Infopunt e-lerenDidactische ondersteuning

Wanneer kies je voor synchroon, asynchroon of blended leren?

De tijden waarin een opleiding nog 100% synchroon en offline gebeurde, liggen bijna volledig achter ons. Elke opleiding biedt ergens wel een asynchroon lesmoment en/of online onderdeel aan. Hoe beslis je nu wanneer je wat inzet? Welke factoren bepalen of je opleiding(sonderdeel) vooral vraagt om synchroon, asynchroon dan wel blended leren?

Waarom kiezen voor synchroon leren?

Bij synchroon leren denken we nog te vaak aan de docent die voor de klas staat, in een klassieke lesruimte - compleet met krijtbord en al. Niets is minder waar!

 

De docent is inderdaad aanwezig en er is interactie mogelijk. Dat kan zeker in een klaslokaal, maar ook online, in een interactief webinar of via verschillende e-learning platformen. Dit face-to face element van synchroon leren is meteen ook haar grote troef. De docent kan dieper ingaan op vragen en kan de cursisten persoonlijk motiveren.

Wanneer is synchroon leren the way to go?

Welke werkvorm wanneer past is niet set in stone. Uiteraard zijn er werkvormen die logischer zijn bij bepaalde leerinhoud, maar dit verandert razendsnel - denk maar aan de opkomst van virtual reality als aanvulling bij een fysieke stageplaats.

 

Door haar troeven past synchroon leren heel goed bij de volgende leermomenten.

  • Diepgaande discussie- of interactiemomenten.
  • Opdrachten waar persoonlijke (en snelle) feedback belangrijk is.
  • Complexe theoretische onderdelen, waarbij de lesgever à la minute moet kunnen controleren of cursisten alles begrijpen.

Waarom kiezen voor asynchroon leren?

Je studenten kunnen leren waar en wanneer ze willen. Dat gebeurt meestal digitaal, anders wordt het organisatorisch wat moeilijk. (Maar niet onmogelijk! Denk aan thuiscursussen op papier met een live eindexamen.) Je studenten hebben toegang tot multimediaal materiaal en digitale tools. Ze kunnen informatie herhalen en op hun eigen tempo verwerken. Voor de docent biedt digitaal werken dan weer een schat aan informatie via learning analytics én kan er veel geautomatiseerd worden.

Wanneer is asynchroon leren the way to go?

Asynchroon leren heeft zich de laatste jaren heel erg naar de voorgrond gewerkt. Vooral bij de volgende leermomenten komen haar pluspunten sterk naar voren.

  • Zelfstandig theorie bestuderen, bijvoorbeeld via een tekst of video.
  • Herhalingsopdrachten.

Blended leren: het beste van beide

Je las het al: leren gebeurt nauwelijks nog helemaal synchroon of asynchroon. Zelfs in klassiek onderwijs krijgen studenten opdrachten mee om thuis af te werken - wat dus eigenlijk asynchroon leren is. In een ideale onderwijssituatie hebben we dus een combinatie van synchroon en asynchroon leren,perfect op elkaar afgestemd. Bij dit blended leren krijgt elke inhoud (en student) de leerwerkvorm die het best past.

 

Klinkt simpel, maar hoe creëer je nu die perfecte verhouding tussen leerwerkvormen? In de volgende blog lees je hoe je synchroon en asynchroon leren perfect op elkaar afstemt.