Tip 10: Houd de vinger aan de pols

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/Zxn--oF3NbkBX9SP_Artboard10.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&rect=0%2C0%2C2525%2C1787&w=1690&h=1196

Zelfsturing bij je lerenden stimuleren is essentieel zodat ze leren om hun leerproces in eigen handen te nemen, te beoordelen en bijsturen waar nodig. Jij als trainer speelt hierin een rol, ook in je online leeromgeving.

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxY324F3NbkBXw6y_25Voorzielerendenregelmatigvanfeedback.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

Voorzie lerenden regelmatig van feedback

Feedback helpt lerenden om te weten of ze de leerstof goed aanpakken, in welke mate ze de doelen van je cursus bereiken en stimuleert zo efficiënt studeergedrag. Hoe doe je dit online?

 

  • Lerenden zichzelf laten testen via o.a. online toetsen met automatische feedback
  • Gesproken feedback geven
  • Veel voorkomende fouten bij opdrachten of oefeningen beschrijven
  • Modelantwoorden bij voorbeeldexamenvragen geven
  • Geef lerenden de mogelijkheid tot laagdrempelig vragen stellen
https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxY33IF3NbkBXw6z_26Voorzierichtvragenbijjeleermateriaal.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

Voorzie richtvragen bij je leermateriaal

Nu lerenden veel leerstof online aangeboden krijgen en moeten verwerken, is het belangrijk hen – zeker in de eerste fases – hierin te begeleiden. Je kan lerenden helpen hun leerproces te sturen door duidelijke en gestructureerde instructies en richtvragen aan de hand waarvan ze het leermateriaal moeten bestuderen. Herinner je tip 2 nog?

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxY33YF3NbkBXw60_27Maakevaluatiecriteriatransparant.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

Maak evaluatiecriteria transparant

Door duidelijke communicatie over de leerdoelen en bijbehorende evaluatiecriteria weten lerenden wat er van hen verwacht wordt. Het geeft hen een kader om in te schatten waar ze al staan in hun leerproces en waar ze naartoe werken.

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxY33oF3NbkBXw61_28Helplerendeneenrealistischeplanningmaken.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

Help lerenden een realistische planning maken

Je kunt je lerenden helpen door de planning voor jouw cursus te faciliteren. Wees transparant over:

  • Wat moeten lerenden aan het einde van de rit kennen en kunnen?
  • Wat zijn je verwachtingen doorheen het semester?
  • Welke online activiteiten zal je aanbieden?
  • Zijn er belangrijke deadlines?
  • Wat zijn mijlpalen in je vak?

Stimuleer lerenden om op basis hiervan een goede planning te maken.

https://s.prismic.io/vdab-infopunt-e-leren/ZxY334F3NbkBXw62_29Houddevingeraandepols.png?ixlib=gatsbyFP&auto=format%2Ccompress&fit=max&w=140&h=140

Houd de vinger aan de pols

Hebben je lerenden de leerstof begrepen? Door lerenden geregeld hierover te bevragen via online quizjes en opdrachten, stimuleer je zelfreflectie. Je laat hen op deze manier stilstaan bij wat ze al kennen en wat nog onduidelijk is. Vergeet hierbij de kracht van online automatische feedback niet. Bovendien biedt het je ook inzicht in hoe lerenden jouw leermateriaal verwerken.