Infopunt e-lerenDidactische ondersteuningHet ADDIE model: stap per stap

Fase 4 van het ADDIE-model: de implementatiefase (implementation)

Het ADDIE-model is een praktijkgerichte manier om het ontwerp van een leerervaring vorm te geven. Zijn logische ontwerpstructuur bestaat uit vijf fasen, allemaal geschikt om binnen een didactische context toe te passen: Analysis, Design, Development, Implementation en Evaluation. In dit artikel bespreken we het doel van de implementatiefase. Daarna komen de stappen aan de beurt.

Hoe ziet de implementatiefase eruit?

Tijdens deze fase gaat je doelpubliek voor het eerst met je cursus aan de slag. Dat kan op verschillende manieren:

  • Asynchroon: je cursisten verwerven autonoom kennis via een online cursus. Ze proberen zonder hulp het materiaal te begrijpen.
  • Synchroon: een lesgever helpt je cursisten om kennis te verwerven. Hij brengt de informatie zo over dat de cursisten de concepten goed begrijpen.
  • Blended: de cursisten studeren deels zelfstandig, de rest legt de lesgever uit. Ook de delen die de cursisten zelfstandig verwerken, moeten ze goed begrijpen. Daar zorgt de lesgever voor.

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/d60f86de-a822-4272-88cf-229a414a07d6_Acco_infographics_didactisch_slices4.png?ixlib=gatsbyFP&auto=compress%2Cformat&fit=max&w=8000&h=2617

Drie stappen

De implementatiefase doorloopt meestal de volgende stappen, afhankelijk van de manier waarop je je cursus inzet:

  • lesgevers opleiden;
  • cursisten voorbereiden;
  • lesomgeving voorbereiden.

Besteed voldoende aandacht aan de feedback die je krijgt van je cursisten en lesgevers. 

Stap 1: lesgevers opleiden

Meestal zijn je lesgevers al betrokken bij de ontwikkeling van je opleiding. Is dat niet zo? Leid je lesgevers dan zeker voldoende op, zodat ze je cursus door en door kennen. Je lesgevers moeten het volgende over je cursus weten:

  • Wat is het doel?
  • Wat zijn de activiteiten?
  • Welke media gebruik je?
  • Hoe evalueer je?

Nog voor de eerste les moet alle materiaal voorbereid zijn. Dat geeft je lesgever de tijd om de achtergrondinformatie door te nemen en de informatie uit je cursus onder de knie te krijgen.

Stap 2: cursisten voorbereiden

Je cursisten moeten weten waar ze aan beginnen. Dat is stap 2. Enige vertrouwdheid met de informatie- en hulpbronnen is een must. Breng ze ook op de hoogte van de doelstellingen en timing van je cursus. En soms is op voorhand nog wat extra uitleg nodig. Bijvoorbeeld over hoe ze een mediaspeler moeten gebruiken. Licht ook toe hoe je de cursus zal evalueren. 

Stap 3: lesomgeving voorbereiden

Als laatste stap controleer je of alle organisatorische en technische elementen in orde zijn. Stel bijvoorbeeld je projector op of download en installeer de nodige software en plug-ins.