Case study – De transitie naar hybride leerpaden bij IDEWE
IDEWE ondersteunt ruim 35.000 werkgevers en 822.000 werknemers bij het opzetten van een gezonde en veilige werkomgeving. Dat doet het onder andere door opleidingen aan te bieden.
IDEWE gelooft in de kracht van hybride leerpaden. Vier van zijn meerdaagse opleidingen (van vijf tot zes dagen) heeft het al naar dat model geboetseerd. Concreet wil dat zeggen dat de organisatie die voorheen alleen klassikale opleidingen gaf, resoluut de keuze heeft gemaakt voor hybride leren en hybride leerpaden. De opleidingen vinden bovendien afwisselend online en fysiek plaats.
Voor het Infopunt deelt Mia van Laeken van IDEWE graag de visie van de organisatie op e-leren. Ze geeft ook learnings mee en gaat dieper in op de uitdagingen waarmee IDEWE werd geconfronteerd tijdens dit veranderingstraject.
Wat zijn hybride leerpaden?
Hybride is meer dan enkel de component ‘e-leren’ toevoegen. Het is ook meer dan de som van de delen. Een hybride leerpad moet je zien als een weloverwogen mix van leervormen, waarbij e-leren slechts een onderdeel is van het totale leerpad en er wordt afgewisseld tussen live/synchroon (online of fysiek) lesgeven. E-leren, en dan vooral de asynchrone vorm, dient vooral om theoretische kennisconcepten behapbaar tot bij de cursist te brengen. Livesessies sluiten op hun beurt beter aan bij vaardigheden en intervisie.
Wie voor hybride leerpaden kiest, gaat dus voor een mix van verschillende leervormen en methodieken. Daarbij krijgt de aanpak die het grootste leereffect met zich meebrengt, altijd de voorkeur. De onderliggende premisse is dat leren een continue proces is , en niet een op zich staande gebeurtenis.
Voordelen van hybride leerpaden
- Bij IDEWE hebben ze ervoor gezorgd dat de lesgevers meer denken vanuit doelen en minder vanuit de inhoud. Die omschakeling is cruciaal en impacteert het leerrendement; je kan je bij de keuze van de onderwijsvorm nu echt laten leiden door het doel. Bepaalde onderdelen hebben baat bij e-componenten, terwijl andere beter via klassikale vormen worden aangebracht.
- Het doelgerichte denken beïnvloedt ook de klassikale opleidingsvormen. Door goed te weten welke gedragsverandering je bij de cursist teweeg wilt brengen, kan je je toespitsen op de bijbehorende vaardigheden of attitudes.
- De lesgevers ondergaan een evolutie en worden echte begeleiders/coaches.
- Omdat je vanuit doelen echte leerpaden ontwikkelt, ga je ook werken aan standaardisatie. Dat laat je toe om mensen eenvoudiger mee te nemen in je verhaal. Elk leerpad blijft uniek, maar je ziet wel didactische principes en andere onderdelen terugkomen.
Uitdagingen en drempels
- Technologische hulpmiddelen kunnen een drempel zijn. Hoe kies je? IDEWE is gestart vanuit grondig studiewerk. Meteen werden ook de leernoden bepaald. Met de leernoden in de hand heeft de organisatie vervolgens het aanbod aan technologische oplossingen doorgelicht. Dankzij de studieronde aan het begin van het traject kon men uiteindelijk tot een keuze komen die bij de organisatie en zijn visie op leren paste.
- Je opleidingsaanbod omschakelen, is een verandering. En voor verandering heb je een draagvlak nodig. Zoiets vergt tijd: de neuzen moeten in dezelfde richting, je lesgevers moeten de voordelen ervan inzien… Vergeet ook niet dat het tijd vraagt om ze te begeleiden richting hun nieuwe rol.
Tips van IDEWE om hybride leerpaden te introduceren
- Creëer een gevoel van urgentie. Pas dan lukt een grote innovatie. IDEWE heeft ervaren dat in tijden waarin afstandsonderwijs de norm was, die urgentie er vanzelf is gekomen.
- Neem de tijd om lesgevers, klanten en personeel mee te nemen in het verhaal. Durf tijd ‘te verliezen’ en gebruik die om een draagvlak te creëren.
- Zorg voor de nodige deskundigheid en stel een kerngroep samen die vanuit verschillende expertises meebouwt aan je vernieuwde opleidingsaanbod.