Infopunt e-lerenFinanciële ondersteuning

Welk businessmodel past het best bij mijn e-leren?

Je hebt met e-leren een kwalitatieve leerervaring op poten gezet. Het is dan ook dubbel zo fijn als je zelf de vruchten kan plukken van je harde werk. In dit artikel vertellen we je welke verdienmodellen er zijn en waar je rekening mee moet houden bij je keuze. 

Bepaal je doelgroep

Voor je een verdienmodel kan vastleggen, bepaal je je doelgroep. Waar sta jij in de markt? Verkoop je aan individuele klanten, aan bedrijven of allebei? Betalen je cursisten de opleiding zelf of zijn de kosten voor de werkgever? Moet je je aan bepaalde reglementeringen houden om jouw type les te mogen geven (veiligheidsvoorschriften bijvoorbeeld)? 

De antwoorden op die vragen bepalen je positie in de markt én je verkoopstrategie. Verkoop je bijvoorbeeld alleen aan individuele klanten, dan heb je waarschijnlijk een webshop nodig. Zijn bedrijven je enige klanten, dan hoeft dat waarschijnlijk niet.

Bepaal je businessmodel

Het avondschoolmodel of Night School Model

Het avondschoolmodel dankt zijn naam aan het concept van lessen per vaardigheid. Het is een klassiek model waarbij cursisten eenmalig inschrijvingsgeld betalen om toegang te krijgen tot de opleiding. De lessenreeks volgt meestal een vast patroon: lessen - tests - examens. Dit model is het meest geschikt voor cursisten die een specifieke vaardigheid onder de knie willen krijgen, een onderwerp willen uitdiepen of een taal willen leren. 

Het grootste voordeel is dat dit model snel winstgevend is en dat je heel gerichte cursussen kan aanbieden. De startkosten liggen laag en een keer je een cursus hebt gemaakt, kan je hem blijven gebruiken. Ook duurdere opleidingen brengen zo meer op.

Er zijn ook een paar nadelen. De cursist betaalt slechts één keer en zal later misschien niet meer geïnteresseerd zijn. Als je daarbij uiteenlopende onderwerpen wilt aanbieden, moet je verschillende cursussen en inschrijvingsmodules aanmaken. Een arbeidsintensief karwei. Bovendien heb je daarvoor bij aanvang heel wat bronmateriaal nodig. Tot slot zal je een marketingbudget opzij moeten zetten om je cursus aan de man te brengen. 

Het academy-model

Hier is sprake van een abonnementssysteem. Je leerplatform werkt als een virtuele school. Je motiveert je cursisten om verschillende cursussen te volgen dankzij een uitgebreide bibliotheek aan cursussen, video’s en ander leermateriaal. Dit model biedt de mogelijkheid om vragen te stellen, ondersteuning te krijgen en een-op-eensessies te houden met de lesgever. 

Aan dit model zijn verschillende voordelen verbonden. Ten eerst ben je verzekerd van een langetermijnrelatie met de klant. Het dekt verschillende brede onderwerpen, die daarna in detail aangepakt worden. Wie bijvoorbeeld wil bijleren over grafisch ontwerp, kan in dit model cursussen volgen over Photoshop, Indesign, Illustrator… en later nog verbreden naar andere programma’s. Maar het mooiste aan dit model is dat de inschrijvingen constant binnenstromen. Je materiaal is klaar, dus je inkomsten stijgen naarmate je meer cursisten hebt, zonder dat je in extra content hoeft te voorzien. Op die manier beschik je over een stabiel inkomen.  Je kan een breed publiek aanspreken door de prijs voor het abonnement laag te houden. 

Natuurlijk is er ook een keerzijde. Op termijn levert dit model minder winst op. En je moet je content regelmatig updaten. Je hebt ook een complexer leerplatform nodig en zal moeten investeren in innovatie. 

Het gecombineerd model

In dit model bied je zowel de mogelijkheid een cursus eenmalig aan te kopen als een abonnement te nemen. Cursisten kunnen bijvoorbeeld beginnen met een basiscursus en later uitbreiden of uitdiepen. 

Het Razor en Blade-model

Dit lijkt meer een verkooptruc dan een businessmodel. Je biedt een deel van je cursus (of kennis) gratis of voor een heel laag bedrag aan. Zo verleid je je doelgroep om meer te kopen. Het principe van een goede cliffhanger.

Dit wordt vaak toegepast bij e-leren. Het neemt de drempel weg om aan een opleiding te beginnen. Als je met een goedkoop of gratis deeltje kan aantonen dat je opleiding leuk, zinvol en kwalitatief is, zijn mensen snel bereid er (meer) voor te betalen. 

Persoon bekijkt een checklist en processen