Infopunt e-lerenBlog

Hoe start je aan een leercultuur voor groei met betrokken werknemers?

Investeren in leren is van cruciaal belang vanwege de snelle veranderingen in technologie, de arbeidsmarkt en de samenleving als geheel. Werknemers kunnen echter niet worden gedwongen om te leren als ze de voordelen ervan niet inzien. Een leercultuur die werknemers inspireert, hen motiveert om zelf de verantwoordelijkheid voor hun eigen groei te nemen, is daarom een win-winsituatie voor zowel de organisatie als de medewerker zelf. Zo'n leercultuur is een proces dat vaak begint met kleine stappen en groeit vanuit iedereen die betrokken is, totdat het een integraal onderdeel wordt van de bedrijfscultuur. Je kunt een leercultuur niet opleggen, maar wel voeden met enkele eenvoudige eerste stappen, die ook worden behandeld in de modules over leerculturen voor organisaties.

Leren anders benaderen

Het omarmen van leren begint met het vertrouwen dat leren mogelijk is op elke leeftijd en op elk moment. Leren is veel meer dan de herinneringen aan schoolbanken of verplichte trainingen. Deze leerinstelling is geworteld in een growth mindset, die stelt dat alles een leerkans biedt, inclusief fouten.

 

Om een voedingsbodem te creëren voor een leercultuur, kun je eenvoudige implementaties doorvoeren, zoals het erkennen van alle aspecten van leren. Deze brede benadering van leren sluit aan bij het doel van de arbeidsdeal, waarbij leerplannen meer omvatten dan alleen formele leermomenten en leren vanuit betrokken medewerkers wordt aangemoedigd. Een mooi voorbeeld hiervan is het stimuleren van mentorschap en samenwerking om kennisdeling tussen collega's aan te moedigen. Het delen van kennis en ervaringen kan een krachtig leermiddel zijn. Het is interessant om ook de mentor te overtuigen van de meerwaarde van kennisdeling. Dit kan worden gestimuleerd tijdens informele leermomenten, waarbij betrokken partijen worden beloond voor hun inspanningen in professionele ontwikkeling, variërend van informele erkenning tot formelere beloningen en promotiekansen.

 

Bovendien kun je fouten als leerkansen omarmen. Creëer een cultuur waarin het maken van fouten wordt gezien als een kans om te leren. Wekelijkse besprekingen van successen en uitdagingen (KAIZEN) tijdens informele teamgesprekken kunnen het vertrouwen in elkaar en in zichzelf opbouwen, waardoor werknemers worden aangemoedigd om nieuwe dingen uit te proberen en zichzelf te verbeteren. Het vieren van blunders door ze te delen met de hele organisatie kan een collectief leermoment worden en vooral een positieve voedingsbodem voor vertrouwen en verbetering.

Toegang tot leermiddelen en het ontsluiten van kennis

Investeren in leersystemen vormt de essentie van succes voor moderne organisaties die gedijen in een snel veranderende omgeving. Hoewel het aanvankelijk een financiële inzet vergt, levert het op korte termijn tastbare voordelen op die zowel de organisatie als haar medewerkers positief beïnvloeden. Het betreft niet alleen een verbetering van de huidige prestaties, maar ook het leggen van een robuuste fundering voor toekomstige groei en succes.

 

In de hedendaagse context zijn leersystemen beschikbaar die naadloos aansluiten bij diverse organisatietypes en een variëteit aan medewerkers. Net zoals je mogelijk geen interesse hebt in SnapChat voor communicatie met collega's, wensen jongere teamleden niet gedwongen te worden tot het volgen van een e-learning van 30 minuten die niet direct relevant lijkt voor hun dagelijkse taken. Een diepgaande analyse van de behoeften van medewerkers en het creëren van eenvoudige 'learner persona's', zoals besproken in de module ‘Denk als een Marketeer', leidt tot leerervaringen die perfect aansluiten op de medewerkers. Dit kan zelfs resulteren in een corporate TikTok-ervaring, waar leerinfluencers de leercultuur viraal verspreiden.

 

Vaak kunnen eenvoudige leeromgevingen inspelen op relevante kennisoverdracht op de werkvloer op het moment van behoefte, zoals besproken in de module 'Leren in the Flow of Work'. Hierdoor ondersteunen ze niet alleen leren maar ook het welzijn van medewerkers doordat ze efficienter kunnen werken ook wanneer nieuwe kennis nodig is. Deze investering draagt niet alleen bij aan professionele ontwikkeling maar ook aan het vormgeven van een positieve bedrijfscultuur. Het resultaat is een werkomgeving waarin leren niet alleen wordt gezien als een verplichting, maar als een verrijkende reis die de gehele organisatie naar nieuwe hoogten stuwt.

Leiderschapsbetrokkenheid en hun voorbeeldrol

Het leiderschap van de organisatie dient het belang van leren te benadrukken en het goede voorbeeld te geven. Hoewel dit op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, is het in de meeste organisaties niet de realiteit; leerprojecten worden vaak beschouwd als een noodzakelijk kwaad voor de medewerkers. Toch, vooral als we streven naar een leercultuur die iedereen verbindt in een lerende mindset, biedt het actieve deelname van leiders aan zowel formele als informele leermomenten aanzienlijke voordelen.

 

Een inspirerend voorbeeld hiervan is reverse mentorschap, waarbij jongere medewerkers de leidinggevenden 'begeleiden' in hun visie op de toekomst van werk. Selecteer enkele jonge potentials en organiseer bijvoorbeeld maandelijks een wandelbijeenkomst om samen de toekomst te bespreken. Deel deze ervaringen met andere medewerkers en geef hen inspraak in een toekomst die aantrekkelijk is voor alle generaties, waarbij je als werkgever ook kunt bijdragen aan de branding van dit concept.

 

Als leider is het van essentieel belang om je fouten te delen en aan te geven waarom je bepaalde verwachtingen hebt. Durf zelf om hulp te vragen en toon wat je hebt geleerd uit deze ervaringen. Neem als ambassadeur het voortouw om een cultuur te creëren waarin leren en vertrouwen hand in hand gaan met plezier en gezamenlijke groei. Op deze manier ontstaat er een werkomgeving waarin medewerkers worden aangemoedigd om te leren van elkaar en van de leiders, wat resulteert in een continu verbeterende en samenwerkende gemeenschap.

Bovenstaande basisregels van een leercultuur zijn slechts de eerste stappen, maar ze zijn essentieel om een gezonde voedingsbodem te creëren voor een leercultuur waarin medewerkers voortdurend worden aangemoedigd om te leren en te groeien. In de modules over leerculturen wordt dieper ingegaan op voorbeelden en tips om deze aanpak verder te ontwikkelen.

katja
Katja Schipperheijn
23 jan 2024