Infopunt e-lerenContentontwikkeling10 tips voor storyboarden

Tip 7: Maak duurzame en effectieve multimediakeuzes

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/Zxn-b4F3NbkBX9R3_Artboard7.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&rect=0%2C0%2C2525%2C1787&w=1690&h=1196

Podcasts, PowerPoints, kennisclips, animaties, infographics, teksten… Er is een waaier aan types leermateriaal en multimedia, maar hoe zorg je ervoor dat dit materiaal het leren ondersteunt?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Klinkt bekend? Een foto kan in één keer veel vertellen en met een stukje tekst eronder is het onmiddellijk duidelijk. Krachtig toch? Dit is meteen de kern van deze tip. Het mixen van verschillende mediatypes heeft meer effect dan de som van de delen. Dus, hoe meer, hoe beter?

Tekst en afbeeldingen gewoon bij elkaar plakken en lerenden leren beter? Niet zo snel… Als je niet zorgvuldig te werk gaat, krijg je net het tegenovergestelde effect en staat het het leren in de weg. Herinner je de tip over cognitieve belasting? Om die belasting te voorkomen moeten de verschillende media-elementen verstandig gecombineerd worden.

Hoe dan? De onderzoekers Mayer & Moreno deden hier onderzoek naar en ontwikkelden de cognitieve theorie van multimediaal leren. Deze theorie gaat uit van drie aannames:

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxYpm4F3NbkBXwyI_19visueelenauditief.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

1. Mensen verwerken informatie via twee aparte kanalen: visueel en auditief. Tekst en afbeeldingen kun je zien en uitleg en geluiden kun je horen.

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxYpnIF3NbkBXwyJ_20informatieverwerken.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

2. Elk kanaal kan maar een beperkte hoeveelheid informatie in één keer verwerken.

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxYpnYF3NbkBXwyK_21brein.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

3. Leren is een voortdurend proces van filteren, selecteren, organiseren en integreren van informatie uit het brein.

Klinkt dit wat abstract? Gelukkig hebben Mayer & Moreno uit deze theorie een aantal makkelijke principes gedestilleerd.

Mayer & Moreno ontwikkelden 12 principes voor multimediaal leren. Probeer je leermateriaal hieraan tegemoet te laten komen, zowel in je PowerPoints, infographics, kennisclips…

Tip:

Ga in je cursus na waar er 'afleiders' zijn in je multimediamateriaal (PPT, kennisclip, tekst...). Bekijk met de multimediaprincipes van Mayer en Moreno in je achterhoofd dit leermateriaal. Noteer hieronder voor jezelf vijf punten hoe je je leercontent kunt aanpassen.

Nu we weten hoe we effectieve multimedia kunnen creëren, blijft nog de vraag over hoe we duurzame multimediakeuzes kunnen maken. Het ontwikkelen van sommige types leermateriaal is arbeidsintensief en duur. Je haalt er dus maar beter het meeste uit.

Plaats leerstof die snel verandert in tekstvorm in je online cursus. Een tekst heb je snel aangepast of vervangen. Leerstof waar lerenden keer op keer vragen over hebben of fouten op maken, kun je in een kennisclip of ingesproken PPT toelichten.

Animaties en kennisclips zijn ook uitermate geschikt voor basiskennis of kennis die de kern van je cursus vormt en niet vaak of niet snel zal veranderen.

Denk dus bewust na over welke multimediatypes je kiest voor welke leerstof. Op deze manier kan je je multimediamateriaal duurzaam inzetten.