Infopunt e-lerenEnthousiasmeren

Is e-leren effectiever dan klassikaal onderwijs?

De visie op wat kwalitatief onderwijs is, verandert voortdurend. Bovendien volgt de invulling van e-leren het ritme van technologische evoluties. De impact van technologie op opleidingen is nu al groot, en naarmate de mogelijkheden toenemen, zal die nog groter worden. Artificiële intelligentie, bijvoorbeeld, zal in de toekomst feedback kunnen genereren en cursisten opvolgen. 

Organisaties zien die ontwikkelingen ook en begrijpen de voordelen van e-leren steeds beter. Ze zetten er dan ook stevig op in. Negen van de tien opleidingsverstrekkers zijn van plan om het opleidingsaanbod via e-leren uit te breiden. Dat zal ten koste gaan van traditionele, klassikale opleidingen. Maar is e-leren echt effectiever dan dat klassikale onderwijs?

Lesgever wijst op wereldkaart tijdens e-leren

Onderzoek over e-leren versus traditioneel leren

Je mag e-leren gerust zien als een volwaardig alternatief voor contactonderwijs. Het is minstens zo effectief als traditioneel leren, zo blijkt uit een meta-analyse van bijna 300 studies. Sterker nog: blended learning leidt tot betere resultaten dan alleen contactonderwijs of e-leren.

Een grootschalig onderzoek van Columbia University bevestigt dat: de leerresultaten bij een blended leertraject zijn een stuk beter dan bij contactonderwijs. Het verschil tussen alleen e-leren of alleen contactonderwijs was in dat onderzoek wel kleiner.

E-leren en efficiëntie in cijfers en stellingen

  1. E-leren vergt 40-60% minder tijd van werknemers, omdat ze asynchroon leren. Daardoor kunnen ze hun leermomenten zelf inplannen. Die tijdsbesparing heeft geen invloed op de kwaliteit van het leren.
  2. Volgens recente studies scoren e-leren en contactonderwijs gelijk als het aankomt op leerresultaten. Daarmee spreken ze een eerder onderzoek van het Research Institute of America tegen. Dat had het over een verhoging van de retentiepercentages met 25-60% (in vergelijking met 8-10% bij contactonderwijs). Waar zit de winst dan wel? Bij e-leren hebben je cursisten vaker de kans om te herhalen, wat altijd leidt tot een grotere leerwinst.
  3. IBM ontdekte dat deelnemers aan een e-lerenprogramma op dezelfde tijd bijna 5 keer meer materiaal leerden. Minder tijd voor opleidingen betekent automatisch dat werknemers sneller weer aan het werk kunnen. Dat vertaalt zich in lagere kosten. Volgens IBM levert elke dollar die het investeert in online training, 30 dollar aan productiviteit op.
  4. 50% van de jobs die we in 2030 zullen uitoefenen, bestaat vandaag nog niet. Een ruim en toegankelijk opleidingsaanbod is dus een troef in de strijd om talent.
  5. Onlangs publiceerde CertifyMe.net cijfers over de staat van eLearning in het bedrijfsonderwijs. Volgens 72% van de ondervraagde organisaties helpt e-leren hen hun concurrentievoordeel te vergroten. Hoe? Door hen de mogelijkheid te geven de veranderingen in hun markt bij te houden.
  6. E-leren is een van de snelst groeiende industrieën. Sinds 2000 is de markt met 900% gegroeid.
  7. E-leren is goed voor het milieu. Een studie van de Britse Open University toont aan dat we gemiddeld 90% energie kunnen besparen door online cursussen te produceren en aan te bieden. De uitstoot per student zakt bovendien met 85%.