Infopunt e-lerenPraktisch

Werken met leerlijnen en leerpaden

We hebben allemaal behoefte aan structuur, duidelijkheid en doelgerichtheid. Ook je cursisten hebben een duidelijke rode draad in hun leerproces nodig. Dat betekent dat je die moet uittekenen over het hele leertraject. Maar hoe doet je dat?

Leerdoelen en leerlijnen

Waar start je als je een duidelijke rode draad voor je cursisten wilt uittekenen? Bij het begin: de opleidingskwalificaties die horen bij je opleiding en de leerdoelstellingen. Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat je cursisten aan het einde van de opleiding een certificaat behalen? Bestaan er richtlijnen specifiek voor je sector die ze moeten kennen?

Een manier om structuur aan te brengen, voor jou en je cursist, is werken met leerlijnen. Daarmee bedoelen we: een geheel van parallel en/of sequentieel aangeboden onderdelen waarbinnen cursisten kennis en vaardigheden verwerven in eenzelfde domein. Die leerlijnen zorgen ervoor dat de bouwstenen van je opleiding op elkaar afgestemd zijn.

Lesgever toont een pad aan twee cursisten

Learning journeys en leerpaden

Weet je welke leerlijnen er lopen binnen je opleiding? Dan kan je beginnen denken aan de uitbouw van het leerpad, ofwel de logische opeenvolging van leerstappen. Die logica zal de cursisten helpen om op een gestructureerde manier de kennis en vaardigheden onder de knie te krijgen.

Je leerpad sluit aan bij de leerdoelen van je vak en heeft dus een duidelijke, didactische doordachte opbouw. Het vormt de basis bij het creëren van je cursus en dient als aanknopingspunt. Dankzij je leerpad weten je cursisten waar ze zich bevinden: wat hebben ze al geleerd en wat zullen ze nog leren?

Een leerpad is niet per definitie digitaal, al lijkt dat soms zo omdat er in de discussie rond leerpaden vaak gesproken wordt over het gebruik van multimedia en het LMS (Learning Management System). Maar je leerlijn is ook een belangrijke tool in je offline, synchrone lessen.

Hoe bouw je een leerpad op?

Bij de opbouw van je leerpad kijk je naar drie elementen:

  • content en leermaterialen (bv. tekst, kennisclips en audiofragmenten);
  • leeractiviteiten (bv. onderzoeken of samenwerken);
  • evaluatie, zowel formatief als summatief.

Die elementen bied je op een gestructureerde, logische en gebalanceerde manier aan tijdens je leertraject, bijvoorbeeld thematisch, gebaseerd op casestudies…

Tips om je leerpad te gebruiken

Geef je leerpad op een aantrekkelijke, liefst zelf grafische manier weer. Zowel jij als de cursisten zijn daarbij gebaat. En je kan ze nog meer op weg zetten door telkens aan te duiden waar leercontent of leeractiviteiten in je leerpad passen.

Enkele tips:

  • Begin elke module, hoofdstuk of thema met je leerdoelen.
  • Maak duidelijk dat het leerpad de basis vormt van de opleiding waaraan je cursist deelneemt. Leg je cursisten uit waarom.
  • Maak een visueel interessant overzicht van het leerpad (grafisch, video). Misschien zelfs interactief.

Kom terug op je leerpad bij contactmomenten (digitaal of fysiek). Gebruik die om even stil te staan bij het leertraject van je cursist: leg uit waar ze vandaan komen, waar ze nu zijn en waar ze naartoe gaan.