FAQ - Wat is het KEMP-model?

Het KEMP-model

Het KEMP-model is gelijkaardig aan het ADDIE-model, maar het gaat ervan uit dat een curriculum altijd in ontwikkeling is. Dat is geen lineair proces, maar het heeft continue evaluatie en bijstelling nodig. De bedenkers van het KEMP-model vinden het belangrijk dat je de cursist centraal stelt.

Het KEMP-model is erg flexibel. Het is meer een richtlijn dan een model. Het benoemt de verschillende onderdelen in een curriculum en helpt je om die uit te werken. Daardoor ben je snel aan de slag en stel je al doende je programma bij.

De negen basiselementen van het KEMP-model zijn:

  1. Instruction issues: de specifieke doelstellingen bepalen en mogelijke instructieproblemen identificeren.
  2. Learners characteristics: kenmerken van de cursisten identificeren waarmee je rekening moet houden tijdens het planningsproces.
  3. Task analysis: de inhoud van de cursus en de voorgestelde taakcomponenten in relatie tot de doelen van de cursus verduidelijken.
  4. Instructional objectives: instructiedoelen en gewenste leerresultaten definiëren.
  5. Content sequence: ervoor zorgen dat de inhoud van elke onderwijseenheid opeenvolgend en logisch gestructureerd is.
  6. Learning strategies: instructiestrategieën ontwerpen om individuele cursisten in staat te stellen zich de inhoud eigen te maken en de gewenste leerresultaten te bereiken.
  7. Message design: de instructieboodschap en de geschikte manier van overbrengen plannen.
  8. Instructional delivery: geschikte middelen kiezen om het onderwijs en de leeractiviteiten te ondersteunen.
  9. Evaluation instruments: evaluatie-instrumenten ontwikkelen die geschikt zijn om de vorderingen van de cursisten bij het bereiken van de doelstellingen van de cursus te meten en te beoordelen.