Infopunt e-lerenBlog

Het team dat zich niet bekwaam voelde

In tijden van verandering is competentie een cruciale bouwsteen voor succes. Wanneer teams overstappen naar e-leren, wordt van hen verwacht dat ze zowel technisch als didactisch mee-evolueren. Wat gebeurt er echter als deze ondersteuning ontbreekt? In deze case study duiken we in het verhaal van een team dat zich verloren voelde in de zee van nieuwe technologieën en didactische verwachtingen. Zonder de juiste begeleiding en training voelde het team zich niet competent genoeg om de overstap naar e-leren succesvol te maken.

De setting: een bedrijf in transitie

Ik stel jullie voor aan het team van de fictieve opleidingsverstrekker School for Care, een centrum waar zorgverleners de laatste medische inzichten en ergonomische technieken leren. Door de thema’s werden de opleidingen vooral face-to-face georganiseerd, omdat leerders moesten kunnen oefenen en rechtstreekse feedback krijgen van een expert. Een groep enthousiastelingen pakte een specifieke opleiding eruit en kwam in de designfase tot het inzicht dat bepaalde onderdelen ook via e-leren konden worden aangeboden. Dat zou een enorme opluchting zijn voor de vele zorgverleners die gemotiveerd zijn om bij te leren, maar te weinig tijd hebben om zich meermaals tijdens of na de uren te verplaatsen naar de andere kant van het land. Uit die proeftuin werd besloten in alle andere opleidingen gebruik te maken van digitale tools.

Het ontbreken van training en begeleiding

Hoewel de technologie veel beloofde, ontbrak de ondersteuning om deze tools effectief in te zetten. Docenten worstelden met de technische kant van de systemen, zoals het gebruik van leermanagementsystemen, online samenwerkingstools en het uploaden van lesmateriaal. De didactische transitie naar e-leren was minstens zo complex; hoe creëer je interactieve, boeiende lessen in een digitale omgeving?

Een belangrijke factor in deze situatie was het ontbreken van gerichte training. De docenten kregen wel toegang tot de nieuwe systemen, maar zonder voldoende begeleiding voelden ze zich overweldigd. Het leren van nieuwe technische vaardigheden was een struikelblok, en zonder een goed begrip van didactische strategieën die specifiek voor e-leren ontwikkeld zijn, werden lessen vaak minder effectief. Bovendien zorgde dit voor een neerwaartse spiraal van onzekerheid en demotivatie.

De gevolgen: Onzekerheid en weerstand

Het ontbreken van een kwalitatieve training was opmerkelijk. De docenten waren immers uitstekend in externe leerders nieuwe competenties aan te leren: ze legden complexe kennis stap voor stap uit, lieten leerders experimenteren, vallen en opstaan, gaven gerichte feedback, modelden een techniek door luidop denkend voor te doen … Maar als het de collega’s betrof, ging de directeur er misschien te gemakkelijk van uit dat een eenmalige keynote door een expert in e-leren zou volstaan om het team te professionaliseren.

Competentie is meer dan het beheersen van vaardigheden; het gaat om het vertrouwen dat je in staat bent om de veranderingen door te voeren. Dat vertrouwen ontbrak bij het team, en dat had verschillende negatieve gevolgen. Enkele docenten voelden zich gefrustreerd en onzeker, wat leidde tot weerstand tegen verdere veranderingen. Anderen probeerden de nieuwe tools wel te gebruiken, maar merkten dat hun lessen minder impact hadden dan voorheen, wat hun motivatie verminderde. Niet voor niets maakt competentie deel uit van het ABC van motivatie, volgens het model van Deci en Ryan.

De oplossing: Gericht investeren in competentie

Het herstellen van vertrouwen en competentie begon met het bieden van de juiste ondersteuning. Het team kreeg toegang tot praktijkgerichte workshops en werd gekoppeld aan een digitaal didactische coach die hen begeleidde bij het ontwerpen van effectieve e-leeractiviteiten. Door samen te werken met collega's en experts, konden docenten hun zelfvertrouwen herstellen en hun vaardigheden uitbreiden.

Tips voor verandering met aandacht voor competentie

  1. Training op maat: Zorg ervoor dat elk teamlid de kans krijgt om de technische en didactische vaardigheden op te doen die nodig zijn voor succes in e-leren.
  2. Coaching en begeleiding: Bied ondersteuning door middel van coaches of buddy-systemen zodat er altijd hulp beschikbaar is bij vragen en uitdagingen.
  3. Praktische oefening: Creëer veilige ruimtes waar teamleden nieuwe vaardigheden kunnen oefenen zonder angst voor fouten.
  4. Duidelijke doelen: Zorg ervoor dat teamleden begrijpen wat er van hen wordt verwacht en hoe ze daar stap voor stap kunnen komen.

Lees meer

Blogs en artikels uit de categorie van de leercultuur

Het team dat te veel autonomie kreeg

Het team dat elkaar uit het oog verloor

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZlnXHqWtHYXtT-bX_FotoLisaVerhelst.jpg?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&rect=0%2C0%2C800%2C800&w=140&h=140
Lisa Verhelst
1 okt 2024