ADDIE: De maatwerkmethode voor e-learning?
Een cursus ontwikkelen voor e-learning kan op verschillende manieren waarvan de ADDIE-methode er eentje van is. In deze instructional design wordt de cursus zo opgebouwd dat je een goed gestructureerd geheel hebt waar uiteindelijk nog weinig schaafwerk nodig is. ADDIE is een acroniem en staat voor analysis, design, development, implementation en evaluation. Hieronder zijn de verschillende vervolgstappen in detail toegelicht:
De analysefase (Analysis)
Je doet eerst een uitgebreide analyse van de huidige kennissituatie en naar welke doelstellingen er wordt toegewerkt. Het leerproces dat de cursus moet ondersteunen, wordt onderzocht. Om dit te bereiken, stel je een aantal vragen die vooral draaien rond de w’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Bij deze vragen hoort ook de pertinente vraag ‘hoe’ er natuurlijk bij. Door deze analyse verkrijg je een duidelijk idee over welk trainingsplan of combinatie ervan (blended learning) de noden van de lerende best vervult.
De ontwerpfase (Design)
In de ontwerpfase is het bedoeling dat je al je antwoorden op voorgaande vragen in een storyboard giet. Je denkt na over welke didactische methode (bv. hoe begeleiden), welke template, hoeveel tijd, … het meest geschikt is. Het is je kapstok waar alles aan hangt. Het kan zeker geen kwaad om in deze fase al eens een prototype te bouwen om in een overleg met een testpersoon of -publiek te gebruiken.
De ontwikkelingsfase (Develop)
Aan de hand van je storyboard en/of prototype kan je de cursus beginnen vormgeven. Je zet er al je e-learning tools in om een degelijke, overzichtelijke structuur te bekomen, waar de nodige aandacht wordt geschonken aan lettertypes, kleuren en andere design elementen. Het is ook de fase waar je vaak test waardoor er voortdurend bijschaving en verbetering plaatsvindt. Op deze manier kom je tot een degelijke, volledige en volwaardige cursus.
De implementatiefase (Implementation)
Na al deze voorbereidende fases is het moment aangebroken om je cursus in een learning management system te zetten en op de cursusdeelnemers los te laten. Als instructional designer volg je dit proces nauwgezet op om te controleren of alles correct is en werkt zoals het hoort. Je kan ook in het verloop van de gevolgde cursus best al feedback vragen van de deelnemers.
De evaluatiefase (Evaluation)
Op het einde van de cursus volgt er een evaluatie bij de deelnemers waar je hun idee en ervaring over de cursus kan vernemen. Een mix van meerkeuzevragen en open vragen leidt tot een duidelijke feedback van de cursus. Door evaluaties tijdens de e-learning zal je ook een beeld hebben of al je vragen van je analysefase zijn beantwoord.
Als je voldoende tijd hebt genomen bij elke fase om te reflecteren en aan te passen vooraleer je naar de volgende fase ging, zouden er uiteindelijk nog weinig aanpassingen dienen te gebeuren en bereikt je cursus de vooropgestelde doelstellingen met succes.