Stel, je doceert het vak 'Beton' en één van de leerdoelstellingen is dat lerenden een structuur voor een brug kunnen ontwerpen.
David Merrill formuleerde in 2012 de "First Principles of Instruction". Het kernidee hiervan is dat leren wordt gefaciliteerd als het vertrekpunt realistische problemen zijn. Lerenden leren dus meer als je begint met het ontwerpen van de structuur van de brug van Millau dan wanneer je hen alle elementen aanreikt zonder context.
Veel cursussen zijn opgebouwd rond thema's en onderwerpen. Wat is het probleem hiermee? Lerenden vergeten vaak cruciale informatie voordat ze de kans krijgen deze toe te passen op een volledig probleem. Of ze zien de link met de realiteit niet en begrijpen niet waar ze de leerinhouden voor nodig hebben.
De voordelen van vertrekken vanuit realistische problemen zijn:
Lerenden zien onmiddellijk de relatie tussen de verschillende leerinhouden, de samenhang en de complexiteit ervan in een realistisch probleem.
Het toont hen welke competenties en vaardigheden ze nodig zullen hebben in de toekomst om dit soort problemen op te lossen.
Lerenden zien de complexe leerstof onmiddellijk in een realistische context, wat motiverend werkt.
Lerenden zien hoe 'succes' eruitziet.
Denk na over realistische voorbeelden die jouw leerinhouden illustreren. Hoe zou je deze voorbeelden kunnen verwerken in je leermateriaal? Hoe zou je kunnen vertrekken vanuit een realistisch probleem?