Infopunt e-lerenContentontwikkeling

Hoe gebruik je sociale media als marketingkanaal voor je opleiding?

Je hebt hard gewerkt aan je opleiding. Nu wil je uiteraard dat zoveel mogelijk mensen deelnemen. Je brengt al je persoonlijke contacten en andere geïnteresseerden meteen op de hoogte via een mailing, maar zo vis je iedere keer in dezelfde vijver. Werp je lijn ook eens uit in andere vijvers: gebruik sociale media om je doelgroep te verbreden.

Op welke kanalen zit je doelgroep?

De eerste stap is het platform kiezen dat past bij jouw doelpubliek. Het heeft geen zin te communiceren aan mensen die toch niet willen of kunnen deelnemen aan jouw opleiding. Welk kanaal gebruik je dan best?

Richt je je graag op professionals? Dan is LinkedIn een handig kanaal. Zijn jongeren je doelpubliek? Dan gebruik je best TikTok of Instagram. Facebook blijft, op WhatsApp na, het meest gebruikte sociale mediakanaal (Imec Digimeter 2022). Personen van verschillende leeftijdscategorieën gebruiken het om bijvoorbeeld met vrienden te communiceren via Messenger, door het nieuws te scrollen en om evenementen te vinden. Vooral dat laatste is interessant voor jouw opleiding.

Extra: Ben je benieuwd naar het sociale mediagebruik van Vlamingen? Ieder jaar lanceert Imec de Digimeter. Je kan het onderzoek gratis raadplegen op hun website.

Weg met reclame, hallo content!

Het is moeilijk om op te vallen in de zee van ‘advertising’ die ons elke dag via sociale media overspoelt. Het is zo alomtegenwoordig dat we het stilletjes aan beu worden. Mag je dan helemaal geen reclame maken voor je opleiding? Natuurlijk wel! (Paid) advertising is nog steeds een heel doelgerichte en efficiënte manier om je doelpubliek te ‘targetten’. Zo weet je dat je bij de juiste mensen terecht komt. De truc is echter om je boodschap als interessante content te verpakken, zodat het niet als ‘reclame’ aanvoelt.

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. We doen niets liever dan bijleren. Daarom is het een goed idee om de inhoud van je opleiding te teasen. Licht bijvoorbeeld al een tipje van de sluier door tips & tricks te geven in een video, korte post of blogbericht. Wedden dat je doelpubliek snel meer wil weten? Et voilà: jij verwijst op het einde van iedere contentpost naar je opleiding.

Sociale media zijn sociaal

Sociale media zijn er in de eerste plaats voor interactie met de doelgroep. Wees dus niet bang om zelf berichten op je persoonlijk profiel te delen en interessante mensen te vragen naar hun input. Reageer bovendien ook zelf op berichten van andere gebruikers: dat geeft meer zichtbaarheid aan jou of je pagina. Tag, deel en comment er maar op los!

Inspelen op actualiteit

Zie je in het nieuws een artikel dat dicht aanleunt bij jouw opleiding? Deel het op sociale media en schrijf er je eigen inzichten bij. Zo toon je dat je weet waarover je praat en dat je opleiding inspeelt op actualiteit. Vooral op LinkedIn is dit een veelgebruikte manier om bekendheid te verwerven.

Maak een Facebook- of LinkedIn evenement aan

Zijn alle details van je opleiding volledig? Dan maak je best ook even een Facebook- of LinkedIn evenement aan. Vergeet daarbij niet je eigen connecties uit te nodigen en het evenement te delen op de pagina van je organisatie.

Als je er het budget voor over hebt, kan je het evenement ook promoten. Via Facebook bereik je al snel een heleboel mensen met 50 à 100 euro. LinkedIn is een duurder platform om te adverteren. Doe een aantal tests met kleine budgetten om te zien welk platform het beste werkt voor jouw organisatie en met welk budget jij het gewenste resultaat behaalt.

Toon de gezichten achter jouw organisatie

We zeiden het al eerder: sociale media zijn interactief. Toon dat je in contact staat met mensen. Deel een achter de schermen-foto of laat je opleidingsverantwoordelijken zich voorstellen. Het geeft je organisatie een gezicht!

Door online actief aanwezig te zijn en je contacten te onderhouden, breng je jouw opleiding succesvol onder de aandacht. Blijf de platforms analyseren, optimaliseer je strategieën en ga in gesprek met je doelgroep om het beste uit je sociale media te halen.