Een verhaaltje voor het leren gaan: storytelling in lesmateriaal
Storytelling is al lang schering en inslag in de wereld van marketing. Ze zijn namelijk herkenbaar en meeslepend. Lees: ze zorgen dat klanten de gekste dingen kopen. Maar ook in onderwijs en opleiding vindt storytelling zijn weg. Het is zelfs een onmisbare tool geworden. Het gaat niet enkel om ‘verhaaltjes’, maar om een ervaring die de cursist meeneemt in een reis — liefst eentje waarin veel geleerd wordt. Je kan storytelling doortrekken over heel je opleiding of er de kenmerken uit ‘cherry picken’ die je content het best liggen. Zin om ermee aan de slag te gaan? We geven je graag een introductie.
De magie van verhalen
Die ene leerkracht geschiedenis die zo smeuïg over de Romeinse veldslagen kon vertellen, dat je de legioenen nog voor je ziet. De prof chemie die vertelde over die ene keer dat ze per ongeluk ammoniak en waterstofsulfide had gemengd en de hele school naar rotte eieren stonk. Dat is storytelling. Die dingen vergeet je niet.
Verhalen spelen al sinds het begin der tijden een centrale rol in de onze cultuur. Kennis overdragen was lang zelfs een van hun belangrijkste functies. Ze vormen onze emoties, ethiek en begrip van de wereld. In het onderwijs kunnen ze een brug slaan tussen theorie en praktijk, en zo abstracte concepten tot leven brengen.
Storytelling verbindt kennis met de belevingswereld van de cursisten. Passief leren wordt een actieve, betrokken ervaring. Een goed verhaal kan een complex idee concretiseren, wat veel eenvoudiger te onthouden is, en ervoor zorgt dat je gemakkelijk linken kan leggen. Met verhalen creëer je een leeromgeving die niet alleen informatief is, maar ook inspirerend en motiverend. Klinkt goed, niet?
Zo integreer je storytelling in je lesmateriaal
Verhalen werken het beste als ze persoonlijk zijn. Blijf daarom dicht bij de belevingswereld van je cursisten – dat kan hun persoonlijk leven zijn, maar ook hun leven op de werkvloer.
Thuis zou maar half zo interessant zijn zonder huilend Simonneke. Emoties zijn altijd een sterke motivator geweest. Door verhalen te gebruiken die emoties oproepen, blijft de leerstof beter hangen.
Een verhaal als leselement wordt nog sterker als je het interactief maakt. Gebruik je verhaal als startpunt van een groepsgesprek of rollenspel (‘Hoe zou jij dit aanpakken?’) of laat cursisten voorbeelden uit hun eigen ervaring geven. Je stimuleert hiermee meteen ook het kritisch denken.
Je kan je storytelling ook versterken met goedgekozen multimedia. Gebruik afbeeldingen, video's of presentaties om je verhalen meer impact te geven. Dit spreekt vooral de visuele leerlingen aan en maakt je lesmateriaal dynamischer.
En tenslotte is er geen sterkere vorm van storytelling dan oprechte, waar gebeurde verhalen: de getuigenissen. Verzamel ze en gebruik ze om je cursus nog meer impact te geven.
Storytelling is niet alleen een kunst, het is een essentieel onderdeel van effectief onderwijs. Het brengt je lessen tot leven, maakt complexe concepten toegankelijk. Je cursisten voelen zich persoonlijk betrokken en begrijpen de leerstof beter. En onthoud: een goed verhaal gaat niet alleen over wat, maar vooral over hoe je het vertelt.