Blended leren: zo stem je synchroon en asynchroon op elkaar af
Blended leren is een combinatie van synchroon en asynchroon leren. In een ideale leersituatie zijn die twee perfect op elkaar afgestemd, is er een werkbaar praktisch evenwicht en kan elke student leren op de manier die hem of haar het beste ligt. En ook je leerinhouden vragen om een bepaalde aanpak. Met blended leren kies je een oplossing die het beste van synchroon en asynchroon leren combineert. Maar hoe creëer je nu die perfecte mix? Volgend stappenplan geeft je de juiste richting.
Stap 1: Ken je leerdoelstellingen
Dit is uiteraard niet exclusief voorbehouden aan blended leren. Bij elk onderwijsontwerp is het vastleggen van je leerdoelstellingen een essentiële eerste stap. Stel dus nog vóór de keuze voor synchroon en/of asynchroon leren de volgende vragen:
- Wat wil je overbrengen met je cursus(onderdeel)?
- Welke kennis en vaardigheden brengt je cursus bij?
- Welk gedrag wil je bevorderen of bereiken?
- Welke factoren hebben invloed op dat gedrag?
- Welke kennis en vaardigheden wil je overbrengen in deel 1, welke in deel 2...?
Deze doelstellingen formuleer je voor zowel je volledige opleiding als voor de verschillende onderdelen. Maak een duidelijk overzicht - bijvoorbeeld in een tabel per onderdeel.
Stap 2: Bepaal de content in je leerpad
Een leerpad bestaat uit de verschillende leerstappen die je cursisten nodig hebben om op een gestructureerde manier kennis en vaardigheden onder de knie te krijgen. Wat weten ze al? Wat zullen ze hierna leren? Je leerpad sluit aan bij de leerdoelen van je vak en heeft een doordachte, duidelijke opbouw. Niet alleen duidelijk voor de docent - ook voor de cursist!
Neem je overzicht uit stap 1 erbij. Welke stappen moet de cursist volgen om van A naar B te geraken? Begint hoofdstuk 1 met basistheorie, dan kan hoofdstuk 2 daarop voortbouwen óf kan er eerst een praktische uitwerking volgen.
Kijk in de eerste plaats naar de content en contentvorm die je voor elke stap wil gebruiken. Wil je demonstreren hoe een machine werkt, dan is een video aangewezen. Wil je het hebben over de mogelijke gevaren van die machine, dan ga je misschien eerder voor een groepsgesprek.
Stap 3: Bepaal de leerwerkvormen in je leerpad
Je weet wat je leerdoelstellingen zijn en welke content je wil aanbieden. Koppel die nu aan een (synchrone of asynchrone) leerwerkvorm. De video hierboven bekijken je cursisten waarschijnlijk liefst op hun eigen tempo - zodat ze kunnen herhalen, pauzeren en terugspoelen zo vaak ze willen. En dat groepsgesprek? Daarvoor is synchroon leren - online, offline of beide (wat helemaal kan bij hybride leren) - dan weer aangewezen.
In deze blog kan je lezen welke leerwerkvormen zich goed lenen voor bepaalde onderwerpen en lesvormen.
Je hoeft dus helemaal niet te kiezen om alles synchroon of asynchroon aan te bieden. Met blended en hybride leren heb je een ideale combinatie van beide. Een goed voorbeeld van blended leren is je klas omkeren. Echt? Ja: met flipping the classroom haal je het beste uit synchrone en asynchrone werkvormen. In deze blog lees je er alles over.