FAQ - Hoe zorg je voor voldoende diversiteit in je leermiddelen?
1. Authenticiteit
- De leerinhoud is herkenbaar voor cursisten.
- Oefeningen, taken en bronnen tonen realistische leefomgevingen. Ga aan de slag met concrete thema’s en problemen.
2. Normaliteit
- De leerinhoud spreekt mensen met diverse achtergronden aan.
- Toon diversiteit als een normaal en dagelijks fenomeen.
- Toon alle burgers als onderdeel van de samenleving.
3. Beeldvorming
- Laat een divers beeld van de samenleving zien.
- Vermijd stereotypen en vooroordelen.
- Toon evenveel vrouwen als mannen. Toon mensen waarvan het geslacht niet meteen duidelijk is.
- Doorbreek rollenpatronen bij het tonen van activiteiten en jobs.
- Laat verschillende gezinsvormen zien.
- Breedbeeld heeft een e-learning die je leert hoe je de diversiteit in de samenleving meer kan laten zien in mediaproducten. Een aanrader.
4. Taalgebruik
- Gebruik duidelijke en toegankelijke taal.
- Houd rekening met cursisten voor wie Nederlands niet de eerste taal is.
- Gebruik neutrale woorden: partner, ouder, …
5. Multiperspectiviteit
- Vermijd een eurocentrische benadering. Benadruk dat verworvenheden uit alle werelddelen hebben bijgedragen aan onze huidige kennis en inzichten.
- Besteed aandacht aan het onzichtbaar gemaakte verleden van minderheidsgroepen in de samenleving.
- Toon culturele verscheidenheid en verschillen in maatschappelijke posities.
6. Meervoudige identiteit
- Personen worden behandeld als individuen, niet als onderdeel van homogene groepen.
- Toon individuen als gewone, unieke mensen die met elkaar omgaan in alledaagse situaties, verschillende contexten en wisselende omstandigheden.