Infopunt e-lerenFinanciële ondersteuning

E-leren ontwikkelen: wat kost dat nu eigenlijk?

E-leren ontwikkelen, wat kost dat? Je kan het hebben over de financiële kostprijs, maar ook aan tijd hangt een prijskaartje. We behandelen ze hier samen.

Wat zegt onderzoek?

In 2010 berekende Brain Chapman op basis van de werkelijke kosten hoeveel online en blended cursussen kosten. Voor een eenvoudige e-lerencursus kwam dat neer op ruim $ 10.000 per uur. Een ‘award-winning’-cursus kostte $ 50.000 per uur! Bij een blended cursus kwam de onderzoeker uit op $ 800 per uur. Maar daarmee bereik je ook minder deelnemers.

Je merkt dat die studie behoorlijk gedateerd is. De technologie heeft niet stilgestaan: er bestaan ondertussen heel wat gebruiksvriendelijkere (en goedkopere) technologieën om online leermateriaal te ontwikkelen. Wees dus gerust: de ontwikkelkosten liggen tegenwoordig een pak lager.

Een precies bedrag kunnen wij daar niet op plakken. Alles begint namelijk met de vraag: wat is e-leren? Wat we wel kunnen doen, is opsommen welke factoren de prijs van je e-leren beïnvloeden.

Persoon bekijkt prijzen

Je didactisch concept

Het concept bepaalt voor een groot stuk je kostprijs. Een professioneel live webinar, bijvoorbeeld, vraagt hightech apparatuur en specifieke kennis, die je mogelijk moet inhuren. Bovendien bereik je maar een beperkt publiek. In verhouding met het bereik maak je dus veel kosten. Het prijsverschil met een Q&A-chatsessie is enorm.

Je didactisch ontwerp

Onder ‘didactisch ontwerp’ vallen onder meer je leerinhouden en media. Laat ons een open deur intrappen: een korte opleiding via e-leren kost minder dan een lange. Meer nog, omdat je in een lange cursus meer wilt (moet) afwisselen, zorg je ook voor meer en gevarieerde media.

Alle media kosten geld, het ene medium al wat meer dan het andere. Tekst is relatief goedkoop. Een praktijkvertaling in virtual reality kost wat meer, maar heeft ook heel wat andere troeven. Hoe complexer, hoe meer tijd en netto kostprijs je moet inrekenen.

Bedenk ook dat je voor de ontwikkeling van complexe onderdelen vaak een beroep doet op experten. Je zal daarom tijd en geld moeten steken in projectmanagement.

Andere elementen om mee rekening te houden

  • Je mate van interactiviteit. Interactiviteit vraagt om dure ontwikkeltijd.
  • Je leerdoelen. Content ontwikkeling over soft-skills vraagt meer tijd dan die over kennisdoelen. Virtual reality is bijvoorbeeld een uitstekende tool om die soft-skills te oefenen. Maar virtual reality, daar hangt uiteraard een prijskaartje aan vast.
  • Je CMS en LMS. Licentiekosten vormen een grote kostenpost. De regel is: hoe veelzijdiger je leerplatform, hoe hoger de kosten. Je kan natuurlijk ook e-leren ontwikkelen in goedkopere tools.

Praktische extra’s

Je kostprijs wordt ook bepaald door een aantal praktische keuzes.

  • Is er hergebruik? Kan je al ontwikkelde materialen (tekst, afbeeldingen, video…) hergebruiken, dan drukt dat de prijs aanzienlijk. Ga zeker op zoek naar materiaal met een creative commons-licentie of open educational resources.
  • Heb je templates? Templates besparen je tijd. Een eenmalige (tijds)investering die snel loont.
  • Is er een deadline? Deadlines zorgen voor efficiëntie óf uitbesteding. Het kan je dus zowel geld kosten als besparen.
  • Welke expertise heeft de instructional designer? Hoe meer expertise, hoe sneller hij of zij zal werken. Dat bespaart je heel wat geld. Anderzijds heeft zijn expertise misschien ook een hogere prijs.

 

Dus… wat kost dat?

Neen, je hoeft niet terug te grijpen naar stencils of atomaschriftjes. Wat je wel moet doen, is je grondig voorbereiden en altijd je blik op het geheel richten. Al bij de ‘D’ van ADDIE – development – start je met het monitoren van budget versus kosten. Houd je tijd ook structureel bij. Kijk wat materiaal je kost en ontwikkel hulpmiddelen als templates. Zo jaag je je efficiëntie de hoogte in.

Dit alles zal je sowieso helpen om de kosten correct in te schatten én om kosten te besparen bij de ontwikkeling van je toekomstige e-leren.