In elk proces van change management, of het nu gaat over e-leren of iets anders, vraag je aan mensen dat ze uit hun comfortzone komen. We willen ze niet in de volle chaos van het onbekende sturen met onduidelijke verwachtingen (nl. de paniekzone), maar in de comfortzone blijven is geen optie. Het is in de leerzone dat mensen groeien en organisaties vernieuwen. Uit je comfortzone (moeten) stappen geeft voor iedereen een beetje angst en die is bij de ene wat groter dan de andere.
Het zijn allemaal heel normale vragen bij elke verandering. De ene denkt: “Fijn, een nieuwe uitdaging, let’s go!”, de andere gaat op de rem staan. In de fysica is weerstand letterlijk een component dat dient om de doorgang van elektrische stroom te bemoeilijken. Wat als we weerstand bij mensen herdenken als pogingen om vernieuwing of verandering - al was het maar voor even - te vertragen?
Hoe kan je herkennen dat teamleden de stroom van verandering wat verhinderen? In Deep Democracy spreekt men van sabotage. Het plaatst sabotagegedrag op een lijn van bedekte vormen van weerstand naar meer openlijke vormen van sabotage. Herken jij volgende gedragingen in je team?
De sabotagelijn is een uitstekende tool om gedrag te plaatsen, het zal je gidsen naar een goede aanpak. Deep Democracy is een filosofie die het conflict niet uit de weg gaat, maar ze net frontaal aangaan. Hoe hoger het gedrag in de lijst (4-8), hoe dieper het conflict zit. De sleutel zal dus zitten in het tijdig herkennen van sabotagedrag en er vroeg genoeg bij zijn om iets met dat conflict te doen.
We bundelen hieronder enkele tips:
Duurzaam veranderen is niet altijd efficiënt. Het vraagt tijd en energie. Maar met de juiste houding geven we gehoor aan aarzelende stemmen, die ons kritisch aan het denken kunnen zetten.
Bron: Interview voor Klasse: https://www.klasse.be/173231/deep-democracy-conflicten-lerarenkamer-fanny-matheusen/