Voor het maken van content en leerpaden kan je terugvallen op story- of slideshowsoftware, zoals Google Slideshow of PowerPoint. Maar ook Prezi of Sway zijn opties. En er bestaan nog andere applicaties. Die zijn wel niet altijd even krachtig als een geïntegreerde oplossing. Met name voor complexe leerpaden is het soms op het randje. Geef daar de voorrang aan je onderwijsontwerp: een sterke presentatie met verschillende werk- en contentvormen werkt vaak ook erg goed.
Een volledige LMS met al z’n functionaliteiten vervang je niet zomaar. Toch zijn er opties, zeker als je alleen content tot bij je cursisten wilt brengen. De voorbeelden van hierboven helpen je verder: met Google Slideshow of PowerPoint deel je je content gemakkelijk met een breed publiek. Een website bouwen, bijvoorbeeld in Wordpress, is nog een manier om content en werkvormen te publiceren. Een website heeft het bijkomende voordeel dat je ook andere educatieve apps kan integreren.
Wat ontbreekt in die alternatieven en wat vind je wél terug in een LMS? Learning analytics, dashboards of communicatiefuncties. Ook als je je opleiding wilt verkopen, is een LMS meestal een must.
Heel wat alternatieve tools zijn geënt op specifieke functies van je opleidingsprogramma. Voor communicatie, bijvoorbeeld, kan je altijd terugvallen op e-mail. Zeker wanneer je je eerste stappen zet richting digitale opleidingen. Evaluatiedocumenten doorsturen of delen van je cursus kan altijd via e-mail.