Een andere belangrijke bevinding is dat 38% van de respondenten denkt dat hun kennis en vaardigheden achteruit zullen gaan als ze niet blijven bijleren.
Dit gevoel van urgentie is vooral sterk aanwezig bij jongere werknemers, met name in de leeftijdsgroepen 18-24 en 25-34 jaar. Dit komt waarschijnlijk doordat zij zich meer bewust zijn van de snelle veranderingen in technologie en werkmethoden. Voor oudere werknemers, met name in de categorie 50-64 jaar, is de noodzaak tot bijscholing minder voelbaar. Dit kan een uitdaging vormen voor werkgevers, aangezien oudere werknemers vaak cruciale kennis en ervaring hebben die niet verloren mag gaan.
Werknemers hebben verschillende redenen om wel of niet deel te nemen aan bijscholing. Voor de meerderheid (61%) is het leren op zichzelf een interessante activiteit, en ze willen graag nieuwe kennis opdoen om hun huidige werk beter te kunnen uitvoeren. Daarnaast wil 50% van de respondenten niet achterblijven en ziet het bijleren als een manier om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen in hun vakgebied.
Aan de andere kant is er een groep van 13% die niet openstaat voor bijscholing. De meest voorkomende redenen hiervoor zijn het gebrek aan behoefte aan verdere opleiding (39%) en een gebrek aan interesse (32%). Voor werkgevers is het belangrijk om te begrijpen waarom deze werknemers niet willen deelnemen aan opleidingen. Dit kan variëren van een gebrek aan tijd of interesse tot het gevoel dat de aangeboden opleidingen geen toegevoegde waarde bieden.
Werkgevers moeten strategisch omgaan met de behoefte aan levenslang leren binnen hun organisatie. Een belangrijke stap is het erkennen van de verschillende motivaties en barrières voor bijscholing bij werknemers. Voor jongere werknemers kan dit betekenen dat er meer mogelijkheden worden geboden voor het volgen van korte, gerichte opleidingen die hen helpen om nieuwe vaardigheden op te doen.
Voor oudere werknemers kan het zinvol zijn om te focussen op het behoud en de overdracht van hun bestaande kennis, bijvoorbeeld door mentoringprogramma's of door hen te betrekken bij het ontwikkelen van interne trainingen. Het is ook cruciaal om te communiceren waarom een bepaalde opleiding nuttig is en welke voordelen deze biedt, zowel op persoonlijk als professioneel vlak.