Infopunt e-lerenE-Inclusie en diversiteit

Accessibility: hoe maak je digitale toepassingen voor iedereen toegankelijk?

Digitale toegankelijkheid of accessibility betekent dat websites, apps en digitale leeromgevingen toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn voor een zo groot mogelijk publiek, ook voor mensen met een beperking.

Fysieke, sociale en digitale toegankelijkheid

Toegankelijkheid is een basisrecht voor iedereen dat is opgenomen in het VN-Verdrag voor de Rechten van Personen met een Handicap.

In 2009 heeft ons land dat verdrag officieel bekrachtigd. Overheden en andere organisaties of personen die zich tot een publiek richten, zijn nu verplicht om zoveel mogelijk te zorgen voor integrale toegankelijkheid.

Integraal toegankelijk betekent toegankelijk voor iedereen. Het gaat niet alleen om personen met een beperking, maar bijvoorbeeld ook om oudere mensen.

Het doel is om de verschillende behoeften van mensen te integreren in voorzieningen die bruikbaar zijn voor iedereen. Het gaat dan vaak over zowel fysieke als sociale toegankelijkheid van openbare gebouwen. Bij sociale toegankelijkheid word je goed te woord gestaan en is informatie begrijpelijk en makkelijk terug te vinden.

In dit artikel ligt de focus op digitale toegankelijkheid.

Digitale toegankelijkheid of webtoegankelijkheid

Beide termen staan voor één belangrijk doel: ervoor zorgen dat websites, apps, online diensten en andere digitale toepassingen gebruiksvriendelijk zijn voor iedereen.

In België heeft 9 procent van de 15- tot 64-jarigen een handicap of gezondheidsproblemen die hen beperken in hun dagelijkse activiteiten. Maar ook mensen met een minder impactvolle beperking, zoals kleurenblindheid, kunnen hinder ondervinden.

Technologie kan bijdragen aan de inclusie van deze mensen. Maar het kan ook een extra drempel zijn. Dat moet je natuurlijk vermijden.

E-leren biedt kansen aan mensen voor wie onderwijsinstellingen of opleidingscentra soms moeilijk bereikbaar zijn. Maar het vraagt extra inspanningen om e-leren toegankelijk te maken voor elke cursist.

Accessibility verbetert de ervaring voor alle gebruikers

Die inspanning levert je wel wat op. Door een website of online leeromgeving toegankelijk te maken voor iedereen, verbeter je de gebruikservaring van elke cursist. Bijna iedereen die ouder wordt, heeft moeite met het lezen van kleine letters. En je concentreren op een lange, complexe tekst op een computerscherm, is voor veel mensen lastig.

Ook als lesgever heeft het alleen maar voordelen om in te zetten op accessibility. Een website of leeromgeving die door meer mensen kan worden gebruikt, zal ook meer cursisten aantrekken. Accessibility draagt dus bij aan het succes van je organisatie én is maatschappelijk verantwoord.

Hoe maak je e-leren toegankelijk voor iedereen?

Maak je leeromgeving goed waarneembaar

  • Kies een tekstgrootte, lettertype en voldoende contrast, waardoor de tekst goed leesbaar is. Ook voor slechtzienden.
  • Let op kleurgebruik. Houd het rustig. Gebruik de kleuren geel, rood en groen niet door elkaar.
  • Zorg voor een duidelijke hiërarchie met titels en subtitels. Gebruik korte alinea’s en zorg voor voldoende witregels en witruimte. Dat bevordert de leesbaarheid.
  • Voorzie alternatieve tekst om afbeeldingen en video’s te beschrijven.
  • Voorzie voice-overs en ondertiteling voor videocontent.
  • Een accessibility-toolbar geeft de cursist de mogelijkheid om dingen aan te passen naar zijn noden: lettertype, lettergrootte, contrast, …

Maak je leeromgeving makkelijk te bedienen

  • Niet alleen met een muis, maar ook met een toetsenbord, een schermlezer en door stembesturing.
  • Zorg ervoor dat je cursist audio, video of een slideshow kan pauzeren, terugspoelen of een stukje kan overslaan. Dat helpt om informatie beter te kunnen opnemen.
  • Niet iedereen volgt je e-learning via een laptop. Sommige cursisten gebruiken een desktop, een tablet of een smartphone. Test de gebruiksvriendelijkheid van je leeromgeving op alle schermen.

Maak je leeromgeving begrijpelijk

  • Maak het eenvoudig om je weg te vinden in de leeromgeving en om het digitale leertraject te doorlopen.
  • Gebruik duidelijke taal, vermijd moeilijke woorden of leg ze uit. Vermijd afkortingen of leg ze uit. Gebruik korte zinnen en korte alinea’s.
Persoon bestuurt vanuit zetel een applicatie met stembesturing

Maak je leeromgeving robuust

Bouw je leeromgeving zo op dat ze door verschillende browsers en hulptechnologieën, zoals schermlezers, goed kan worden geïnterpreteerd. Dan wordt de inhoud correct weergegeven en zijn alle functionaliteiten beschikbaar.