Blended leren: uit welke types kan je kiezen?
Blended leren, je hoorde er wellicht al van, maar wat is het nu precies? Wel, het is een onderwijsaanpak die face to face momenten combineert met digitale leermethoden. Het doel van blended leren is om de voordelen van beide leermethoden te benutten, zoals persoonlijke interactie met lesgevers en medestudenten, en de flexibiliteit en toegankelijkheid van online leren. Dit model biedt lerenden de mogelijkheid om in hun eigen tempo te werken, terwijl ze ook profiteren van directe ondersteuning en feedback van peers en docenten. Blended leren kan op verschillende manieren vormgegeven worden. We bespreken enkele types:
Rotatiemodel
In dit model worden online en offline regelmatig en volgens een vast schema afgewisseld. De lesgever bepaalt zelf welke onderdelen in welke modaliteit gebeuren en alle deelnemers doorlopen hetzelfde traject. Een bekende variant van dit model is ‘flip the classroom’. Hierbij wordt nieuwe leerstof eerst online en zelfstandig verwerkt, waarna er een contactmoment volgt om de inhouden te verdiepen. Een andere vorm is de ‘individuele rotatie’. De lesgever bereidt een aantal leeractiviteiten voor, maar niet elke deelnemer doorloopt deze allemaal. Per deelnemer wordt namelijk bekeken welke aansluiten bij individuele leernoden.
Flexibel model
Hierbij ligt de klemtoon op online leren. De leerstof wordt vooral digitaal aangeboden met een variatie aan werkvormen, zoals een discussie, oefeningen, webinars ... Heeft de lerende nood aan extra ondersteuning? Dan is er de optie om deel te nemen aan face to face momenten.
A la carte model
Bij dit type ligt de keuze vooral in de handen van de lerende. De leerinhouden worden zowel face to face als digitaal aangeboden. Op basis van de leernoden, beschikbare tijd en voorkeur kiest de lerende op welke manier hij de lessen volgt. Voor de lerende betekent dit erg veel flexibiliteit, maar voor de lesgever vraagt dit uiteraard heel wat extra voorbereiding.
Verrijkt virtueel model
Deze methode toont gelijkenissen met de ‘flip the classroom’ en het flexibele model. De opleiding gebeurt grotendeels online en wordt nu en dan verrijkt met een contactmoment. De contactmomenten zijn, in tegenstelling tot het flexibele model, niet vrijblijvend. Ze vinden ook niet plaats volgens een vast rotatieschema. Sommige periodes kunnen er dus amper face to face momenten op de planning staan, terwijl er andere keren meerdere op korte termijn zijn.
Conclusie
Blended leren kan op verschillende manieren ingevuld worden. Voor welke vorm je kiest zal afhankelijk zijn van heel wat factoren: de leerdoelen, noden van de doelgroep, beschikbaarheid van technologie, expertise van de lesgevers... Staar je dus niet blind op deze types, maar gebruik ze vooral als inspiratie om je eigen blended leertraject vorm te geven.