FAQ - Waarvoor staat SaaS?
Software as a Service (SaaS)
Bij SaaS-oplossingen betaal je voor het gebruik van de al bestaande software. Het voordeel is dat alles in de cloud wordt opgeslagen. Dat bespaart jou heel wat opslagruimte én je programma is altijd up-to-date.
SaaS-programma’s bieden heel gevarieerde betaalplannen aan.
Per gebruiker: Blackboard en Canvas, bijvoorbeeld, werken zo. Het grote voordeel is de eenvoud: je hoeft je hoofd niet te breken over wat de meest voordelige formule is. Aan de andere kant kan deze methode je wel tegenhouden om de software voor iedereen beschikbaar te maken. Elke nieuwe gebruiker betekent een extra kost.
Per actieve gebruiker: dit model wordt gebruikt door SofiaLearn en Slack. Het voordeel? Je twijfelt minder over een nieuwe gebruiker. Hoeveel je er ook toevoegt, je betaalt alleen voor zij die hun account ook effectief gebruiken.
Getrapte gebruikers: in dit model wordt de prijs bepaald per getrapt aantal gebruikers. Er is een prijs voor één gebruiker, voor 5, voor 50, voor 100… Nog altijd zeer behapbaar, maar misschien valt jouw aantal wel net buiten zo’n gedefinieerde groep.
Eén prijs: hoewel dit het allereenvoudigste model is, wordt het niet vaak toegepast. Het biedt alle gebruikers een vast pakket aan toepassingen voor een vaste prijs. Maar hoe bepaal je die? Vaak is het lastig om een prijs te vinden die goed is voor zowel kleine als grote bedrijven.
Getrapte prijzen (per gebruiker en per feature): dit is voorlopig het meestgebruikte prijsmodel. Het biedt pakketten met verschillende features en prijzen. De pakketten zijn dikwijls gericht op bepaalde vastgelegde persona’s: individuele gebruikers, kleine ondernemingen, grote bedrijven… Het kan wel vervelend zijn als de gebruiker nog niet precies weet welke onderdelen van het programma hij juist nodig zal hebben.
Volgens verbruik (pay-as-you-go): dit model baseert de prijs op het gebruik tijdens een bepaalde periode. Dat biedt veel voordelen voor bedrijven met variabel gebruik of die verwachten nog te groeien. Die variatie in prijs heeft echter ook het nadeel dat de gebruiker nooit weet wat de uiteindelijke kost zal zijn. En de ontwikkelaar weet niet hoeveel het programma zal opbrengen.
Per opslaggrootte: hierbij kiest de gebruiker uit verschillende getrapte opslaggroottes. Denk aan programma’s als Google Drive of Dropbox. Op die manier kan de software gemakkelijk meegroeien met de gebruiker. Ook hier bestaat wel het risico dat de gebruiker zich in geen enkele afgelijnde groep helemaal thuis voelt.
Pakket op maat: bij dit model start je met een vast pakket tegen een vaste prijs. Daarna kan de gebruiker zelf opties toevoegen tot hij een pakket én prijs op maat heeft. Flexibiliteit is een groot voordeel, maar kan ook verwarrend werken.
Freemium: het freemiumprincipe wordt vaak gecombineerd met andere prijsmodellen. Het bedrijf stelt dan een deel van het programma gratis ter beschikking, waarbij een aantal (wel betalende) features ontbreken. Het grote voordeel is dat de klant het programma leert kennen en weet wat zijn behoeften zijn. Het nadeel is dat de klant ook tevreden kan zijn met de gratis versie. Bekende voorbeelden zijn Milanote en Miro.
Gratis, met advertenties:dit is meestal een hybride vorm van verschillende prijsmodellen. Veel telefoonapps werken zo. Er is een gratis versie van het programma met reclame. Voor die zonder reclame moet je betalen.