Zelfsturing bij je lerenden stimuleren is essentieel zodat ze leren om hun leerproces in eigen handen te nemen, te beoordelen en bijsturen waar nodig. Jij als trainer speelt hierin een rol, ook in je online leeromgeving.
Feedback helpt lerenden om te weten of ze de leerstof goed aanpakken, in welke mate ze de doelen van je cursus bereiken en stimuleert zo efficiënt studeergedrag. Hoe doe je dit online?
Nu lerenden veel leerstof online aangeboden krijgen en moeten verwerken, is het belangrijk hen – zeker in de eerste fases – hierin te begeleiden. Je kan lerenden helpen hun leerproces te sturen door duidelijke en gestructureerde instructies en richtvragen aan de hand waarvan ze het leermateriaal moeten bestuderen. Herinner je tip 2 nog?
Door duidelijke communicatie over de leerdoelen en bijbehorende evaluatiecriteria weten lerenden wat er van hen verwacht wordt. Het geeft hen een kader om in te schatten waar ze al staan in hun leerproces en waar ze naartoe werken.
Je kunt je lerenden helpen door de planning voor jouw cursus te faciliteren. Wees transparant over:
Stimuleer lerenden om op basis hiervan een goede planning te maken.
Hebben je lerenden de leerstof begrepen? Door lerenden geregeld hierover te bevragen via online quizjes en opdrachten, stimuleer je zelfreflectie. Je laat hen op deze manier stilstaan bij wat ze al kennen en wat nog onduidelijk is. Vergeet hierbij de kracht van online automatische feedback niet. Bovendien biedt het je ook inzicht in hoe lerenden jouw leermateriaal verwerken.