Infopunt e-lerenContentontwikkeling10 tips voor storyboarden

Tip 2: Van tussen de regels naar in de regels

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/Zxn9UYF3NbkBX9RP_Artboard2.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&rect=0%2C0%2C2525%2C1787&w=1690&h=1196

In een synchroon lesmoment geef je vaak, zonder het expliciet te benoemen, veel informatie aan je lerenden over wat je van hen verwacht, waar je de nadruk op legt en waarom iets belangrijk is. Bijvoorbeeld, als je lang bij een onderwerp blijft hangen, begrijpen lerenden dat dit een cruciaal punt is. In een online cursus ontbreekt deze impliciete communicatie.

Bij het ontwikkelen van een online cursus hebben lerenden dezelfde behoefte aan omkadering, maar ze kunnen niet snel even iets vragen aan de trainer of medelerenden. Daarom is het essentieel om deze omkadering expliciet te maken in een online omgeving. Instructies en context die in een fysiek klaslokaal tussen de regels door worden gegeven, moeten in een online cursus duidelijk in de regels worden opgenomen.

 

Hoe doe je dit?

Als trainer weet je precies wat je intenties zijn met elke leeractiviteit. De beste manier om dit over te brengen naar je lerenden is door het expliciet op te schrijven in je online cursus. Hierbij enkele tips:

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxYpjoF3NbkBXwx5_6Doel.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

1. Verklaar het doel van elke leeractiviteit:

  • Schrijf op waarom een bepaalde activiteit is opgenomen.
  • Leg uit hoe deze activiteit bijdraagt aan de leerdoelen.
https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxYpj4F3NbkBXwx6_7GeefDuidelijkeInstructies.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

2. Geef duidelijke instructies:

  • Noteer precies wat de lerenden moeten doen.
  • Geef aan hoe ze de taken moeten uitvoeren.
  • Specificeer hoeveel tijd ze aan een opdracht zouden moeten besteden.
https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxYpkIF3NbkBXwx7_8BenadrukBelangrijkePunten.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

3. Benadruk belangrijke punten:

  • Geef aan welke onderdelen van de leerstof extra aandacht vereisen.
  • Wijs op onderdelen die minder belangrijk zijn, zodat lerenden hun inspanningen effectief kunnen richten.
  • Door deze stappen te volgen, zorg je ervoor dat lerenden niet alleen weten wat ze moeten doen, maar ook begrijpen waarom ze het doen en hoe ze het moeten aanpakken. Dit verbetert hun leerervaring en helpt hen om zelfstandig en effectief te studeren.