Infopunt e-lerenEnthousiasmeren

Case study - Professionele online training voor VOLTA, het kruispunt van elektrotechniek

Volta is de paritaire sectororganisatie voor bedrijven en werknemers die werken in de elektro-installatiesector (paritair subcomité 149.01) en heeft daarom een rijk opleidingsaanbod. Dat werd meestal synchroon en offline georganiseerd, maar wordt nu geleidelijk aan gedigitaliseerd tot een aanbod van synchrone, asychrone en blended opleidingen. Die worden vormgegeven door de werknemers en lesgevers van Volta, maar Volta doet ook beroep op externe partners.

VOLTA, het kruispunt van elektrotechniek

Volta is de paritaire sectororganisatie voor bedrijven en werknemers die werken in de elektro-installatiesector (paritair subcomité 149.01). Volta ondersteunt haar partners met opleidingen, advies, strategisch onderzoek, infosessies, uitbetalingen van aanvullende vergoedingen en meer. Alles samen werkt Volta voor zo’n 5000 ondernemingen met ongeveer 36000 werknemers in België.

Volta heeft een rijk opleidingsaanbod. Dat werd meestal synchroon en offline georganiseerd, maar wordt nu geleidelijk aan gedigitaliseerd tot een aanbod van synchrone, asychrone en blended opleidingen. Die worden vormgegeven door de werknemers en lesgevers van Volta, maar Volta doet ook beroep op externe partners.

Waar liep Volta tegenaan?

Een van de basisopleidingen in het aanbod van Volta is de opleiding BA4, die werknemers moeten volgen als onderdeel in de BA4-attestering over de gevaren van elektriciteit. Zowel beginnende als ervaren elektriciens volgen die opleiding.

Deze opleiding werd volledig synchroon aangeboden, met ongeveer zeven uur opleiding. Volta besloot die opleiding ook asynchroon aan te bieden, zodat werkgevers die module flexibeler konden inzetten in functie van werkplanning, beschikbaarheid,... Naast de synchrone opleiding werd dus een e-learning ontwikkeld. Om de kwaliteit en een korte doorlooptijd te waarborgen, besloot Volta om die in co-creatie met een externe partner te ontwikkelen.

Hoe pakte Volta de overstap van synchroon naar asynchroon aan?

Volta en haar externe partner maakten flexibel gebruik van het Drielagenmodel voor succesvol leren, een onderwijsontwerpmodel ontwikkeld door de partner en gebaseerd op het traditionele ADDIE-model. Volta en de partner werkten stapsgewijs en met de nodige focus op de doelgroep en leerdoelen de opleiding uit.

Eerst voerden ze in drie fases, Deepscan, Inspiration en Ideation (vergelijkbaar met de analysefase in het ADDIE-model) een analyse uit van de doelgroep, de leeromgeving en de leerdoelen:

  • Doelgroep: elektriciens leren graag snel en focussen op de essentie. Afwisselen in vormgeving is belangrijk, net als een rechtstreekse link met hun dagelijks werk. De doelgroep werkt over heel België, de opleiding moest dus beschikbaar zijn in het Nederlands en het Frans.
  • Leerdoelen: veilig gedrag rond elektrische installaties, met de “Gouden 8” als leidraad. Dat zijn acht stappen die de elektricien neemt om de veiligheid bij elektriciteitswerken bij laagspanning te verzekeren. De bestaande, synchrone opleiding diende als basis van de leerdoelen, waardoor duidelijk werd dat er aandacht moest zijn voor de basiskennis van elektriciteit. Om de leerdoelen van de opleiding helder te houden, werd er een voorkennistest voorzien.
  • Technische vereisten: de vormgeving van de opleiding gebeurde in het CMS Articulate 360 en de leerinhouden werden via SCORM overgezet naar het LMS Totara.
  • Vereiste kennisbronnen: de bestaande synchrone cursus diende als basis. Werknemers van Volta zorgden voor de nodige achtergrondinformatie.
  • Criteria voor beoordeling: de werkgevers willen zeker zijn dat hun werknemers voldoende kennis hebben om het BA4-attest te behalen. Daarom werd er op het einde van de opleiding een summatieve test georganiseerd als onderdeel in het beoordelingstraject.

Na de eerste drie fases startten Volta en haar partner met Contentmapping en Creatie (vergelijkbaar met de ontwerp- en ontwikkelingsfases in het ADDIE-model). Daarin begonnen ze met het opstellen van een “learning journey”. De leerdoelen zorgden voor een boomstructuur waaraan ze de uitwerking van de leermiddelen koppelden, bijvoorbeeld animatiefilmpjes, video’s, infographics, formatieve testvragen…

De opleiding kreeg invulling tijdens het uitwerken van het storyboard. Vormgevers ontworpen de animaties en infographics. Daarnaast werden de auteursrechten van bestaande video’s opgevraagd en werkten ze samen met een Nederlandse opleidingsverstrekker om materialen uit te wisselen. De uitwerking verliep in verschillende cycli om aanvullingen te verwerken en overbodige elementen te verwijderen.

Na de creatie van de leermiddelen volgde de Oplevering en Evaluatie (vergelijkbaar met de implementatie- en evaluatiefases in het ADDIE-model) en werd de opleidingsmodule klaargezet in het voorziene CMS en LMS.

Wat is het resultaat?

Na een intensieve samenwerking werd een professionele online training opgeleverd die focust op de basisdoelen van het BA4-attest: veilig gedrag rond elektrische installaties. Die opleiding start met een pretest die de noodzakelijke voorkennis test. Wie slaagt voor de pretest, gaat door naar een compacte, afwisselende opleiding. 

De feedback van de cursisten is positief: ze vinden ze opleiding gestructureerd en motiverend. Ze hebben nu de mogelijkheid om op eigen tempo de opleiding te volgen en waar nodig delen van de opleiding te herhalen. Ze moeten de opleiding niet langer synchroon op locatie volgen, wat hun werkgever veel tijd en geld bespaart. Bovendien geeft de eindevaluatie de werkgever voldoende vertrouwen om het BA4-attest uit te reiken.

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/c5c0c0cb-5dbf-4b87-a5d1-c4d9b6b7114a_logo_volta.jpg?ixlib=gatsbyFP&auto=compress%2Cformat&fit=max&w=941&h=255