Infopunt e-lerenBlog

De drijfveren voor het implementeren van een sociale leerstrategie

Een sociale leerstrategie heeft in vele opzichten voordelen voor een organisatie die wil evolueren naar een lerend ecosysteem met betrokken medewerkers. Rekening houdende met de drijfveren kan deze strategie bijdragen aan een cultuur waar betrokkenheid primeert.

De zes drivers van Sociale Lerende Ecosystemen

Sociale netwerken stellen de lerende centraal

In sociale netwerken navigeert de lerende zelfstandig en bepaalt wat voor hem relevant is. Wanneer deze sociale netwerken gebruik maken van slimme algoritmes (AI) die rekening houden met deze voorkeuren, wordt de ervaring nog persoonlijker. Hierdoor wordt de interesse in nieuwe kennis aangewakkerd. Innovatieve sociale leerapplicaties versterken zo de motivatie voor leren.  

 

Het is niet enkel de primaire inhoud die toegevoegde waarde biedt aan de lerende in een sociaal netwerk. Door feedback te lezen en interactie aan te gaan, kan kennis nog verfijnd of verdiept worden. Sociale netwerken plaatsen daarmee niet enkel de lerende in het middelpunt van zijn leernoden, maar ondersteunen ook een leercultuur waar continue verbetering vanuit samenwerking groeit.

Teamwerk en peer coaching

In de toekomst van werk zal het optimaliseren van teamwerk en peer coaching een nog grotere toegevoegde waarde hebben. Denk aan projectwerk, cross-functionele teams en gig-workers die vaak alleen virtueel samenwerken. Wanneer voor deze teams sociale leergemeenschappen worden geïmplementeerd, worden ze aangemoedigd om hun eigen content te creëren en te delen. Zo leren ze elkaar sneller kennen op basis van hun interesses en versterkt dit hun samenwerking.

 

Een goed onderbouwde gamified leerstrategie kan hierbij motiveren om kennis te delen. Hierdoor creëer je een leercultuur waarbij iedereen groeit. Dit kan heel eenvoudig zijn door het geven van badges aan elkaar als erkenning voor de ontvangen hulp. Dit kan ook doorgezet worden in de algemene HR-strategie voor talentontwikkeling wanneer het sociaal leerplatform ook wordt gebruikt voor permanente en constructieve feedback.

Nielsens 1-9-90 regel en hoe iedereen anders participeert

De regel 1-9-90 van Nielsen wordt soms aangehaald om verwachtingen van sociale leerplatformen te temperen. Wanneer je het succes van je initiatief wilt meten is het relevant hiermee rekening te houden;

 

·       Zware bijdragers: 1% van de gebruikers doet veel mee en levert de meeste bijdragen.

·       Bijdragers: 9% van de gebruikers draagt van tijd tot tijd bij.

·       Gluurders: 90% van de deelnemers neemt niet actief deel aan het gesprek, maar leest of observeert wel.

 

Op sociale netwerken als LinkedIn gaat deze regel vaak op. Wanneer je echter inzet op Learning Influencers die met relevante en impactvolle content inspireren zien we dat de regel snel vervalt. Deze Learning Influencers zullen, wanneer ze ondersteund worden door AI en gemotiveerd worden met gamification, weldra een Ripple Effect binnen de organisatie teweegbrengen.

 

Je moet je ook niet blindstaren op de bijdrage alleen. Het succes van leerplatformen kan niet gemeten worden aan de hand van de hoeveelheid aan content of reacties. Het echte resultaat zit in de performantie van het team. Interacties kunnen daaraan bijdragen, maar iedereen is anders. Sommige mensen zijn nu eenmaal terughoudend om te delen, maar halen soms meer leerwinst uit sociale leerplatformen dan zij die enkel bezig zijn met ‘gezien’ te worden.

De kenniskloof overbruggen

Het implementeren van sociale leersystemen heeft vooral meerwaarde als ze toegang geven tot relevante kennis. Gedeelde kennis van medewerkers binnen, en soms buiten, de organisatie. Sociale leerplatformen overstijgen zo organisaties die vastzitten in silo's die vaak te maken hebben met kenniskloven. Deze gaten zijn vaak de oorzaak van problemen die pas aan de oppervlakte komen als het eigenlijk al bijna te laat is. Ze zorgen voor een blinde vlek die kansen onbenut laat.

 

Sociale leerplatformen richten zich bewust op het overbruggen van kenniskloven tussen teams onderling en die buiten de organisatie. Zo zien we dat sales en marketing bijvoorbeeld baat hebben bij een nauwere kennisdeling, die ook de leercultuur van de organisatie ten goede komt.

Sociaal leren en Lean leren gaan hand in hand

Bij Lean leren krijgt de lerende relevante kennis en informatie, via een kanaal dat het meest bij zijn voorkeur past en dat geschikt is voor het type content. De focus ligt op het vermijden van alle soorten verspilling die niet bijdragen aan leren in het moment van nood.

 

Lean leren en het gebruik van sociale leerplatformen met intelligente technologieën duwen leerprofessionals en organisaties buiten hun comfortzone door oude manieren van denken en leren en ontwikkelen in vraag te stellen. De combinatie van door gebruikers gegenereerde content, toegankelijkheid en het sociale netwerk stimuleren leren in het moment van nood, met relevante en direct toepasbare kennis. L&D gaat hier minder over het organiseren van trainingen en meer over het faciliteren van kennisdeling. Op deze wijze zal kennis door het ecosysteem stromen zodat alle betrokkenen sneller samen kunnen groeien. Dit stimuleert weer nieuwe ideeën, creëert een cultuur van delen en leren en maximaliseert het rendement op investeringen in leren.

Veiligheid is de sleutel tot het succes van Lerende Ecosystemen

Een goed sociaal leersysteem beschermt en ondersteunt medewerkers bij het vinden, creëren en delen van kennis en expertise. Veiligheid draait hier om meer dan technische vereisten die datalekken en hackers moeten weren. Het gaat om het ondersteunen van een cultuur waaraan iedereen zonder angst kan deelnemen. Vertrouwen is een sleutelbegrip tussen deelnemers in een lerend ecosysteem. Als iemand bang is om kennis te delen en/of deel te nemen, wordt niet voldaan aan het principe dat iedereen centraal moet kunnen staan.

 

Vertrouwen is de meest essentiële voorwaarde voor deelname aan een sociaal netwerk. Het is echter ook het moeilijkst te bereiken bij de implementatie van sociale leerinitiatieven. Zo moet bijvoorbeeld iedereen erop kunnen vertrouwen dat falen niet bestraft wordt, dat het maken van fouten door één individu bijdraagt aan het leren van iedereen. Vertrouwen en een cultuur die een leermindset ondersteunt, worden echter niet in één dag opgebouwd. Het is een terugkerend proces dat start met een leercultuur die positieve rebellie ondersteunt.

Rekening houden met deze drijfveren zal je helpen om de kansen op succes van sociale leerprojecten beter in te schatten. Je kunt ze ook gebruiken om de huidige strategieën voor sociaal leren te analyseren. Belangrijk bij deze drijfveren is dat je ze in de context van je eigen organisatie plaatst en dat ze van daaruit een startpunt zijn voor voortdurende verbetering.

katja
Katja Schipperheijn
23 jan 2024