Van ADDIE naar A(i)DDIE - Het implementeren van AI in instructional design
Het ADDIE-model is een klassieker in instructional design. Het helpt ons stap voor stap bij het ontwerpen van onderwijs- en trainingsprogramma’s. Met de opkomst van artificiële intelligentie (AI) is er echter een nieuwe speler in het veld. Wat als we AI integreren in het ADDIE-model en het omdopen tot A(i)DDIE? Laten we eens kijken hoe AI elke fase van het ADDIE-model kan verbeteren en vernieuwen.
Analyse:
Traditionele ADDIE
In de analysefase brengen we de leerbehoeften en -doelen in kaart. We onderzoeken wie onze doelgroep is, de context van het leren, en welke middelen we hebben. Ook stellen we de overkoepelende leerdoelen vast.
A(i)DDIE
Met AI kunnen we diepere inzichten verkrijgen door geavanceerde data-analysemethoden te gebruiken. AI-tools helpen bij het in kaart brengen van de doelgroep door gegevens te analyseren en stellen de beginsituatie van de lerenden vast door kennis- en vaardigheidshiaten te identificeren. Daarnaast ondersteunt AI bij het formuleren van overkoepelende leerdoelen door de revised Bloom’s taxonomy te gebruiken. Op deze manier is er een grondig en efficiënt analyseproces.
Design:
Traditionele ADDIE
In de ontwerpfase ontwikkelen we het leerpad, inclusief de leerdoelen per module, leerinhouden, oefeningen en evaluatie- en feedbackmethoden.
A(i)DDIE
In het A(i)DDIE-model integreren we AI en maken we gebruik van het ABC Learning Design. Dit raamwerk helpt ons om snel en effectief leeractiviteiten te ontwikkelen met de focus op de leerervaring van de studenten. AI helpt bij het creëren van gepersonaliseerde leerpaden. Een GPT kan aanbevelingen doen voor leeractiviteiten en materialen die aansluiten bij de individuele behoeften van de deelnemers. Bovendien kunnen AI-tools interactieve en adaptieve leeromgevingen ontwerpen die zich aanpassen aan de voortgang en prestaties van de leerlingen. Dit leidt tot een dynamische en op maat gemaakte leerervaring.
Development:
Traditionele ADDIE
In deze fase ontwikkelen we het leermateriaal, zoals presentaties, oefeningen, kennisclips, infographics en interactieve modules.
A(i)DDIE
AI speelt een cruciale rol in de ontwikkelingsfase door automatische contentgeneratie en -optimalisatie. AI-tools kunnen automatisch samenvattingen maken van lange teksten, visuele materialen genereren en interactieve quizzen en simulaties ontwikkelen. Dit maakt het ontwikkelingsproces sneller en efficiënter.
Implementatie:
Traditionele ADDIE
In deze fase wordt het ontwikkelde materiaal geïmplementeerd en gebruikt door de doelgroep, of dat nu in een fysieke, online of via een hybride setting is.
A(i)DDIE
AI kan de implementatie vergemakkelijken door middel van leeromgevingen die AI-gedreven analyses en aanbevelingen bieden. Deze systemen kunnen de voortgang van de deelnemers volgen, real-time feedback geven en bijsturen indien nodig. AI kan ook helpen bij het plannen en optimaliseren van leeractiviteiten, waardoor gepersonaliseerde leerervaringen op grote schaal mogelijk worden. Denk aan chatbots die 24/7 ondersteuning bieden en die persoonlijke begeleiding verzorgen.
Evaluatie:
Traditionele ADDIE
In de evaluatiefase beoordelen we of de leerdoelen zijn bereikt en verzamelen we feedback om het proces te verbeteren.
A(i)DDIE
Met de integratie van AI gebruiken we in de evaluatiefase het Learning Transfer Evaluation Model (LTEM). Dit model biedt een uitgebreide aanpak voor het meten van de effectiviteit van leerprogramma's. AI kan uitgebreide evaluaties uitvoeren door data-analyse en voorspellende modellen. Het LTEM-model helpt bij het identificeren van de mate waarin het geleerde wordt toegepast in de praktijk, en AI kan hierbij automatische beoordelingen en feedback genereren. Hierdoor kunnen we continu verbeteringen aanbrengen aan het instructional design.
Een instructional design a(i)ssistent
De integratie van AI in het ADDIE-model, oftewel de transitie naar A(i)DDIE, biedt talloze voordelen voor instructional design. AI versterkt elke fase van het proces door gepersonaliseerde leerervaringen, efficiënte contentcreatie en dynamische evaluatiemethoden mogelijk te maken. Het is handig dat je in elke stap van AI gebruik kunt maken om een efficiënter en innovatiever instructional design te realiseren. Toch moeten we kritisch blijven: de instructional designer behoudt de controle en richting. AI fungeert als een assistent en een waardevol klankbord, maar we hebben nog steeds designers nodig met inzicht in het trainingsprogramma dat ze willen ontwikkelen. Door AI te omarmen kunnen we instructional design naar een hoger niveau tillen en beter inspelen op de behoeften van lerenden in een snel verA(I)nderende wereld.