Keep it simple: 8 toegankelijke manieren om te leren op de werkvloer
De wereld verandert aan een ijzingwekkend tempo. Je kàn erbij staan en ernaar kijken, of je kan mee veranderen en levenslang blijven leren. Door medewerkers continu professioneel bij te scholen, blijf je concurrentieel sterk. “Maar wij hebben geen tijd om de hele tijd opleidingen te voorzien!” Goed nieuws: leren hoeft niet altijd zo formeel te gebeuren. Er zijn heel wat waardevolle initiatieven die eenvoudiger op te zetten zijn. Wij geven je er graag - wel acht keer - de inspiratie voor.
1. Lunch & learn
Nieuwe informatie is beter te verteren bij een lekkere lunch. Organiseer daarom tweewekelijks of maandelijks een lunch & learn rond een interessant onderwerp. Haal een externe spreker aan boord of laat iemand van binnen het bedrijf aan het woord. Houd de sessies vrijwillig en boeiend en maak ze niet te zwaar. Laat medewerkers mee beslissen over de onderwerpen en… de werkgever betaalt!
2. Wat hebben we vandaag geleerd?
Haal je innerlijke Piet Huysentruyt boven en vraag regelmatig aan je medewerkers wat ze geleerd hebben. Tijdens een teamoverleg, of langs de neus weg op het einde van de dag. Waarom maak je er geen vast moment van? Geef op het einde van de week iedereen wat tijd om op een (digitaal) prikbord neer te schrijven wat ze geleerd hebben. Zonder druk: een paar zinnen is genoeg. Bespreek af en toe de antwoorden: er kunnen boeiende gesprekken uit ontstaan. En heb je zelf iets interessant geleerd? Aarzel niet dat ook te delen.
3. De boekenclub
Richt een boekenclub op met de medewerkers die graag lezen. Kies samen een relevant boek en bespreek het hoofdstuk per hoofdstuk. Dat kan digitaal via bijvoorbeeld Teams of Slack. Maar het is natuurlijk leuker met een analoog kopje koffie en koekje erbij. Praten over de inhoud helpt om die beter te begrijpen en onthouden. En voor de niet-lezers: hetzelfde kan met podcasts!
4. Het leerdagboek
Een leerdagboek bijhouden is een simpele, effectieve manier om aan zelfreflectie te doen. In hun dagboek kunnen je werknemers bijvoorbeeld dagelijks iets noteren wat ze leerden. Zo worden ze zich ervan bewust dat ze elke dag bijleren en hoe ze het geleerde kunnen toepassen in hun werk. Dankzij deze zelfanalyse zien ze het verband tussen hun leerervaringen en hun professionele groei.
5. De blog
Er zit zoveel expertise in je team – het zou zonde zijn om die allemaal in het hoofd van je werknemers te laten. Een blog is een laagdrempelige manier om kennis te delen. Heeft een medewerker iets nuttigs te vertellen? Vraag dan of die er een stukje over wil schrijven. Dat hoeft niet lang te zijn, en kan ook een video, website, link naar externe blog, boek of artikel zijn.
6. Kies je eigen project-dag
Laat je medewerkers zelf een projectdag samenstellen – wel rond een relevant onderwerp - je wil geen breiclub. Op zo’n dag dagen ze zichzelf uit, wisselen ze kennis uit met collega’s en komen ze misschien wel tot innovatieve ideeën voor de organisatie. Dat ze zelf de onderwerpen bepalen, vergroot de motivatie aanzienlijk.
7. Mentorprogramma’s
Tijd voor blind date! Of toch bijna. Koppel ervaren medewerkers aan nieuwe. De drempel om een ervaren collega aan te spreken komt zo veel lager te liggen. Geef hen de tijd om regelmatig samen te komen en om bijvoorbeeld aan jobshadowing te doen. Niet alleen wisselen ze kennis uit, het versterkt de band en vergroot het wederzijds respect.
8. Mini-challenges
Maak er een challenge van en mensen zijn tot de gekste dingen in staat. Gebruik dus mini-challenges om je werknemers bijvoorbeeld te vragen hoe ze een bepaalde situatie zouden aanpakken. Dit kan volledig geautomatiseerd aan de hand van een multiple-choicevraag die meteen ook feedback geeft. Of je kiest voor de interactieve vorm en gooit de vraag in een chatplatform. Dit geeft de mogelijkheid om over de kwestie te discussiëren.
Je voorgelegde kwestie kan over uitdagingen op de werkvloer gaan, maar ook over nieuwe kennis na een opleiding – een handige manier om de retentie te versterken. Klinkt als microlearning? Goed gezien!
En als uitsmijter: 4 gratis tips!
Tip 1: ken je doelgroep
Geen enkele werkgever of werknemer is gebaat bij een ivoren toren. Ken je werknemers. Houd bij het kiezen en implementeren van de bovenstaande leermogelijkheden rekening met hun voorkeuren en context. Een boekenclub voor technische profielen die dag en nacht met machines werken is misschien niet meteen je eerste keuze. En een lunch & learn is niet handig met salespersonen die de baan op moeten. Betrek je werknemers daarom bij de keuze – je vergroot zo meteen ook hun betrokkenheid en dus de kans op succes!
Tip 2: begin klein
Hold your horses: start niet meteen verschillende initiatieven tegelijk op. Dat kan al snel wat veel worden en dan haken je mensen af. Kies er één uit waar je meteen een goed gevoel bij hebt (of laat je werknemers kiezen) en zie hoe dat loopt. Proef je enthousiasme? Finetune de actie, breid ze uit of ga op zoek naar nieuwe initiatieven.
Tip 3: geef het tijd
Niet iedereen zal van in het begin wild enthousiast zijn over het initiatief. Dat kan ook niet. Sommige zaken hebben wat tijd nodig. Dat wil niet zeggen dat je gewoon moet zitten wachten tot iedereen het wel tof vindt. Doe moeite hen te overtuigen door te tonen waar het voordeel voor hen zit. Hun ‘what’s in it for me?’ Wat halen zij eruit door hun waardevolle tijd in je microlearning te steken? En over tijd gesproken: geef je werknemers ruim de tijd om deel te nemen. Opgejaagd werk is half werk, maak er niet gewoon de zoveelste to-do van.
Tip 4: sharing is caring
Zit je met enthousiastelingen? Maak daar handig gebruik van. Zij zijn je voortrekkers. Laat hen hun enthousiasme delen: mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste reclame. En zelf toon je uiteraard het goede voorbeeld door de allerenthousiastste deelnemer van al te zijn.