Infopunt e-lerenE-Inclusie en diversiteitAandacht voor diversiteit in leertrajecten 

FAQ - Hoe zorg je voor voldoende diversiteit in je leermiddelen?

1. Authenticiteit

  • De leerinhoud is herkenbaar voor cursisten.
  • Oefeningen, taken en bronnen tonen realistische leefomgevingen. Ga aan de slag met concrete thema’s en problemen.

2. Normaliteit

  • De leerinhoud spreekt mensen met diverse achtergronden aan.
  • Toon diversiteit als een normaal en dagelijks fenomeen.
  • Toon alle burgers als onderdeel van de samenleving.

3. Beeldvorming

  • Laat een divers beeld van de samenleving zien.
  • Vermijd stereotypen en vooroordelen.
  • Toon evenveel vrouwen als mannen. Toon mensen waarvan het geslacht niet meteen duidelijk is.
  • Doorbreek rollenpatronen bij het tonen van activiteiten en jobs.
  • Laat verschillende gezinsvormen zien.
  • Breedbeeld heeft een e-learning die je leert hoe je de diversiteit in de samenleving meer kan laten zien in mediaproducten. Een aanrader.

4. Taalgebruik

  • Gebruik duidelijke en toegankelijke taal.
  • Houd rekening met cursisten voor wie Nederlands niet de eerste taal is.
  • Gebruik neutrale woorden: partner, ouder, …

5. Multiperspectiviteit

  • Vermijd een eurocentrische benadering. Benadruk dat verworvenheden uit alle werelddelen hebben bijgedragen aan onze huidige kennis en inzichten.
  • Besteed aandacht aan het onzichtbaar gemaakte verleden van minderheidsgroepen in de samenleving.
  • Toon culturele verscheidenheid en verschillen in maatschappelijke posities.

6. Meervoudige identiteit

  • Personen worden behandeld als individuen, niet als onderdeel van homogene groepen.
  • Toon individuen als gewone, unieke mensen die met elkaar omgaan in alledaagse situaties, verschillende contexten en wisselende omstandigheden.