Synchroon, asynchroon, blended en hybride leren: wat is wat?
Het leerlandschap is de laatste jaren grondig veranderd. Soms willens nillens, maar sowieso onomkeerbaar. Dat landschap beperkt zich al lang niet meer tot het leslokaal, maar strekt zich uit over het wereldwijde web. Het levert onderwijsvormen op als synchroon, asynchroon, blended en zelfs hybride leren. In deze blog lees je wat elke vorm inhoudt.
Ook voor het leren geldt: er is geen ‘one size fits all’. Mensen hebben verschillende favoriete (en meest effectieve) leermethodes, en ook leerinhouden vragen om de ene of de andere onderwijsvorm. Autorijden leer je bijvoorbeeld beter niet enkel op papier…
In deze blog lees je wat de - relatief nieuwe - termen synchroon, asynchroon, blended en hybride leren betekenen. In een volgende blog lees je hoe je de keuze maakt en hoe je ze efficiënt kan inzetten in de lespraktijk, bijvoorbeeld door je classroom te flippen.
All together now: synchroon leren
Synchroon (of ‘gelijktijdig’) lesgeven vindt het meest aansluiting bij de klassieke les. Er is een lesgever en cursisten, alles gebeurt live en interactief. Iedereen bevindt zich tegelijk in dezelfde ruimte. Die kan offline zijn (een klaslokaal of praktijkruimte), maar ook online (een live webinar).
De voordelen? Interactie! Cursisten krijgen meteen een antwoord op hun vragen en de docent kan snel feedback geven en bijsturen. Ook het sociaal aspect van synchroon leren valt niet te onderschatten.
Op eigen tempo: asynchroon leren
Iedereen op eigen tempo. Dat is asynchroon leren. Cursisten volgen de opleiding aan de hand van zelfstandige studie. Waar ze leren (thuis, de bib, een hippe koffiebar), wanneer (weekend, dag, midden in de nacht) en op welk tempo; dat beslissen ze zelf.
Asynchroon leren kan uitgebreid - volledige cursussen kunnen asynchroon - of in microlearning sessies van enkele minuten.
De voordelen? Iedereen werkt op eigen tempo en niet tijd- en plaatsgebonden . Ideaal voor groepen met een gevarieerd werkritme of om te combineren met een gezin. Interactie en feedback zijn mogelijk, maar uitgesteld. Dit geeft de docent vaak wel de mogelijkheid uitgebreid te reageren en dieper in te gaan op de vraag.
Het beste van beide: blended leren
Zowel synchroon als asynchroon leren hebben dus hun voordelen. Waarom zou je er dan slechts één kiezen? Met blended leren combineer je beide tot een perfecte mix. Je stoelt niet je hele opleiding op één van de leermethodes - wel onderdelen ervan.
De ene keer ga je dus live lesgeven, de andere keer verwerken de studenten zelfstandig de inhoud. Een vaak gekozen vorm van blended leren is flipping the classroom. Dan deelt de lesgever de leerstof of instructies in video’s of teksten die de cursisten zelfstandig doorlopen. Om ze daarna live, in een synchroon lesmoment te bespreken en verdiepen.
Alles door elkaar: hybride
Werp je de muren tussen leeromgevingen helemaal omver, dan krijg je hybride leren. Dan combineer je de leeromgevingen optimaal in functie van het leerdoel én kunnen leeromgevingen tegelijk ingezet worden. Een deel van de cursisten zit in een fysieke lesruimte, tegelijk wordt de docent gefilmd voor live-volgers thuis én de opname wordt opgeslagen en doorgestuurd naar cursisten die de les op een ander moment willen (her)bekijken.
Hybride focust zich dus op de ideale setting voor het gewenste resultaat. De ene keer is dat offline, dan online. Je switcht vlot van klaslokaal naar praktijkruimte, stageplaats of online leeromgeving.
Het voordeel? Je biedt nog meer leeroplossingen op maat aan. Onderwijs en opleiding worden nog meer toegankelijk en inclusief. Geen wonder dat deze vorm steeds vaker opduikt en gestaag aan voorstanders wint.
Welke leeromgeving je kiest, hangt dus van een aantal factoren af. Van de cursist, van de inhoud, maar ook van praktische factoren. In de volgende blog lees je hoe je een gefundeerde keuze maakt tussen blended, synchroon en asynchroon leren.