Weet je welke leerlijnen er lopen binnen je opleiding? Dan kan je beginnen denken aan de uitbouw van het leerpad, ofwel de logische opeenvolging van leerstappen. Die logica zal de cursisten helpen om op een gestructureerde manier de kennis en vaardigheden onder de knie te krijgen.
Je leerpad sluit aan bij de leerdoelen van je vak en heeft dus een duidelijke, didactische doordachte opbouw. Het vormt de basis bij het creëren van je cursus en dient als aanknopingspunt. Dankzij je leerpad weten je cursisten waar ze zich bevinden: wat hebben ze al geleerd en wat zullen ze nog leren?
Een leerpad is niet per definitie digitaal, al lijkt dat soms zo omdat er in de discussie rond leerpaden vaak gesproken wordt over het gebruik van multimedia en het LMS (Learning Management System). Maar je leerlijn is ook een belangrijke tool in je offline, synchrone lessen.
Bij de opbouw van je leerpad kijk je naar drie elementen:
Die elementen bied je op een gestructureerde, logische en gebalanceerde manier aan tijdens je leertraject, bijvoorbeeld thematisch, gebaseerd op casestudies…
Geef je leerpad op een aantrekkelijke, liefst zelf grafische manier weer. Zowel jij als de cursisten zijn daarbij gebaat. En je kan ze nog meer op weg zetten door telkens aan te duiden waar leercontent of leeractiviteiten in je leerpad passen.
Enkele tips:
Kom terug op je leerpad bij contactmomenten (digitaal of fysiek). Gebruik die om even stil te staan bij het leertraject van je cursist: leg uit waar ze vandaan komen, waar ze nu zijn en waar ze naartoe gaan.