onder ‘kwaliteit’. Vervolgens kijken we naar de vorm van de lijnen: is het een stijgende lijn, zien we dipjes, plateaus, pieken …? Welke betekenis geven we daaraan? Ik steel deze metafoor van een taalkundige die onderzoek deed naar de evolutie in schrijfvaardigheid van jonge kinderen, waarin ook zij zag dat evoluties niet lineair zijn, maar ‘spaghetti’. Wanneer je droge spaghetti rechtop houdt en dan loslaat, komen de stokjes kriskras door elkaar te liggen. De kans is groot dat als jullie je evolutielijnen zouden plaatsen naast die van andere centra die digitaliseren, jullie ook spaghetti zouden vormen. Een wirwar aan willekeurige dipjes, pieken en plateaus die je op eerste zicht niet kan verklaren en dus complex.
Verlies niet te veel energie in het verzucht dat je ‘nog maar’ hier zit. De belangrijkste vragen zijn nu, hoe komt het dat we hier staan (het kompas) en wat is onze volgende stap (de landkaart)?
Een kompas kan je bovenhalen om je te oriënteren: hoe komt het dat het proces anders vlot dan verwacht? Een kader dat ik zelf relevant vind, is dat van de vijf elementen uit het verandermodel van Knoster (1991). Succesvolle verandering vindt plaats wanneer aan deze vijf criteria voldaan wordt:
Nu kan je dit zien als een voorbereiding voor verandering, als een soort checklist voor je aan de digitalisering van de opleiding begint (“hebben we middelen? check!”), maar ik denk dat je het ook als kompas kan gebruiken. Ga in het midden van je proces staan en voel aan wat er in je team leeft: als er verwarring, weerstand, chaos, frustratie of angst leeft, is dat je richtingaanwijzer voor de oorzaak.
Als de teamleden in je organisatie in de war zijn, is de kans groot dat jullie een heldere visie ontbreken. Waarom zijn jullie in de eerste plaats met blended of e-leren begonnen? Is dat voor het bestuur duidelijk? Hebben de opleiders daar dezelfde visie over? Misschien is het wel tijd om nog eens een visie-oefening te doen! Daarmee bedoel ik niet noodzakelijk met het directieteam twee dagen in afzondering gaan om een perfecte visie op papier uit te dokteren, maar wel met het hele team helder krijgen waarom we dit doen. Je kan dat doen met een sterk en evidence-informed kader rond e-leren, zoals het SAMR-model, waarmee je kritisch naar reeds ontwikkeld lesmateriaal en toekomstige lessen kijkt om na te gaan of het digitale aspect ervan wel echt een meerwaarde was. Zo krijg je samen de missie van jullie organisatie scherp.
Als je merkt dat een groot deel van de collega’s stevig op de rem gaat staan, zou het wel eens kunnen zijn dat ze de urgentie niet inzien. “Waarom zouden we in hemelsnaam veranderen, alles liep toch goed zoals het was?” en “Gaan we nu een robot voor de klas zetten in plaats van een echte leraar?” zijn opmerkingen die een dieperliggend probleem blootleggen dan een gebrek aan visie. Het team ziet de nood niet. In een tijdperk waarin de technologie die we voor leren kunnen inzetten elke dag verandert en een groot en voor sommigen griezelig verhaal als AI zijn intrede doet, zal het niet volstaan om mensen te overtuigen. We staan aan het begin van een omwenteling en als we eerlijk zijn, kunnen we nog niet weten wat de impact van ChatGPT en consorten zal zijn. Je collega’s hebben misschien wel reportages gezien over Chinese kinderen die op school gemonitord worden door AI, krijgen werkstukken binnen van cursisten die ze niet meer zelf geschreven hebben en horen doemverhalen over welke competenties en jobs misschien overbodig zullen worden. Ik stel een aftrap voor waarin al die angsten mogen geuit worden. Je kan bijvoorbeeld enkele uitspraken verzamelen en ze op een matrix leggen:
Geef je visie samen vorm aan de hand van volgende vragen:
Als het geen weerstand of verwarring is die je rond je ziet, maar pure chaos, dan is het misschien eens tijd om een plan op te maken. Maak het niet moeilijker dan het is, de meeste centra voor volwassenenonderwijs hebben actieplannen ter beschikking. Tijd om die in te zetten om structuur te brengen.
bv. “Cursisten leren ook buiten de klasmuren en lesuren, via blended leren leren ze in een rijke en betekenisvolle context.”
Bv. “De docenten zoeken kansen om de buitenwereld binnen te brengen én cursisten te laten leren in de thuis-, werk- en vrijetijdscontext.” (doel)
Bv. “Binnen elke module maken de docenten minsten twee maal gebruik van e-leren om de leercontext te verrijken” (actie)
Bv. “Op de studiedag nodigen we een expert e-leren uit om de docenten te inspireren.”