Infopunt e-lerenJuridische ondersteuning

GDPR: wat met learning analytics?

Learning analytics helpen je om belangrijke gegevens te verzamelen over het leerproces van je cursisten. Dat betekent natuurlijk dat je met gevoelige persoonsgegevens aan het werken bent. Hoe zorg je dat je in orde blijft met de GDPR als je learning analytics toepast?

Wat zijn learning analytics? 

Learning analytics worden gedefinieerd als ‘het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van data van studenten en hun omgeving, met als doel het leren en de leeromgeving te begrijpen en te optimaliseren” (Siemens, 2011).

Die analyses kunnen verschillende doelgroepen (denk maar aan de cursisten zelf, lesgevers en opleidingsverstrekkers) waardevolle inzichten geven in de verschillende aspecten van het onderwijsproces.

Wat is het nut van learning analytics? 

Dankzij de analyses kan je veel beter op maat van de cursist werken. Dankzij de data uit learning analytics  kan je een heel precies beeld krijgen van de manier waarop cursisten leren, hun voortgang en hun niveau. Lesgevers kunnen snel zien waar hun cursisten behoefte aan hebben. De cursisten profiteren dan weer van heel gerichte feedback.

Learning analytics beantwoorden bijvoorbeeld vragen als:

  • Is de cursist klaar om naar het volgende niveau te gaan?
  • Wanneer loopt een cursist het meeste risico om uit te vallen?
  • Welk cijfer zal een cursist waarschijnlijk halen (predictieve analyse)?
  • Heeft een cursist extra ondersteuning nodig?

De lesgever beschikt natuurlijk ook over zijn eigen intuïtie en ervaring om die vragen te beantwoorden. Learning analytics kunnen daar een objectieve aanvulling bij zijn.

Persoon bekijkt allerlei grafieken

Learning analytics en GDPR

Als je persoonsgegevens verwerkt, is daarop de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV/GDPR) van toepassing. Daarover lees je meer in het artikel over GDPR. De AVG stelt hoge eisen bij het inzetten van learning analytics. Het is daarom belangrijk dat je altijd een bewuste overweging maakt van de risico’s voor het individu en dat je passende maatregelen treft.

De data van learning analytics is erg privacygevoelig. Leveranciers van leerplatformen slaan die data op. Jij bent verantwoordelijk voor de goede afspraken die je daarover met hen maakt. Bedenk vooraf welke data wordt verzameld , waarom en hoe je dat doet en wanneer je de cursisten informeert.

Daarnaast stellen learning analytics je ook voor een belangrijke ethische kwestie. Wat doe je als jouw analyse van wat het beste is voor de cursist, afwijkt van wat het leersysteem adviseert? Wees je daarvan bewust en bedenk vooraf hoe je ermee omgaat.

Wie draagt de verantwoordelijkheid?

Jij beslist wie de algemene verantwoordelijkheid draagt voor het wettelijke, ethische en effectieve gebruik van de analyses. Bespreek dat zo nodig met je DPO.

Die persoon is dan verantwoordelijk voor:

  • de verzameling van de gegevens die gebruikt worden;
  • de anonimisering van de gegevens, indien van toepassing;
  • de analytische processen die uitgevoerd worden en hun doeleinden;
  • de nodige interventies;
  • de bewaring en het beheer van de gegevens.

Daarnaast moet iemand de cursisten raadplegen en informeren over de doelstellingen, het ontwerp, de uitrol en de monitoring van de analytics.

In het artikel ‘GDPR en learning analytics in vijf stappen' lees je concreet hoe je zorgt dat je in orde bent en blijft.

Learning analytics kunnen een grote meerwaarde betekenen voor e-leren. Je kan cursisten heel gericht begeleiden. Aangezien je met gevoelige persoonsgegevens aan de slag gaat, is het belangrijk dat je de GDPR daarbij grondig naleeft.