Infopunt e-lerenFinanciële ondersteuning

E-leren: wat kost het en wat brengt het op?

E-leren is een relatief nieuw fenomeen. Het kan in het begin dus best zoeken zijn: wat zijn mijn kosten en winstmogelijkheden? Of, in businesstaal: wat is mijn total cost of ownership (TCO)? Hier geven we je een beknopt overzicht. In andere artikels gaan we dieper in op de verschillende kosten en verdienmodellen.

De belangrijkste kosten van e-leren

De kosten van e-leren kan je onderverdelen in vijf categorieën: 

  • de technologische kost en hosting
  • de personeelskost
  • de (content)productiekost 
  • de ondersteuningskost
  • extra kosten.

De technologische kost

Bij de technologische kosten onderscheiden we de licentie- of installatiekost van je software (denk aan LMS, CMS en andere) en de integratiekosten. 

Bij de licentie- of installatiekost moet je kiezen tussen On Premise en SaaS (Software as a Service). SaaS-oplossingen zijn populair omdat je materiaal in de cloud staat en dus weinig tot geen onderhoud vraagt. Je betaalt een licentie per maand of jaar. De prijs daarvan hangt af van diverse parameters. Het aantal gebruikers bijvoorbeeld. De On Premise-kost is complexer. Je koopt software aan, betaalt hostingkosten én je moet personeel betalen om de software te installeren. Dat maakt het een verouderde manier van werken die we niet aanraden. Tenzij je een heel custom-built infrastructuur hebt. 

De kosten voor integratie in je huidige infrastructuur zijn sterk afhankelijk van wat je precies wilt bereiken. Ongeacht of je SaaS of On Premise hebt, zal je mogelijk je leerplatform willen integreren in je ERP, je Active Directory... 

De personeelskost

Ten eerste heb je het projectmanagement en de operationele profielen. Een leerstrategie uitdenken én realiseren is een vak apart. Reken erop dat je instructional designers, contentexperts en vaak ook redacteurs in huis zal halen. Maak daarbij de keuze: wat doe je in vaste loondienst en wat besteed je uit? 

Verlies ook zeker IT niet uit het oog. Schuif IT niet zomaar af op iemand die wel handig is met een computer. Het is een intensieve job en je e-leren staat of valt met de goede uitvoering ervan. Achterhaal eerst hoe complex de toevoeging van een LMS-systeem aan je huidige infrastructuur is. Moet je alles integreren of volstaat een losstaand LMS? 

De (content)productiekost

Content kan je zelf maken of inkopen. De prijs en de contentvorm gaan hand in hand: een video maken kost meestal meer dan een tekst schrijven. 

Plan kosten in voor het zelf maken van presentaties, video, webinars… Maar ook voor het vertalen van inhoudelijke expertise naar bevattelijke leerinhoud. Dat vergt tijd en expertise. Dat laatste reken je bij je personeelskost. 

Wil je bestaande content gebruiken, dan moet je misschien auteursrechten betalen. Daar lees je alles over in ons artikel over auteursrechten. Er zijn ook heel wat online bibliotheken waar je licenties kan aankopen voor het gebruik van bijvoorbeeld foto’s. Voorbeelden en meer informatie daarover vind je hier. 

De ondersteuningskost

Zorg voor goede supportmedewerkers. Je zal sowieso technische en inhoudelijke vragen krijgen. Vang die op met een degelijke ondersteuning. De lesgever kan een eerste aanspreekpunt zijn, maar die heeft daar ook de juiste tools voor nodig.

Reken zeker ook budget (en tijd) in voor het grondig ondersteunen van je lesgevers en klanten. Zorg voor een degelijk change management

Extra kosten

Als je winst wil maken met je opleidingen door ze te verkopen, moet je ook gericht aan marketing doen. Denk aan nieuwsbrieven, reclame, een website… Houd in dat geval ook rekening met marketingkosten en extra personeelskosten voor sales.

De winstmogelijkheden van e-leren

Het is niet al kosten wat de klok slaat, natuurlijk. Door de noodzaak en de vele praktische voordelen hangt er ook een stevig verdienmodel vast aan e-leren. Er zijn een aantal rechtstreekse en onrechtstreekse winstmogelijkheden. 

De rechtstreekse opbrengsten zijn afhankelijk van je businessmodel en prijsbepaling. Vraag je een prijs per inschrijver, per les of werk je met een abonnement? Je kan ook bepaalde delen gratis ter beschikking stellen en andere onderdelen betalend maken. Welke verdienmodellen er zijn, lees je hier.

De prijszetting van je lessen is niet eenvoudig. Je moet rekening houden met je kosten, maar ook met factoren als de grootte van je doelgroep, de waarde tegenover de concurrentie… 

Uiteraard zijn er ook heel wat onrechtstreekse winstgevolgen. Je bespaart bijvoorbeeld heel wat logistieke kosten uit. En, niet onbelangrijk: een blended oplossing levert tot 50% tijdswinst op.