Infopunt e-lerenContentontwikkeling

Podwat? Podcast: hip, leerrijk en dankzij deze tips ook zelf gemaakt

Podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond, het is een razend populaire manier om kennis te delen en je doelgroep te bereiken. Hoe komt het dat ze zo geliefd zijn? En zelf een podcast maken, kan dat? Natuurlijk kan dat. Hier nemen we het podcastfenomeen onder de loep en geven we de 10 stappen naar een eigen podcast.

Wat is een podcast?

Je kon er de laatste jaren niet overheen kijken – of beter: luisteren. Podcasts zijn hét hipste medium om kennis te delen. Maar wat is het juist? 

Een podcast is een digitale audio-opname. Je luistert naar een expert, een gesprek tussen verschillende experts of tussen een interviewer en een expert. Denk: een radioprogramma zonder muziek (meestal). De experts delen hun kennis en ervaringen, waardoor jij als luisteraar nieuwe ideeën en perspectieven opdoet. 

De naam? Dat is een stukje geschiedenis. Het woord 'podcast' is een samentrekking van ‘iPod’ en ’broadcast’. Het werd voor het eerst gebruikt in 2004 door journalist Ben Hammersley in een artikel voor The Guardian. De term verwijst naar Apple's iPod, een draagbare muziekspeler, in combinatie met het uitzenden (broadcasting) van audio-inhoud via internet.

Podcasts kunnen over elk denkbaar onderwerp gaan: boek- en filmsamenvattingen, persoonlijke ervaringen, actuele gebeurtenissen, geschiedenis, true crime, muziek … Podcasts werken zo goed omdat ze erg toegankelijk zijn. Je kan ze overal en altijd beluisteren, bijvoorbeeld via YouTube, Apple Podcast en Spotify.

Waarom zijn podcasts zo populair?

Podcasts hebben heel wat voordelen. Ten eerste zijn ze vaak gratis. Daarnaast luister je waar en wanneer het jou het beste uitkomt: op de bus, ‘s avonds in bed, op de loopband of bij de afwas. Doordat je luistert naar experten, heb je ook het gevoel dat je heel intensief met de materie bezig bent. De betrokkenheid is dus best groot.

Hoe maak je zelf een podcast?

Heb je geen duur materiaal nodig? En iemand met een goede stem? En een studio? Geen paniek: een eigen podcast maken klinkt ingewikkelder dan het is. Volg de stappen in deze gids om tot een mooie podcast te komen.

1. Bepaal je toegevoegde waarde

Je moet goed weten wat je juist wil bereiken met je podcast. Wil je kennis of inzichten delen? Of gewoon je ervaring? Vul dus voor je begint deze zin aan: ‘Na het beluisteren van de podcast kennen/kunnen/weten de luisteraars… ‘ Zorg dat je een duidelijk doel voor ogen hebt en dat je content zeker extra waarde toevoegt. 

2. Investeer in goede apparatuur

Een podcast van slechte kwaliteit is gewoon vervelend. Dan haken je luisteraars gegarandeerd af. Goede audio is dus cruciaal. Investeer in een hoogwaardige microfoon en opnamesoftware. Overweeg ook een mengpaneel en eventueel een videocamera als je de podcast wil filmen. Is je podcast iets eenmaligs, of eerder zeldzaam? Dan kan je er ook altijd externen voor aanspreken – die hebben alle technische snufjes in huis.

3. Coach je sprekers

Een ontspannen gesprek is fijn om naar te luisteren. Zorg dus dat je gasten zich op hun gemak voelen. Een mobiele opnamestudio kan hierbij helpen. Begeleid je sprekers ook zodat ze vlot praten en zichzelf zijn. 

4. Bepaal je onderwerp

Kies een onderwerp waar jij – of de spreker – veel van weet, waar je echt gepassioneerd door bent. Zo wordt je podcast vanzelf boeiend en informatief. Maak het concept van je podcast duidelijk in een korte beschrijving. Zo weten nieuwe luisteraars meteen wat ze kunnen verwachten. 

5. Leg gespreksonderwerp en agendapunten vast

Stel voor elke aflevering de agendapunten vast. Maak een lijstje met de items die zeker besproken moeten worden. Dit houdt je op koers en voorkomt dat je afdwaalt. Het helpt ook om de podcast niet te lang te maken.

6. Maak een testopname

Waar installeer je je voor de opname? Zorg dat je in een stille, gemeubileerde ruimte opneemt. Zo voorkom je een vervelende galm. Een lege bureauruimte is dus niet zo’n goed idee. Voor je een échte podcast maakt, test je best je apparatuur. Dan weet je of je opname goed klinkt. Pas je opstelling aan tot je helemaal tevreden bent. 

7. Neem je podcast op

Nu is het tijd voor het echte werk. Laat de experts aan het woord, liefst in een gemoedelijke sfeer. Zorg voor genoeg pauzes en zet water, koffie of thee op tafel om de kelen te smeren. 

8. Ga aan de slag met de postproductie

Klaar? Bewerk nu je opname om de audio (en eventueel video) te optimaliseren. Voeg muziek of geluidseffecten toe waar het past – overdrijf hier zeker niet mee – en verwijder storende achtergrondgeluiden. Knip overbodige of te langdradige stukken. Zorg dat de stemmen vol en warm klinken en dat er een soepel verloop is tussen verschillende onderdelen.

9. Geef je podcast een goede intro en aantrekkelijke cover

Een aantrekkelijke cover en een duidelijke intro trekken de aandacht. Zorg dat in de intro meteen helder is wat het onderwerp van de podcast is. Voor de cover kan je werken met een logo of een foto. Overweeg de hulp van een grafisch ontwerper voor een professioneel resultaat. 

10. Publiceer en zet je podcast in de kijker

Zorg dat luisteraars je podcast gemakkelijk kunnen vinden. Deel hem op meerdere platformen zoals Spotify, iTunes en je eigen website. 

Teasers en promotiemateriaal op sociale media kunnen je podcast wijder verspreiden. Ook korte clips van de beste momenten kunnen mensen overtuigen naar de rest van je podcast te luisteren. Optimaliseer de beschrijving van je podcast en afleveringen voor zoekmachines, zodat je gemakkelijk gevonden wordt. 


Het lijkt heel wat, maar eens je de eerste stap naar een eigen podcast gezet hebt, ben je vertrokken. De voordelen van zo’n luistersessie als leermoment zijn legio. Het belangrijkste is: hoe meer plezier je zelf hebt aan je podcast, hoe meer plezier je luisteraars hebben bij het volgen ervan. Succes!

Download hier het stappenplan naar jouw podcast.