Infopunt e-lerenFinanciële ondersteuning

Hoe bepaal ik de prijs van mijn opleiding?

Met e-leren valt niet alleen leerwinst, maar ook financiële winst te rapen. Met welk verdienmodel je dat doet, las je al in dit artikel. Maar wat is een billijke prijs voor je opleidingen? In deze tekst lees je welke elementen je prijs bepalen.

Hoe bepaal je de prijs?

Je prijsbepaling is geen nattevingerwerk. Het is een kunst op zich en staat of valt met de juiste marktinformatie. Door een aantal basiscriteria te combineren en af te wegen, kom je tot een eerlijke prijs voor alle partijen. De eenvoudigste manier om dat te doen is de volgende vijf vragen grondig beantwoorden. We gaan vervolgens dieper in op elk van die vragen. 

  • Wat is de Total Cost of Ownership (TCO)?
  • Hoe groot is mijn doelgroep?
  • Hoeveel wil/kan mijn klant betalen?
  • Hoe schat ik de waarde van mijn opleiding in tegenover de concurrentie?
  • Welke marge wil ik?
Twee personen bekijken een grafiek

Wat is de Total Cost of Ownership? 

Je Total Cost of Ownership (TCO) zegt welke kosten je al gemaakt hebt en welke je in de toekomst nog zal moeten maken. Het wordt ook wel de ‘lifecycle cost analysis’ of levensduurcyclus genoemd. Niet alleen je aanschaf- of opstartkosten vallen daaronder, maar de gehele economische levensduur van je opleiding.

De TCO is dus het totaalbedrag aan kosten voor de aanschaf en het bezit van een product gedurende de hele gebruikscyclus. Alleen als je de TCO correct berekent, weet je of je winst of verlies zal maken. 

Welke kosten je kan verwachten bij het ontwikkelen van e-leren, las je al in dit artikel.

Hoe groot is mijn doelgroep? 

Je bepaalde je doelgroep al bij het uitschrijven van je businessmodel. Nu is het belangrijk om in te schatten hoe groot die doelgroep is. Daarbij spelen twee elementen een rol: de Total Adressable Market (TAM) en de Serviceable Obtainable Market (SOM). 

De Total Adressable Market (TAM) is de grootte van de markt als je 100% van het marktaandeel zou hebben. Je zal daar waarschijnlijk nooit geraken, maar het geeft je wel een beeld van de energie en het budget dat je in je opleiding moet steken. Zodra je een duidelijk zicht hebt op je totale aantal potentiële klanten, is het tijd om de voetjes op de grond te zetten en de SOM te bepalen. 

De Service Obtainable Market (SOM) is het percentage van de TAM dat je realistisch gezien kan bereiken. Om dat getal te bepalen, zal je heel wat marktonderzoek moeten doen. De SOM is namelijk erg afhankelijk van je doelgroep en product.

Hoeveel kan/wil mijn klant betalen? 

Wat is de betaalbereidheid van mijn doelgroep? Ook op die vraag kan alleen marktonderzoek je een helder antwoord geven. 

Wat is de waarde van mijn opleiding ten opzichte van de concurrentie? 

Houd bij je prijsbepaling de concurrentie in het oog. Het spreekt voor zich dat je klanten verwachten dat de prijzen voor soortgelijke opleidingen niet te ver uiteenlopen.

Als jij echter een unieke waarde op tafel kan leggen, heb je natuurlijk wel een goede reden om je prijs navenant te maken. Of je kan ook uit strategische overwegingen je prijs net boven of onder die van de concurrentie plaatsen.

Welke marge wil ik?

De verkoopprijs min de kosten is je marge. Meestal wil je daar veel van. Je marge bepaalt de winst die je binnenhaalt met je opleiding. Hoewel je zelf natuurlijk ook een idee hebt van hoeveel je wilt overhouden, hangt die marge vooral af van het antwoord op de vorige vier vragen. 

Wat je opleiding uiteindelijk zal kosten, kan je niet op één, twee, drie bepalen. Er is marktonderzoek voor nodig en je moet rekening houden met alle mogelijke kosten. Als je een billijke prijs hebt vastgelegd, eindigen zowel de klant als jij tevreden.